خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی وکیل بابک زنجانی با ایلنا:

زنجانی تحت الحفظ آزاد شود/اموال خارج از کشور به نام اتباع خارجی زده شده است

کوهپایه زاده وکیل بابک زنجانی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایلنا گفت با اولویت ما باید استرداد وجوه باشد و به این خاطر باید تدبیری اندیشیده شود که ضمن اجرای قانون زمینه برای سو استفاده و تعرض به اموال موکل بنده توسط برخی افراد سودجو افراهم نشود .

رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در مورد آخرین وضعیت حکم بابک زنجانی گزارش داد.

به گفته کوهپایه‌زاده در ۱۶ فروردین ابلاغ رای صورت خواهد گرفت. این رای مطول در ۲۳۰ صفحه به وکلای بابک زنجانی ابلاغ خواهد شد و وکلا باید کل رای را مطالعه کرده و از روی آن یادداشت بردارند. پس از آن ۲۰روز فرصت اعلام لایحه اعتراضی به وکلا داده شده است و مرجع رسیدگی به این اعتراض نیز دیوان عالی کشور خواهد بود .

وی با بیان اینکه ما باید موارد استدلال و استنادات دادگاه را مطالعه کنیم، گفت: باتوجه به حکم فساد فی‌الارض که علیه موکلم داده شده به نظر می‌رسد رای دادگاه در همین راستا خواهد بود. در این شرایط ما از نظر شکلی و ماهوی به این رای ایرادات فراوانی وارد می‌دانیم به خصوص در بخش افساد فی الارض، از نظر ما رای باید مورد تعدیل قرار بگیرد.

وکیل بابک زنجانی ابراز امیدواری کرد که در صورت بازبینی حکم با دقت و آرامش و بر اساس موازین حقوقی، دست کم بخش افساد فی الارض موکل نقض بشود.

او دلیل مفسد فی‌الارض شناخته شدن بابک زنجانی را در دادگاه بدوی علم به موثر بودن اقداماتش در ضربه زدن به نظام خواند و ابراز داشت: بنده صالح به اظهارنظر قضایی نیستم اما به عنوان کسی که پرونده را مطالعه کرده با توجه به دفاعیات گفته شده در دادگاه در خصوص مساله همکاری زنجانی جهت دور زدن تحریم‌ها، حکم فساد فی‌الارض را درست نمی‌دانم.

کوهپایه‌زاده تاکید کرد: مساله علم به ضربه زدن به نظام یک بحث باطنی است و نمی‌توان طبق مبانی فقهی و حقوقی در این طور موارد اگر کوچکترین شک و شبهه‌ای وجود داشته باشد مجازات اعدام که یک مجازات حدی است اعمال کرد.

وکیل زنجانی با اشاره به بحث رضا ضراب گفت: حکم ضراب که در آمریکا بازداشت شده است می‌تواند مؤید صحبت‌های بنده باشد . از این جهت که ضراب با زنجانی در دور زدن تحریم‌ها در یک دوره‌ای همکاری می‌کردند . این یک واقعیت غیرقابل انکار است که مستندات دادگاه هم همین را نشان می‌دهد.

او با اشاره به تایید همکاری بابک زنجانی در دور زدن تحریم‌ها در جلسه‌ای از دادگاه  گفت: رضا ضراب نیز حسب اطلاع بنا بر کیفرخواستی که دادگاه آمریکا ارائه داده است به اتهام کمک به ایران در دور زدن تحریم‌ها بازداشت شده و اگر این اتهام سیستم قضایی آمریکا اثبات شود ۲۰ تا ۳۰سال حبس در انتظار ایشان است .

وی افزود: اینکه همزمان بابک زنجانی در ایران به جرم علم به موثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام محکوم به اعدام شده است یک طنز تلخ و تناقض آشکار در اتهامات موکل بنده به نظر می‌رسد. نمی‌شود آمریکا و اتحادیه اروپا بابک زنجانی را به عنوان مهره کلیدی در دور زدن تحریم‌ها اعلام کنند و ایشان را تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دهند و اموال و شرکت‌ها و بانک‌های او را در خارج از کشور را مورد تحریم قرار دهند و از سوئی دیگر وی را به اتهام فساد فی‌الارض در ایران محکوم به اعدام کنند.

کوهپایه‌زاده با ذکر برخی مستندات گفت: بنا بر نکته‌ای که بابک زنجانی در یکی از جلسات دادگاه گفت و البته توسط رسانه‌ها و دستگاه قضا مغفول واقع شد، وی در سفری که به دبی داشته از ترس دستگیری توسط آمریکایی‌ها به سفارت ایران در امارات مراجعه کرده و به مدت چند روز در محل سفارت پناه برده بود .این حرف عین واقعیت بود و مستندات آن نیز به دادگاه ارائه شده است.

