خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور:

عده‌ای مامور ترویج ناامیدی در جامعه شده‌اند/ اخلال‌کنندگان در روند توسعه در پیشگاه خدا پاسخگو باشند

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه برخی رشته های صنعتی و شرکتهای بزرگ نقش پیشران اقتصاد را بر عهده دارند، گفت: شرکت های هلندیگ و سرمایه گذاری کشور اگر حرکت کنند می توانند اقتصاد ایران را به حرکت وادار کنند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر روز سه شنبه در نشست هم‌اندیشی با شرکت‌های منتخب هلدینگ و سرمایه‌گذاری کشور اظهار داشت: شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ سرمایه گذاری نقش پراهمیتی در اقتصاد ایران دارند و انتظار دولت از آنها این است که برای راه اندازی تولید، توسعه صادرات، افزایش سرمایه گذاری و اشتغالزایی در کشور گام بردارند و دولت نیز با تمام قدرت از آنها حمایت خواهد کرد.

وی بیکاری را از دغدغه های اصلی مردم برشمرد و افزود: بعد از سال 90 و با فشارهای اقتصادی، قدرت خرید و رفاه مردم کاهش یافت و تا اقتصاد کشور به حرکت در نیاید این مشکلات مرتفع نخواهد شد.

معاون اول رییس جمهور افزود: متاسفانه عده ای مامور شده اند که یأس و ناامیدی را در جامعه ترویج کنند، اما راه حل ساماندهی اقتصاد کشور ایجاد فضایی مثبت و امیدوار کننده نسبت به آینده هستیم.

جهانگیری یکی از دستاوردهای برجام را ایجاد فضای امیدوار کننده در میان مردم دانست و با تاکید بر اهمیت امید در جامعه تصریح کرد: اگر امید مردم به آینده کشور و اعتماد ملت به مدیریت کشور نبود، با کاهش درآمدهای ارزی کشور باید شاخص های مهم اقتصادی کشور متزلزل می شد و ثبات و آرامش اقتصاد بهم می ریخت.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اینکه با وجود کاهش شدید درآمدهای ارزی کشور که با افت شدید قیمت نفت اتفاق افتاد، ثبات و آرامش در فضای اقتصاد ایران پابرجا است اعتماد و امید مردم به آینده و مدیریت کشور است و ما وظیفه داریم این اعتماد و امید را تقویت کنیم.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: برجام فضای مثبتی را در سطح بین الملل نسبت به ایران ایجاد کرد به گونه ای که امروز شاهد حضور چشمگیر هیات‌های خارجی در ایران هستیم که البته حضور این هیات ها به دلیل استعداد و ظرفیت های متعددی است که ایران دارد و فعال شدن این ظرفیت ها می تواند علاوه بر توسعه ایران به توسعه دنیا نیز کمک کند.

جهانگیری با تاکید براینکه فرصتها به سختی به دست می آیند و اگر خوب از آنها استفاده نکنیم به آسانی از دست می روند، گفت: هرکس در روند توسعه کشور اخلال کند و مانع استفاده از فرصتهای بدست آمده شود،‌ باید در پیشگاه خداوند و به نسل حاضر و نسل های آینده پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه مدیران چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی رسالت سنگینی بر دوش دارند، افزود: بخش خصوصی توانمند و قدرتمند می تواند موجب تقویت دولت شود و اگر بخش خصوصی دارای ضعف باشد، دولت نیز تضعیف خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: دولت از قدرتمند شدن بخش خصوصی استقبال می کند اما توجه به این نکته نیز ضروری است که بخش خصوصی باید با سلامت فعالیت کند نه اینکه به دنبال رانت دولتی باشد بلکه باید سود خود را از محل فعالیت و تلاش بدست آورد.

جهانگیری در ادامه سخنان خود به تشریح مهمترین اولویت ها و برنامه های در دستور کار دولت برای سال 95 پرداخت و گفت: مهمترین اولویت برای سال 95 به حرکت درآوردن تولید داخلی کشور است و امروز باید با همه توان تلاش کنیم تا تولید داخلی را رونق بدهیم.

