خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله فقیهی در گفت‌وگو با ایلنا:

حاکمان عربستان پس از برجام احساس حقارت می‌کنند/ سعودی‌ها نگران نفوذ ایران هستند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت:حکومت عربستان احساس کرده در این شرایط ایران نفوذ زیادی در عرصه بین الملل پیدا کرده و به همین جهت احساس حقارت می‌کنند؛ این شرایط باعث می‌شود با موفقیت‌های ایران در عرصه بین الملل مخالفت کرده و دشمنی کنند.

آیت الله محسن فقیهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با بیان این که عربستان از توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ بسیار ناراحت شد، گفت: نفوذ ایران در کشورهای عربی زیاد است به گونه‌ای که حتی در میان مردم خود عربستان بسیاری از افراد به جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند؛ همچنین در سوریه، عراق، لبنان، عمان و بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر نیز مردم نگاه خوبی به ایران دارند و به همین جهت است که حکومت عربستان که از این وضعیت ناراحت بود، پس از توافق هسته ای ایران با ۱+۵ احساس خطر کرد که مبادا ریاست عامه‌شان بر کشورهای اسلامی و یا عربی، از بین برود؛ دعوا سر همین است که می خواهند همچنان حکومت گسترده‌ای داشته باشند اما می‌ترسند با این وضعیت و قدرت گرفتن ایران، نفوذشان کمتر شود.

موشک‌های ایران برای دفاع از کشور است

او با بیان این که یکی از شیطنت‌های حکومت عربستان علیه دولت ایران در عرصه بین المللی در خصوص برنامه موشکی ایران است، گفت: ایران کشوری است که تمام موشک‌هایی که تهیه می‌کند برای دفاع از کشور است.

آیت الله فقیهی با بیان این که ایران تنها به فکر تقویت بنیه دفاعی خود است، گفت: یکی از احکام اسلام برای این موضوع است که در زمان غیبت، حمله به هیچ کشوری جایز نیست؛ یعنی از نظر شرع، اصولا حق حمله به کشورهای دیگر را نداریم؛ ما فقط باید از خودمان دفاع کنیم؛ تا الان هم جمهوری اسلامی ایران این مهم را ثابت کرده که به هیچ کشوری حمله نکرده و نخواهد کرد و فقط بحث دفاعی برایش مطرح است؛ شاهد این مدعا ۸سال دفاع مقدس ملت ایران در مقابل تجاوز رژیم عراق بود.

وی افزود:‌ در خصوص مسئله هسته ای نیز بارها اعلام کردیم که از نظر فقهی و شرعی اجازه رفتن به سمت بمب هسته‌ای را نداریم و مقام معظم رهبری نیز فتوای حرمت ساخت بمب هسته ای را صادر کردند که این مهم بر اساس مبنای فقهی بیان شد.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، گفت:‌ با توجه به توضیحات ارائه شده، تمام تسلیحات نظامی ما نه برای حمله به کشورها که فقط برای دفاع از کیان مملکت است تا بتوانیم جلوی حملات احتمالی را بگیریم؛ قطعا اگر دنیا توجه کند که مبنای فقهی ما چیست، آن وقت پذیرش این موضوع برای همه میسر خواهد شد.

توافق هسته ای ایران با ۱+۵، حکومت عربستان را عصبانی کرد

وی با بیان این که توافق هسته ای ایران با ۱+۵، حکومت عربستان را عصبانی کرد، گفت:‌ حاکمان عربستان احساس کردند که با این برجام، ایران می‌خواهد آقای منطقه شده و توفیقاتی را در خاورمیانه حاصل کند؛ از آن جایی که آن‌ها می‌خواهند منطقه زیر سلطه خودشان باشد، با برجام مخالفت‌هایی کردند که البته این مخالفت‌ها، جنبه معنوی نداشت بلکه جنبه مادی دارد؛ یعنی احساس می‌کنند که خود آمریکا هم برای حل معضلات و مشکلات منطقه خاورمیانه دست به دامن جمهوری اسلامی ایران شده تا مسائلی چون سوریه و ... حل شود.

آیت الله فقیهی افزود: حکومت عربستان احساس کرده در این شرایط ایران نفوذ زیادی در عرصه بین الملل پیدا کرده و به همین جهت احساس حقارت می‌کنند؛ این شرایط باعث می‌شود با موفقیت‌های ایران در عرصه بین‌الملل مخالفت کرده و دشمنی کنند، در حالی که خود اروپا و آمریکا نیز فهمیدند ایران مقابله با تروریسم می‌کند و مخالف واقعی تروریسم است.