وکیل زنجانی اظهار داشت: بازداشت آقای ضراب نشانگر این موضوع است به فرض آزادی بابک زنجانی و خروج وی از کشور قطعا توسط مراجع قضایی غرب به خصوص آمریکا مورد تعقیب و شدیدترین مجازات ها قرار خواهد گرفت.

او در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد سنگین ترین مجازاتی که باید با توجه به شواهد علیه ایشان صادر شود اخلال در نظام اقتصادی است و با فرض پذیرش این حکم قانون گذار 5الی20 سال محکومیت زندان علیه مخل نظام اقتصادی باید در نظر بگیرد .

کوهپایه زاده علت تعلل بابک زنجانی در بازپرداخت بدهی هایش به دولت را تحریم ها و عدم اتصال سوییفت ها دانست و گفت: اگر در این کره خاکی یک نفر خواهان بازگشت این پولها به ایران باشد آن فرد بابک زنجانی است. بابک زنجانی یک تاجر باهوش است که می داند در صورت بازگشت این بدهی ها امکان تغییر در حکمش وجود دارد و از طرفی نسبت به پتانسیل داخلی و بین المللی خود جهت سود آوری بیش از میزان بدهی ها پس از تحمل چند سال حبس احتمالی با انجام پروژه های تجاری آگاه است.

او گفت: زنجانی اموال و وجوه خارج از کشور خود را برای مصونیت از تحریم ها به نام اتباع خارجی در خارج از کشور کرده بود و اینها به نحوی امانت دار زنجانی بودند.  در حال حاضر این افراد به خوبی اخبار منطقه را دنبال می‌کنند و الان که متوجه حکم اشد مجازات اعدام برای بابک زنجانی شده و تا حد زیادی مایلند بابک زنجانی از این گرفتاری آزاد نشود . به این معنی که اگر مجازات اعدام برای زنجانی اعمال شود اموال خارج از کشور او مورد تعرض اتباع خارجی قرار خواهد گرفت.

او گفت: البته ضمانت هایی از سوی این افراد داده شده اما در حالی که صاحب حق و اموال در زندان به سر می‌برد و بالاترین حکم علیه او صادر شده قطعا طمع طمعکاران را بر می‌انگیزد . از سوی دیگر برگزاری تشریفات قضایی در یک کشور دیگر بدون حضور ذی حق تا حدی مشکل است.

وی تاکید کرد: اگر اولویت ما استرداد وجوه باشد باید تدبیری اندیشیده شود که ضمن اجرای قانون زمینه برای سوء استفاده و تعرض به اموال توسط برخی افراد فراهم نشود.

کوهپایه‌زاده امکان صدور حکم دادگاه بدوی جهت اعمال فشار بر بابک زنجانی برای بازپرداخت بدهی‌هایش را رد کرد و گفت: دادگاه بدوی استنباط قضای‌اش این بود که بابک زنجانی مفسد فی‌الارض است و از نظر ما هرگونه استنباط قضایی و انسانی فاقد خطاهای انسانی نیست . من با این تحلیل که گفته می‌شود این رای جهت تهدید بابک زنجانی برای بازپرداخت بدهی‌هایش است به هیچ عنوان موافق نیستم به این معنا که برداشت قضایی قضات صادرکننده رای این بوده و این ربطی به درستی و غلطی این رای ندارد .

وکیل بابک زنجانی در پایان گفت: هیچ متهمی که مجازات اعدام دارد نباید بیشتر از دو سال در بازداشت موقت به سر ببرد . طبق قانون، ۹ دی ۹۴ دو سال بابک زنجانی پر می‌شود. در این خصوص تقاضا کردیم دادگاه قرار تبدیل بازداشت موقت را صادر کند به این معنی که بابک زنجانی ممنوع‌الخروج باشد و تحت‌الحفظ شدید مقامات امنیتی قرار بگیرد . حسن این کار این است که ما قانون را رعایت کردیم ولو در خصوص متهمی که محکوم به اعدام است و از آن مهم‌تر در واقع با تبدیل قرار بایک زنجانی و آزادی وی از زندان ولو تحت‌الحفظ، مجال سوءاستفاده افراد خارج از کشور را از بین می‌برد .در این شرایط بازپس‌گیری پول‌ها سخت خواهد شد . با چنین تدبیری می‌شود هم مانع سودجویی افراد فرصت‌طلب شد، هم قانون را به موقع اجرا کرد و در عین حال کاری کرد که اموال نیز زنده شود.

کد خبر : ۳۵۸۰۸۳