وی استفاده از کالاهای خارجی و واردات مواد مورد نیاز که مشابه آنها در داخل تولید می شود را یک ظلم نسبت به تولید داخلی کشور دانست و گفت: شرکت ها و بنگاه های بزرگ اگر برای فعالیت های خود از مواد اولیه و تولیدات داخلی استفاده کنند، گام مهمی در جهت موفقیت بخش تولیدی کشور خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور توسعه صادرات غیرنفتی در سال 95 را از دیگر اولویت های مهم دولت عنوان کرد و افزود: برای راه اندازی و رونق بخش تولید نمی توانیم فقط به بازار داخلی اکتفا کنیم بلکه باید به دنبال بازارهای خارجی باشیم و این موضوع ایجاب می کند که توسعه صادرات غیرنفتی را جدی بگیریم.

جهانگیری ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار است به زودی برای صادرات غیرنفتی در سال 95 هدفگذاری کمی کنند و اگر شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری کشور نیز در این راستا اهتمام جدی داشته باشند، تحقق این هدف گذاری امکان پذیر است.

وی افزود: وظیفه دولت نیز در این مسیر رفع موانع پیش روی توسعه صادرات غیرنفتی است و به هیچ عنوان پذیرفته نیست که یک مدیر بتواند مانعی از پیش روی صادرات بردارد اما در این کار اهمال و سستی کند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر لزوم تسهیل فضای کسب و کار بعنوان یکی دیگر از برنامه های دولت در سال 95، تصریح کرد: ایران هم اکنون در زمینه کسب و کار از جایگاه مطلوبی در سطح جهان برخوردار نیست و همه باید کمک کنیم تا موانع موجود در بهبود فضای کسب و کار را برطرف سازیم.

جهانگیری تاکید کرد: دولت مصمم است موانع پیش روی بخش خصوصی را برطرف کند و خوشبختانه این رویکردی است که در همه اعضای دولت تدبیر و امید وجود دارد و به این نتیجه رسیده ایم که تنها راه حل مشکلات اقتصاد کشور میدان دادن به بخش خصوصی است.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش سرمایه گذاری در کشور از شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری خواست در سال جاری به دنبال منابع خارجی و فاینانس باشند و با رویکرد صادرات در کشور سرمایه گذاری و تولید کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به یکی از مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان شرکت های منتخب هلدینگ و سرمایه گذاری کشور مبنی بر نیاز به تضمین، گفت: دولت تلاش می کند دغدغه شرکت هایی که به دنبال سرمایه گذاری هستند و مشکل تضمین دارند را مرتفع کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه گذاری در سال جاری از اهمیت ویژه ای در اقتصاد کشور برخوردار است، از شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری کشور خواست با مسئولیت پذیری بیشتر در جهت رونق و توسعه تولید، صادرات و اشتغالزایی به موضوع اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانند.

در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با تاکید براینکه باید از فضای مثبت ایجاد شده در پسابرجام حداکثر استفاده را بکنیم، گفت: آینده امیدوار کننده ای پیش روی اقتصاد و صنعت کشور وجود دارد اما لازم است که در کارها سرعت عمل داشته باشیم و منافع کشور را مدنظر قرار دهیم.

مهندس نعمت زاده افزود: باید در قراردادهای خارجی موضوع سرمایه گذاری مشترک و تولید با رویکرد صادرات را جدی بگیریم و به موضوع انتقال فناوری های جدید به کشور نیز به صورت ویژه توجه کنیم.

در این جلسه که وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان توسعه تجارت، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز حضور داشتند، نمایندگان و مدیران شرکت های منتخب هلدینگ و سرمایه گذاری کشور به بیان دستاوردها، مشکلات و موانع پیش روی خود پرداختند و پیشنهادات و دیدگاه هایشان را برای حل مشکلات اقتصادی کشور ارائه کردند.

کد خبر : ۳۵۹۱۴۶