خبرگزاری کار ایران

دیداری که برگزار نشد؛

دست رد لاریجانی بر سینه کمیته ۷ نفره اصولگرایان

درحالی که سخنگوی کمیته ۷ نفره اصولگرایان تاکید داشت قرار بوده اعضای این کمیسیون با علی لاریجانی دیدار کنند، دفتر رئیس مجلس اعلام کرد که اساساً قراری برای برگزاری این دیدار هماهنگ نشده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، درحالی که گمانه‌زنی‌ها درخصوص گزینه ریاست مجلس دهم بلافاصله پس از اعلام نتایج اولیه دور نخست انتخابات که از پیروزی قاطع اصلاح طلبان در تهران، شکست نسبی اصولگرایان در شهرستان‌ها و عدم راهیابی مهره‌های اصلی جریان اصولگرایی به مجلس دهم حکایت داشت، آغاز شد، اصولگرایان با تشکیل یک کمیته ۷ نفره اعلام کردند قصد دارند مسائل مربوط به تشکیل فراکسیون اصولگرایان و انتخاب رئیس مجلس را از طریق این کمیته پیگیری کنند.

ترکیب کمیته ۷ نفره؛ حامیان شکست خورده آقای رئیس

تشکیل این کمیته ۷ نفره در مدت کوتاهی که از عمر آن می‌گذشت، اما با حاشیه‌هایی روبرو بود که این حواشی، از ترکیب تا عملکرد کمیته را در برمی‌گرفت.

کمیته که از ۶ نماینده فعلی به علاوه «حمیدرضا حاجی بابایی» وزیر آموزش و پرورش کابینه دوم احمدی‌نژاد که در انتخابات ۷ اسفند در حوزه انتخابیه همدان به پیروزی رسید، تشکیل شد و «سیدحسین نقوی حسینی» نماینده مردم ورامین را به عنوان سخنگوی خود برگزید تا در کنار «حجت الاسلام سالک» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم و نفر آخر انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه اصفهان، «احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده مردم قم، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» منتخب مردم مشهد در انتخابات اسفندماه، «عبدالرضا مصری» سخنگوی هیات رئیسه مجلس نهم و همچنین «محمدمهدی زاهدی» نماینده مردم کرمان در انتخابات، ترکیب این کمیته ۷ نفره را تشکیل دهند.

با این حال هنگامی که نقوی حسینی از دیدار اعضای این کمیته با «علی لاریجانی» در ساعت ۱۰ صبح دیروز (۱۷ فروردین) خبر داد، کمیته ۷ نفره اصولگرایان بیش از هر زمان دیگری در معرض توجه قرار گرفت؛ دیداری که البته هرگز برگزار نشد!

چرا لاریجانی با کمیته ۷ نفره اصولگرایان دیدار نکرد؟

به نظر می‌رسد، هدف کمیته ۷ نفره اصولگرایان از دیدار با رئیس مجلس نهم، گرفتن برخی امتیازها و اعلام شرط و شروط‌ اصولگرایان تندرو برای حمایت از وی برای ریاست مجلس دهم باشد تا احتمالاً در صورت توافق طرفین، لاریجانی را به عنوان گزینه اصلی اصولگرایان برای تسلط بر کرسی ریاست اعلام کنند؛ دیداری که مورد پذیرش لاریجانی قرار نگرفت.

دو ساعت پس از زمان مقرر برای برگزاری جلسه، سید حسین نقوی حسینی با تاکید بر اینکه لغو جلسه از سوی دفتر رئیس مجلس صورت گرفته، به خبرنگار پارلمانی ایلنا گفت: قرار است دفتر آقای لاریجانی دلیل عدم برگزاری جلسه امروز را به رسانه‌ها توضیح دهد و قصد نداریم در این خصوص اظهارنظر کنیم.

با این حال، سخنگوی کمیته ۷ نفره اصولگرایان ساعتی بعد به یک خبرگزاری‌ها گفت که آقای لاریجانی امروز ساعت ۱۰ صبح دیداری با یکی از مقام‌های ارشد نظام داشتند که باتوجه به اهمیت آن، جلسه امروز برگزار نشد.

او همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا زمان برگزاری جلسه بعدی مشخص شده است، گفت: هنوز زمان برگزاری جلسه مشخص نیست.

قراری در دفتر رییس مجلس ثبت نشده است

با این حال، این پایان ماجرا نبود؛ ساعتی بعد یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از یک منبع آگاه که بنابر پیگیری‌های خبرنگار ایلنا، یکی از مسئولان دفتر رئیس مجلس بوده، اعلام شد که اساساً قراری درخصوص برگزاری این جلسه در دفتر آقای لاریجانی ثبت نشده بود.

این عضو دفتر لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا کمیته ۷ نفره اصولگرایان دلیل لغو جلسه را جلسه اضطراری آقای لاریجانی عنوان کرده، از قول رئیس مجلس گفت که بهتر است در این بداخلاقی‌ها ورود نکنید!

لاریجانی؛ دست رد بر سینه اصولگرایان و سکوت در برابر اصلاح طلبان

در شرایطی که تکلیف ۶۹ کرسی مجلس شورای اسلامی به دور دوم انتخابات موکول شده و تعیین تکلیف این کرسی‌ها می‌تواند، تکلیف رئیس مجلس دهم را نیز روشن کند، به نظر می‌رسد لاریجانی قصد ندارد حمایت نسبی اصلاح‌طلبان طیف دولت و جریان اعتدالگرایی را به خاطر کسب حمایت تعداد اندکی از پایداری‌ها از دست بدهد.

کد خبر : ۳۵۹۰۷۵