خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در آستانه:

قزاقستان در اجرای توافق هسته‌ای مساعدت کرد

سفیر ایران در قزاقستان اظهار کرد: دو کشور ایران و قزاقستان، در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارای نظرات همسویی هستند.

به گزارش ایلنا، مجتبی دمیرچی‌لو در مورد اهمیت سیاسی سفر رئیس‌جمهور قزاقستان به تهران در روز دوشنبه تصریح کرد: سفر رئیس‌جمهور قزاقستان در رأس یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی صورت می‌گیرد. در حال حاضر قزاقستان دارای یکی از بزرگترین اقتصادها در آسیای مرکزی است. از منابع غنی نفت و گاز برخوردار است و تولیدات کشاورزی زیادی دارد. این کشور برای انتقال محصولات خود به بازار جهانی نیازمند به استفاده از قلمرو ایران است و همکاری‌های خوبی بین دو کشور در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا در جریان است.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: این کشور با توجه به پتانسیل اقتصادی‌اش بازار مساعدی برای کالاها و صدور خدمات فنی مهندسی شرکت‌های ایرانی به قزاقستان است.

دمیرچی‌لو با بیان اینکه دو کشور ایران و قزاقستان در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نظرات همسویی دارند و در عین حال با منافع و چالش‌های مشترکی در عرصه جهانی و منطقه ای رو به رو هستند، گفت: سفر رئیس‌جمهور قزاقستان به تهران علاوه‌بر اینکه باعث تحرک بیشتر در روابط دو جانبه به ویژه در بعد اقتصادی می‌شود، می‌تواند در افزایش همکاری‌های منطقه‌ای نیز تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه بین بخش خصوصی و شرکت‌های دو کشور حدود ۳۵ سند منعقد می شود ، افزود: انتظار می‌رود در سطح دو دولت نیز اسنادی در زمینه همکاری‌های بانکی، توسعه همکاری‌های تجاری، فراهم کردن زمینه‌های سرمایه‌گذاری، همکاری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت و همچنین همکاری‌هایی در زمینه فناوری‌های نوین و معدن به امضا برسد.

دمیرچی‌لو همچنین با بیان اینکه دادستان کل قزاقستان نیز در جریان این سفر رئیس‌جمهور این کشور را همراهی می‌کند خاطرنشان کرد: این انتظار وجود دارد که در زمینه توسعه همکاری‌های قضایی بین ایران و قزاقستان نیز اسنادی به امضا برسد.

سفیر ایران در قزاقستان با بیان اینکه قزاقستان از جمله کشورهایی است که بر حق ایران جهت دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای طی سال‌های گذشته تأکید کرده و با تحریم‌ها علیه ایران مخالف بوده است، ادامه داد: این کشور در دوران مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات مشارکت خوبی داشت و ۲ دور از مذاکرات را میزبانی کرد. همچنین بعد از توافق هسته‌ای برای اجرای این توافق مساعدت کرد و انتقال ۶۰ تن اورانیوم طبیعی در راستای اجرای برجام گام مهمی بود که از سوی قزاقستان برداشته شد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان افزود: ایران و قزاقستان در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در چارچوب موازین بین‌المللی می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند ولی آنچه که در رابطه با همکاری های صلح‌آمیزهسته ای دو کشور بیشتر مطرح می‌شود عمدتاً ناظر بر گذشته است.

سفیر ایران در قزاقستان با اشاره به تحولات منطقه و تأثیرگذاری آن بر دو کشور ایران و قزاقستان ادامه داد: افراط و تروریسم مشکلی است که منطقه با آن رو به‌روست که بخشی از خود را در آسیای مرکزی نشان داده و متأسفانه بخشی از نیروگیری جریان‌های افراطی از منطقه آسیای مرکزی انجام می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه تحولاتی که در کشورهایی همچون سوریه، عراق و افغانستان در جریان است، می‌تواند بر ثبات منطقه از جمله دو کشور ایران و قزاقستان تأثیرگذار باشد ،اظهار کرد: دو کشورعلاقه‌مند به حل و فصل مسالمت‌آمیز شرایط متشنج منطقه هستند و از این منظر دو کشور می‌توانند همکاری های خوبی با یکدیگر داشته باشند.

سفیر ایران در قزاقستان که با رادیو گفت‌وگو مصاحبه می‌کرد، در مورد دیدگاه دو کشور در ارتباط با حل بحران قره‌باغ نیز گفت: دو کشور ایران و قزاقستان همواره بر حل و فصل منازعات منطقه‌ای بر چارچوب موازین بین‌المللی و راه‌های مسالمت‌آمیز تأکید داشتند و در ارتباط با بحران قره باغ و ضرورت حل مسالمت‌آمیز آن همسو بودند و مقام‌های دو کشور طی بیانیه‌ها و اظهارنظرهایی تأکید داشتند که هرچه زودتر باید این مناقشه از طریق مسالمت‌آمیز حل شود.

کد خبر : ۳۶۰۴۴۰