خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر خارجه به ایلنا خبر داد؛

جزئیات سفرهای مقام‌های خارجی در سال ۹۵ به ایران/ قطعنامه ۲۲۳۱ در خرید نظامی ما تاثیر ندارد

معاون آسیا، اقیانوسیه وزارت امور خارجه گفت: قطعنامه ۲۲۳۱ در خرید اقلام نظامی ما تاثیری نخواهد داشت. ما تحریم تسلیحاتی نیستیم و بر اساس قانون بین‌الملل ما مشکلی در خرید تجهیزات نظامی و دفاعی نداریم.

ابراهیم رحیم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،  با اشاره به برنامه سفر مسئولان ایران و کشورهای آسیایی در سال ۹۵ عنوان کرد: در مورد سفرهای آسیایی آقای روحانی در سال ۹۵ هنوز موضوع نهایی نشده است.

زمان سفر رییس جمهور کره‌جنوبی نهایی شده است

معاون ظریف تصریح کرد: از آسیا به ایران ما سفرهایی را در پیش رو داریم در همین راستا مشخصا رئیس جمهور کره جنوبی  به ایران سفر خواهد کرد که تاریخ آن هم نهایی شده است.

روسای جمهور هند، اندونزی در راه ایران

او افزود:  همچنین در مورد سفر نخست‌وزیر ژاپن صحبت‌های محدودی صورت گرفته است به نظر می‌رسد سفر رئیس جمهور اندونزی هم در سال ۹۵ انجام شود. صحبت‌هایی هم در مورد سفر نخست وزیر هند صورت گرفته است. همچنین  آقای روحانی به چندین کشور آسیایی دعوت شده‌اند که برنامه و قطعیت این سفرها هنوز نهایی نشده است.

بزودی در مورد محموله اس-۳۰۰ اقدام می‌شود

معاون آسیا، اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص آخرین رایزنی‌ها برای تحویل «اس-۳۰۰» عنوان کرد:  توافق در مورد «اس-۳۰۰»  نهایی شده است. فکر می‌کنم قاعدتا همین روزها در مورد اولین محموله آن اقدام شود.

قطعنامه ۲۲۳۱ تاثیری در خرید تجهیزات نظامی ندارد

او در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ تاثیری در خرید تجهیزات نظامی دارد، خاطرنشان کرد: این قطعنامه در خرید اقلام نظامی ما تاثیری نخواهد داشت. ما تحریم تسلیحاتی نیستیم و بر اساس قانون بین‌الملل ما مشکلی در خرید تجهیزات نظامی و دفاعی نداریم. تنها در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ما محدودیت‌هایی اعمال شده است آن هم از قبل وجود داشت و غرب به اشتباه آن را نمی‌پذیرفت و ما آن محدودیت‌ها را تبدیل به قانون کردیم و ثابت کردیم به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، لذا قطعنامه‌ها تاثیری در موضوع خرید تجهیزات نظامی ما نخواهد داشت.

اختلاف با ترکیه در مورد سوریه را به حداقل می‌رسانیم

رحیم‌پور در خصوص اینکه آیا روحانی برای شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی در ترکیه به استانبول سفر خواهد کرد، گفت:  قاعدتا اراده آقای روحانی بر انجام این سفر است. امیدواریم سازوکارهای آن هم در مورد بیانیه سران کشورهای عضو این اجلاس این روزهای با رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد به خوبی انجام شود تا شرایط برای سفر آقای روحانی کاملا مهیا شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد جزئیات توافق صورت گرفته میان ایران و ترکیه در مورد مسئله سوریه یادآور شد: در مورد بحران سوریه ما برای مدتی تقریبا تبادل نظرمان با ترکیه قطع شده بود که این مشکل از ما نبود بلکه ناشی از حواشی بود که به ما تحمیل شده بود. لذا ما تبادل نظری در این مورد نداشتیم اما رایزنی‌ها در مورد بحران سوریه آغاز شده است. اگرچه در نظرات دو کشور ایران و ترکیه در خصوص سوریه اختلاف‌های زیادی وجود دارد، ما تلاش می‌کنیم در این رایزنی‌ها اختلاف‌ها به حداقل برسد.

او افزود: البته نباید فراموش کرد حوادث روزگار هم تاثیر خود را گذاشته و ترکیه هم امروز خواهان این است که شاهد آرامش در منطقه باشد چون خود این کشور هم در میان آسیب‌های زیادی دیده است؛ چراکه خطر تروریسم به هیچ کشوری رحم نمی کند حتی به ترکیه؛  از همین منظر سازوکارهای تبادل‌نظری که منجر به تفاهماتی شود، در حال فراهم شدن است.

مذاکرات در مورد رژیم حقوقی دریای خزر ادامه دارد

رحیم‌پور در ادامه به مذاکرات  صورت گرفته در مورد رژیم حقوقی دریای خزر اشاره کرد و گفت:  بخشی از این مذاکرات پیش از سفر اخیر آقای ظریف به آذربایجان در سطح معاونان وزارت امور خارجه انجام شد. قسمتی از بندهای کنوانسیون رژیم حقوقی خزر در این مذاکرات دو روزه مورد تفاهم  قرار گرفت اما هنوز کار تمام نشده است.

 معاون آسیا، اقیانوسیه وزارت امور خارجه یادآور شد: بندهای دیگر این کنوانسیون هنوز باقی مانده است و مسائل باقی مانده بسیار مهم است این مسائل در حال مذاکره است. لذا جلسه بعد این مذاکرات در تهران برگزار خواهد شد و پس از آن در آستانه این مذاکرات ادامه خواهد داشت. همچنین جلسات مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر در سطح وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خزر و سران این کشورها به طور جداگانه در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۳۵۹۹۵۰