خبرگزاری کار ایران

امیراحمدیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

عزم تهران و مسکو برای توسعه مناسبات اقتصادی

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: براساس افزایش مناسبات ایران و روسیه، دو کشور به این نتیجه رسیده‌اند که سطح مناسبات اقتصادی و مبادلات تجاری‌شان را نسبت به گذشته افزایش بدهند.

بهرام امیراحمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در خصوص روابط ایران و روسیه در سال ۹۵ اظهار داشت: در سال گذشته شاهد آن بودیم که با حل‌وفصل پرونده هسته‌ای ایران و دستیابی به برجام و رفع تحریم‌ها و همچنین پرونده سوریه و حضور روس‌ها در سوریه با هماهنگی ایران، روابط و مناسبات دو کشور بیش از گذشته شد.

او با بیان اینکه روابط تهران - مسکو در فضایی گسترده و در زمینه‌ها و سطوح مختلف است، اظهار داشت: بر اساس افزایش مناسبات ایران و روسیه، دو کشور به این نتیجه رسیده‌اند که لازم است سطح مناسبات اقتصادی و مبادلات تجاری‌شان را نسبت به گذشته افزایش بدهند و این مسئله را می‌توان گامی رو به جلو ارزیابی کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: ایران و روسیه در سال‌های گذشته همکاری و روابط سیاسی، نظامی و استراتژیک داشته‌اند و آنچه وجود نداشته همکاری‌های اقتصادی است که باید توسعه پیدا کند، زیرا در این چارچوب‏، روابط و مناسبات سیاسی، فرهنگی و نظامی و... نیز تضمین می‌شود.

امیراحمدیان با تاکید بر اینکه افزایش مناسبات تجاری و روابط اقتصادی میان ایران و روسیه نیازمند شناخت بیشتر دو کشور است، تصریح کرد: سطح مبادلات تجاری مسکو و تهران حدود ۶۰۰ میلیون دلار است و هیچ‌گاه بیشتر از این نشده است، زیرا هر دو کشور از صادرکنندگان اصلی نفت و گاز هستند و همین موجب می‌شود سطح مبادلات فراتر نرود.

او افزود: از سوی دیگر افزایش مناسبات اقتصادی نیازمند حل و فصل موانع قانونی و ساختاری و ایجاد پیش‌زمینه‌های لازم مانند زیرساخت‌های بانکی و بیمه‌ای برای انجام مبادلات مالی است.

این استاد دانشگاه تهران درباره همکاری‌های احتمالی دو کشور در خصوص مسائل منطقه‌ای خاطرنشان کرد: ایران و روسیه در خصوص مسائل منطقه‌ای دیدگاه‌های تقریبا نزدیکی دارند که در سوریه به همکاری‌های راهبردی رسید، ولی باید دانست که این سطح از همکاری‌، موردی بود.

کد خبر : ۳۵۸۶۱۴