خبرگزاری کار ایران

ظریف در جمع ایرانیان باکو:

آینده ما آینده‌ای است که در آن همه امنیت دارند/ به دنبال تقویت سیاست خارجی با همسایگان هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: وظیفه ما در دستگاه هایی که مسئولیت سیاست خارجی را بر عهده دارند، تقویت سیاست خارجی با همسایگان است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به باکو، محمد جواد ظریف در مراسم ضیافت شام با ایرانیان مقیم آذربایجان با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی میان دو کشور گفت:‌ حضور در آذربایجان و حضور در میان شما نیرو و توان جدیدی به بنده و همکارانم برای ادامه خدمات ارائه می دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تبریک سال جدید به ایرانیان مقیم در کشور آذربایجان، گفت: امسال سال ما به برکت وجود دختر گرامی پیامبر حضرت فاطمه در ابتدا و انتها با میلاد حضرت زهرا عجین شده است و ان شالله سالی پر از خیر و برکت برای کل مسلمانان و برای ایران و آذربایجان باشد.

وی با بیان اینکه امسال سالی است که نیاز داریم به سوی آینده‌ای حرکت کنیم که خود ما و مردم ایران آن را خواهیم ساخت، ادامه داد: ساختن کشور باید بر خودباوری عمیق مبتنی باشد. ما که توانستیم از دوره سخت تحریم ها عبور کنیم و علی رغم همه ظلم ها و ستم هایی که به مردم خوب ما روا شده بود توانستیم از این فشار حرکت کنیم و فضای بین المللی را تغییر دهیم امروز هم می‌توانیم با همکاری، همبستگی، همدلی و همزبانی و با اتکا به توان خودمان و باور به امکانات و ارزش های خودمان و اصول واقعی و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی که مهمترین مبنای ملی ما اعتماد به قدرت مردم است، کشور را بهتر از گذشته بسازیم.

ظریف با اشاره حضور پرشور مردم در پای صندوق‌ها و تاثیرات آن در دنیا، گفت: فرصتی برای تک تک ما و به ویژه کارگزاران کشور فراهم شده است که از سفره این مردم استفاده می‌کنیم و افتخار نمایندگی مردم بزرگ ایران را داریم، باید بدانیم که زمان تلاش و کوشش است. زمان از پای ننشستن و اعتماد به مردم و توان ملی است. من یقین دارم که امسال ما خواهیم توانست از رکود به رشد، از وابستگی و واردات به تولید ملی و اشتغال آفرینی برای مردم خود حرکت کنیم و منطقه را از خطر بسیار عجیب و نفرت انگیز و شرم آور افراط گرایی که لکه ننگی را بر دامان جهان اسلام ایجاد کرده است، نجات دهیم.

وی افزود: می توانیم امسال از خطر بسیار پلید و خطرناک و کسانی منطقه مارا با این دشواری مواجه کردند عبور کنیم. ما نیاز داریم که سال جدید را سال همکاری با همسایگان و کشورهای پیرامونی خود قرار دهیم و در میان این کشورها همکاری با حوزه آسیای میانه و قفقاز و همکاری با آذربایجان در دستور کار ما است.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین جلسه مشترک ایران آذربایجان و ترکیه در روز گذشته در رامسر، گفت: فردا اولین جلسه همکاری سه جانبه میان ایران آذربایجان و روسیه را خواهیم داشت و در آینده نیز همکاری های سه جانبه و چند جانبه بین کشورهای منطقه را خواهیم داشت. این آینده این منطقه است. آینده منطقه و آینده جهان؛ آینده همکاری است. آینده ما آینده ایست که در آن باید برای همه ما امنیت وجود داشته باشد. امنیت در کنار ناامنی نه در منطقه و نه در جهان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پیشرفت در کنار فقر، آسایش در کنار ناآرامی دیگران در دنیای جهانی و به هم پیوسته امروز مفهومی ندارد، اظهار کرد: این مفهوم وابستگی و بازی با حاصل جمع مثبت یا برد - برد، قبل از هر چیز برای همسایگان و محیط پیرامونی است. ما در دولت همه اعتقاد به کار با همسایگان و کمک و همکاری با آنان را داریم و این سیاست را با جدیت ادامه خواهیم داد. وظیفه ما در دستگاه هایی که مسئولیت سیاست خارجی را بر عهده دارند، تقویت سیاست خارجی با همسایگان است.

ظریف ادامه داد: وظیفه بنده در وزارت امور خارجه خدمت به همه کسانی است که در این مسیر حرکت می‌کنند. خانه همه ایرانیان سفارت خانه های ما است. ایرانیان مقیم خارج و مسافران ایرانی صاحبان واقعی سفارتخانه های ایران هستند. بنده و همکارانم در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی خدمتگزاران این ایرانیان هستیم که موقتا این مسئولیت را بر عهده داریم. صاحبخانه اصلی، ایرانیان هستند و خواهند بود. 

کد خبر : ۳۵۹۴۳۵