خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور:

همه ارکان نظام برای تحقق اقتصاد مقاومتی و اجرایی شدن آن مسئولیت دارند

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور نیازمند کار جدی هستیم و در این زمینه دولت و ملت باید خود را برای تحقق این کار بزرگ آماده کنند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان کرمان در سالن اجتماعات مجتمع صنعتی و معدنی گل گهر سیرجان اظهار داشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نباید در حد حرف باقی بماند، بلکه همانطور که مقام معظم رهبری گفتند این سیاست‌ها باید اجرایی شوند.

او در ادامه گفت: امیدوارم امسال سال خوبی برای تولید در کشور باشد و استان کرمان به عنوان یکی از استان‌های مهم تولیدی کشور می‌تواند در این زمینه پیشرو باشد.

معاون اول رییس جمهوراضافه کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب در ۲۴ بند ابلاغ شده است که دولت برای تحقق این سیاست‌ها، ۱۲ برنامه ملی تدوین نموده است و بمنظور اجرایی شدن این برنامه‌ها در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پروژه‌های اجرایی متناسب با آنها تصویب شده است.

جهانگیری به پنج رویکرد اقتصاد مقاومتی اشاره و اظهار داشت: برون گرایی، درون زایی، مردمی کردن اقتصاد، دانش بنیانی و عدالت بنیانی از جمله این رویکردهاست.

او به سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در مشهد مقدس اشاره و عنوان کرد: یکی از اولویت‌ها در قراردادهای ایران با سایر کشور‌ها بایستی ورود فناوری‌های نوین به کشور باشد و برون گرایی به معنای تعامل اقتصادی با دنیا و صدور کارهای ساخت کشور به بازارهای بین المللی است. ضمن آنکه منابع مالی خارجی را نیز باید به کشور جذب کنیم.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: بروکراسی ادارای یکی از مسائلی است که باید متناسب با ظرفیت‌های کشور و توسعه صادرات اصلاح گردد.

او گفت: بخش خصوصی و واحدهای تولیدی باید کالاهای با استاندارد لازم و با کیفیت تولید کنند تا بتوان کالا‌ها را در بازارهای بین المللی نیز عرضه کرد.

جهانگیری اظهار داشت: ایران از جمله کشورهایی است که در سال گذشته سیصد هزار بشکه می‌عانات گازی صادر کرده است و این در حالیست که می‌توان این می‌عانات را به کالاهای دیگر با ارزش افزوده بیشتر از جمله بنزین تبدیل کرد.

اوافزود: در این زمینه پالایشگاهی در خلیج فارس نیمه ساز بود که طی بازدیدی که در سال گذشته از آن به عمل آمد؛ اعتبار ۹۰۰ میلیون دلاری برای تکمیل آن اختصاص یافت.

جهانگیری ادامه داد: برای تبدیل می‌عانات گازی به کالاهای ارزشمند نیازمند حجم بالای سرمایه گذاری در کشور هستیم.

او اظهار داشت: یکی از اصول اقتصاد مقاومتی این است که باید کشور را بگونه‌ای اداره کنیم که فرصت‌های جدید ایجاد شود و اقتصاد را در برابر تکان‌های بیرونی و تحریم‌ها مقاوم سازیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین گفت: با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ایران در برابر مشکلات اقتصادی واکسینه خواهد شد.

جهانگیری افزود: در اغلب سخنرانی‌ها لفظ اقتصاد مقاومتی بکار برده می‌شود و از دولت می‌پرسند که تا چه حد این امر را عملیاتی کرده است و این در حالی است که همه نهادهای دولتی، عمومی، خصوصی و نیروهای مسلح باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی فعال بوده و پاسخگوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باشند که تا چه میزان این سیاست‌ها را اجرایی کرده‌اند.

او تصریح کرد: سال ۹۵ بدلایل متعدد از جمله اینکه اقتصاد مقاومتی وارد مرحله اجرا شده، تحریم‌ها بعنوان مانع بزرگ از پیش روی کشور برداشته شده، منابع جدید خارجی جذب شده، دولت موفق شده است؛ طی دو ماه گذشته فروش نفت و می‌عانات گازی را از یک میلیون و سیصدهزار بشکه به دو میلیون و دویست هزار بشکه برساند و نیز وجود بخش خصوصی فعال و با انگیزه که می‌تواند سال خوبی را برای کشور نوید دهد. بنابراین همهٔ این ظرفیت‌ها می‌تواند رونق اقتصادی کشور را به ارمغان آورد.

جهانگیری در ادامه یکی از دغدغه‌های مردم را مشکل بیکاری برشمرد و گفت: کانون‌های موفق تولیدی مثل مجتمع صنعتی و معدنی گل گهر سیرجان می‌توانند در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، مؤثر باشند. ضمن آنکه بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری باید واحدهای صنعتی کوچک نیز حمایت شوند.

معاون اول رئیس جمهور در خاتمه تأکید کرد: استانداران کشور نیز باید بصورت جدی فعال باشند و موانع این واحد‌ها را مرتفع کنند تا فعالیت واحدهای صنعتی کشور افزایش یابد.

جهانگیری همچنین از مدیران شهرستان سیرجان خواست تا با حفظ وحدت و یکپارچگی تمام همت خویش را در خدمتگزاری بیشتر به مردم این شهرستان بکارگیرند و روند توسعه و پیشرفت شهرستان را شتاب بخشند.

در ابتدای این نشست استاندار کرمان، فرماندار سیرجان و مدیر عامل مجتمع صنعتی ومعدنی گل گهر سیرجان گزارشی از فعالیت‌های حوزهٔ مسئولیت خود ارائه کردند.

 

کد خبر : ۳۵۶۷۲۳