خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور:

رونق تولید و توسعه صادرات مهمترین اولویت‌های سال 95 هستند

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به نامگذاری سال 95 از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: یکی از مهمترین صحنه‌های اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی است چراکه این بخش جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه در مراسم افتتاح و بازدید طرح‌های کشاورزی و دامپروری شهرستان پیشوا با تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه‌(س) و سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: یکی از مهمترین اتفاقات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران این بود که در یک سال نخست پس از پیروزی انقلاب، نوع حکومت قانون اساسی است و نهادهای تصمیم‌گیر با رای مردم مشخص شدند و امیدوارم بتوانیم به گونه‌ای عمل کنیم که جمهوری اسلامی ایران بتواند یک نظام کارآمد باشد و رفاه و آسایش مردم و توسعه کشور را فراهم کند که البته این مهم نیازمند همراهی و همدلی میان دولت و ملت در همه کارها است.

وی با بیان اینکه «بخش کشاورزی با وجود توسعه بخش صنعت و معدن و بخش خدمات، همچنان نقش منحصر به فردی در اقتصاد ایران دارد» گفت: حدود 27 تا 30 درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند و بخش زیادی از امنیت غذایی کشور نیز توسط جمعیت روستایی تامین می‌شود.

جهانگیری با یادآوری اینکه «فعالان و شاغلین بخش کشاورزی چند میلیون نفر هستند» خاطرنشان کرد: سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی بسیار بالا است و با توجه به جهت گیری اقتصاد مقاومتی برای تامین ذخایر راهبردی و استراتژیک کشور و نیز تامین امنیت غذایی، شاهد آن هستیم که بخش کشاورزی توانسته است نقش مهمی در تامین ذخایر و امنیت غذایی کشور ایفا کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه «چند موضوع در بخش کشاورزی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد» استفاده صحیح از منابع پایه کشور را در بخش کشاورزی امری مهم و ضروری دانست و گفت: یکی از این منابع خاک است که باید تلاش کنیم از اراضی و زمین های حاصلخیز استفاده بهینه شود و مورد حفاظت و حراست قرار گیرد.

وی یکی از اولویت‌های دولت در سال جاری و سال گذشته را به کارگیری روش‌هایی عنوان کرد که بتواند از خاک حاصلخیز کشور حفاظت و حراست کند.

جهانگیری یکی دیگر از منابع پایه‌ای مهم کشور را آب عنوان کرد و افزود: ایران کشوری خشک است که با کمبود منابع آب مواجه است بنابراین مدیریت صحیح منابع آب یکی از مهمترین موضوعات است که باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه «حفاظت و حراست از ایران تنها در مراقبت از مرزها خلاصه نمی‌شود» تصریح کرد: یکی از تهدیدات آینده کشور کمبود منابع آب است چراکه دشت‌های حاصل‌خیز در برخی مناطق کشور در حال خشک شدن هستند و برداشت از آب‌های زیرزمینی نیز بیش از حد استاندارد است.

وی افزود: علی رغم بارش‌های خوبی که اخیراً شاهد آن هستیم اما همچنان نیازمند مدیریت جدی منابع آب هستیم و باید بدانیم که مدیریت منابع آب گامی در جهت حراست از کشور است.

جهانگیری با بیان اینکه «بخش کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که بیشترین برنامه‌های مربوط به مدیریت منابع و بهره‌وری آب در آن لحاظ شده است» گفت: چند دستور کار جدی در وزارت جهاد کشاورزی و دولت دنبال می‌شود که یکی از آنها توسعه روش‌های نوین آبیاری است که البته لازم است نظام بانکی و دولت حمایت جدی‌تری از این موضوع داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور یکی دیگر از اولویت‌های بخش کشاورزی را توسعه کشت گلخانه‌ای عنوان کرد و افزود: دولت از توسعه کشت گلخانه‌ای حمایت می‌کند زیرا هم در میزان خاک و هم در آب مورد نیاز به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی می‌شود و علاوه بر آن بازدهی و اشتغال مناسبی نیز دارد.

وی ادامه داد: کشت گلخانه‌ای از اولویت‌هایی است که دولت در سال 95 توجه ویژه‌ای به آن خواهد داشت و سازمان مدیریت و نظام بانکی نیز باید برای تامین مالی در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند.