مسئله حج تمتع نباید دستاویزی برای حمله به دولت شود

او با اشاره به گمانه زنی‌های اخیر مطرح شده در خصوص انجام شدن یا نشدن سفر امسال شهروندان ایرانی به حج تمتع و بهانه قرار دادن این موضوع از سوی برخی مخالفان دولت برای حمله به رئیس جمهور و وزارت خارجه، اظهار داشت: باید مسائل کلان سیاست خارجه کشورمان که مربوط به وزارت خارجه است را، به وزارت خارجه، دولت و مقام معظم رهبری واگذار کرده و جناح‌ها خیلی نباید در ریز این مسائل دخالت کنند، چون ممکن است آگاهی کاملی نسبت به همه ابعاد و جوانب موضوعات نداشته باشیم؛ لذا دولت که مورد اعتماد رهبر معظم انقلاب است خودشان رایزنی می کنند و مسائل را حل می‌کنند.

اجازه دهید ظریف با تخصصش کارها را انجام دهد

آیت‌الله فقیهی با بیان این که هر چیزی از جمله مسئله حج تمتع نباید دستاویزی برای حمله به دولت کشورمان باشد، گفت:‌ این که دیگران در چنین مواردی اظهار نظر کنند، باعث ناکارآمدی آن حرکت معقولانه که دولت و وزارت خارجه و مخصوصا آقای دکتر ظریف که تخصص هایی در این عرصه دارند شده و باعث می شود تا دولت نتواند کارش را آن گونه که باید انجام دهد.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر افراد مختلف بیایند و دائما در خصوص وزارت خارجه و عربستان اظهار نظر کنند باعث مشکلات بیشتر خواهند شد، به گمانه زنی های مختلف در خصوص سفر امسال شهروندان ایرانی به حج تمتع اشاره کرد و گفت: کارهای وزارت خارجه که با نظارت رهبری معظم انقلاب انجام می شود شاید و ممکن است به این نتیجه برسند که سفر امسال حج تممتع به ضرر اسلام و مسلمین است و نباید انجام شود و البته ممکن است به این نتیجه برسند که انجام شود؛ در هر صورت باید به تصمیم حاکمیت احترام گذاشت و دانست که شاید مصلحت همان بوده است.

امام (ره) حاکمان عربستان را بدتر از صدام خطاب می‌کردند

او خاطرنشان کرد: عربستان حکومتی دارد که هم در مسائل داعش و هم در مراحل دیگر، و دشمنی هایی که به طرق مختلف علیه ملت ایران انجام می دهد مورد قبول ما نیست؛ مرحوم امام خمینی هم در برهه ای از زمان حاکمان عربستان را بدتر از صدام خطاب کردند ولی در عین حال به این جهت که مسئله حج یک واجب شرعی است و مردم هم راغب هستند که آن را انجام دهند،‌ با مذاکراتی که صورت گرفت دوباره در همان زمان امام(ره) برقرار شد؛ الان هم شرایط مشابهی داریم.

تحمل عربستان سخت شده است

آیت الله فقیهی با بیان این که جنایاتی که عربستان در قبال شیعیان و مسلمانان و کشتار آن ها و همین طور حمایت هایی که از تروریسم و داعش انجام داده موجب آزردگی خاطر شیعیان شده و به همین دلیل تحمل عربستان برای آن ها سخت است، گفت:‌ با وجود همین شرایط فعلی، باز هم باید ببینیم که رهبر معظم انقلاب، دولت و وزارت خارجه در نهایت چه تصمیمی در خصوص سفر امسال شهروندان ایرانی به حج تمتع اتخاذ می کنند و قطعا هر تصمیمی که حاکمیت اتخاذ کرد باید مورد حمایت همگان باشد.

نباید زیر بار ذلت برویم

او با اشاره به سفر این هفته سازمان حج و زیارت کشورمان به عربستان برای مذاکره با مسئولان این کشور در خصوص سفر حج تمتع امسال، گفت:‌ اگر در این سفر توافقی صورت گرفت که این سفر معنوی که واجب شرعی است، امسال هم مانند سال های قبل انجام شود که فبها و در غیر این صورت نیز نباید ناراحت شد و به حاکمیت یا دولت خرده گرفت، چرا که ما نباید زیر بار ذلت برویم و فقط باید ببینیم مصلحت فعلی چیست.

کد خبر : ۳۶۰۲۱۷