خبرگزاری کار ایران

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با ایلنا:

پرونده موشکی نباید مانند فعالیت‌های هسته‌ای به پرونده‌ای علیه ایران تبدیل شود

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل تاکید کرد: در مسئله موشکی‏، ما باید حواسمان باشد این فعالیت‌ها نباید به پرونده جدیدی علیه ایران تبدیل شود.

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در رابطه با اولویت‌های وزارت امور خارجه در سال ۹۵ گفت: پیش بردن برجام به صورت متوازن و کامل باید اولویت نخست وزارت امور خارجه باشد تا از این رهگذر، توافق هسته‌ای بدون هیچ دردسری پیش برود.

او ادامه داد: ما مشاهده می‌کنیم افراد و گروه‌هایی چه داخل و چه در خارج هستند که از دستیابی برجام و اجرایی شدن توافق هسته‌ای ناخشنود هستند و در این راستا، دست به اقداماتی برای تحت شعاع قرار دادن اجرای برجام می‌زنند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به تعهدات ایران و گروه ۱+۵ در برجام اظهار داشت: در توافق هسته‌ای، دو طرف توافق تعهدات داده‌اند تا اقداماتی را انجام دهند. در این راستا، لازم است تا وزارت امور خارجه نسبت اجرای تعهدات طرف مقابل نظارت کند. از سوی دیگر، لازم است تا وزارت امور خارجه نسبت به لغو تحریم‌ها و همکاری کشورهای دیگر با بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی کشورمان همکاری‌های لازم را داشته باشد.

خرم افزود: معنای این سخن، آن است که وزارت امور خارجه شرایط و تسهیلات لازم را برای بهره‌مندی نهاد‌ها و بخش‌های مختلف کشور از رفع تحریم در فضای پساتحریم فراهم سازد.

او با تاکید بر لزوم گسترش مراودات و ارتباطات ایران با اعضای گروه ۱+۵ تصریح کرد: اجرایی شدن برجام و پیشبرد آن بدون مانع نیازمند افزایش مناسبات و توسعه روابط با کشورهای عضو گروه ۱+۵ است تا در این رهگذر ایران بتواند توافق را با حسن نیت طرف مقابل پیش ببرد و یک موازنه‌ای میان شرق و غرب ایجاد شود.

مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه با یاد‎آوری مسئله فعالیت‌های موشکی ایران خاطرنشان کرد: در مسئله موشکی‏، ما باید حواسمان باشد که این فعالیت‌ها نباید به پرونده جدیدی علیه ایران تبدیل شود یعنی با توجه به تجربه پرونده هسته‌ای، این فعالیت‌ها نباید مشکل‌ساز شوند و به قطعنامه تحریمی جدید علیه ایران تبدیل شود. این مسئله بستگی به آن دارد که ایران چگونه صنعت موشکی خود را توسعه بدهد.

خرم یکی از اولویت‌های اصلی دستگاه دیپلماسی را تلاش برای استقرار صلح و ثبات در منطقه برشمرد و ابراز داشت: منطقه باید با نقش‌آفرینی ایران به سمت آرامش پیش برود نه آنکه برخی از کشور‌ها بگویند ایران آتش‌آ‏فرینی می‌کند. این صفتی است که زیبنده عربستان و برخی از هم‌پیمانان اوست که افراط‌گری را در منطقه بسط داده‌اند و نه ایران.

او با اشاره به عربستان بیان کرد: عربستان هم‌اکنون سیاست افزایش تنش و درگیری را علیه ایران در دست دارد و تا زمانی که از نفس نیفتد، دست از سیاست‌هایش برنمی‌دارد و همکاری نمی‌کند و به دشمنی‌هایش ادامه می‌دهد. زمانی عربستان در برابر ایران حاضر به شرکت در پای میز مذاکره خواهد شد که خود را در برابر بن بست ببیند.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل با تاکید بر لزوم همکاری‌های جمعی کشورهای خاورمیانه برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای عنوان کرد: اگر عربستان فکر کند که منطقه متعلق به اوست و ایران هم فکر کند که بدون همکاری با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌تواند همه مسائل را حل کند، زبان مشترکی برای گفت‌وگو پیدا نخواهد و در این راستا، بحران‌های منطقه‌ای تداوم خواهد یافت.

خرم یادآور شد: ما نیاز داریم تا با استفاده از دیپلماسی فعال و چندجانبه‌گرایی عربستان را قانع کنیم که دست از یکجانبه‌گرایی و سیاست‌های تند و تش‌آفرینش بردارد و به پای میز مذاکره و همکاری با ایران بیاید.

کد خبر : ۳۵۸۵۴۷