جهانگیری اظهار کرد: با سیاستگذاری‌هایی که در بخش کشاورزی انجام شده و با حمایت‌هایی که دولت در سال 95 انجام خواهد داد امیدوارم شاهد تحول جدی‌تر در بخش کشاورزی باشیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: بخش کشاورزی نقش مهمی در رشد اقتصادی سال 93 ایفا کرد و در سال 94 نیز که سایر بخش‌ها از رشد کمتری برخوردار بودند، اما بخش کشاورزی همچنان رشد مثبت خود را حفظ کرد.

وی با تاکید بر لزوم تامین اعتبارات مورد نیاز صندوق بیمه حمایت از کشاورزان گفت: اعتبارات مورد نیاز این صندوق باید تامین شود تا بتواند تعهدات خود را در قبال کشاورزان انجام دهد.

جهانگیری در ادامه سخنان خود به موضوع دامپروری نیز اشاره و خاطرنشان کرد: باعث خرسندی است که دامداران کشور به سمت تولید به روش‌های صنعتی رفته‌اند و هم در بخش گوشت و هم در بخش شیر تولیدکنندگان کشور به این باور رسیده‌اند که تنها در یک فضای رقابتی می‌توانند محصول با کیفیت تولید کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه «باید دغدغه دامداران در خصوص قیمت شیر را حل کنیم» گفت: دولت سال گذشته به دلیل محدودیت در بودجه نتوانست آنطور که باید در این زمینه اقدام کند اما در سال جاری با استفاده از راهکارهای مختلف تلاش خواهیم کرد که دغدغه دامداران را برطرف سازیم.

وی با تاکید بر اینکه «یکی از مهمترین اولویت‌های دولت در سال 95 رونق تولید است» خاطرنشان کرد: برای توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش اشتغال‌زایی هیچ راهی جز حمایت از تولیدکنندگان نداریم تا بتوانند بصورت مداوم و به نحو مطلوب به امر تولید بپردازند.

معاون اول رئیس جمهور توسعه صادرات غیرنفتی را از دیگر اولویت‌های سال 95 برشمرد و اظهار کرد: تولیدکننده‌ای موفق است که بتواند محصولات خود را به دیگر کشورها صادر کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه «کشور روسیه علاقه‌مند است نیازهای کشاورزی خود را از ایران تامین کند» این موضوع را یک فرصت برای بخش کشاورزی ایران دانست و گفت: براساس گزارش وزیر جهاد کشاورزی موضوعات اصلی با دولت روسیه توافق شده و بخش خصوصی و صادرکنندگان باید بازارهای بزرگ روسیه را شناسایی و محصولات باغی و زراعی را به این کشور صادر کنند.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم ضمن تشریح سیاست‌های دولت در حوزه کشاورزی و دامپروری گفت: خوشبختانه وضعیت دام کشور و تولید فرآورده‌ها وضعیت خوبی است و ظرفیت‌های فراوانی نیز در این بخش وجود دارد که امیدوارم بتوانیم این ظرفیت‌ها را فعال کنیم تا منجر به افزایش تولید، رشد ثروت ملی و اشتغال‌زایی شود.

فرماندار شهرستان پیشوا هم در این مراسم گزارشی از وضعیت این شهرستان در بخش دامپروری و کشاورزی ارائه کرد و پیشنهادات و نیازهای این شهرستان را اعلام کرد.

براساس این گزارش، معاون اول رئیس جمهور پیش از سخنرانی در این مراسم پروژه احداث گلخانه سبزی و صیفی را افتتاح و از یک واحد دامپروری نیز بازدید کرد.

پروژه احداث گلخانه سبزی و صیفی در روستای قلعه‌سین در زمینی به مساحت 100 هزار متر مربع و با سرمایه گذاری 50 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی که محصول تولیدی آن خیار است و برای 100 نفر اشتغال‌زایی خواهد کرد، اجرا شده است.

واحد دامپروری مذکور نیز در اراضی قلعه‌سین از توابع بخش مرکزی شهرستان پیشوا واقع شده که تعداد دام موجود در آن 3750 راس است و برای 50 نفر اشتغالزایی کرده است.

میزان تولید گوشت سالانه این دامپروری 1040 تن است.

کد خبر : ۳۵۷۷۸۹