خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از دومین روز بررسی بودجه؛

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان/ مجوز برای انتشار اوراق مشارکت

روز دوم بررسی بودجه سال جاری با رسیدگی به جزییات لایحه بودجه ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نخستین روز بررسی لایحه بودجه سال جاری با نطق نمایندگان مخالف و موافق برای تایید کلیات بودجه همراه بود که در نهایت اکثریت نمایندگان رای به تایید کلیات آن دادند تا بر اساس اعلام هیات رییسه رسیدگی به جزییات بودجه در روز دوم نیز ادامه یابد.

اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه‌ملی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

با تصمیم نمایندگان در بررسی جزییات بودجه، مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی بابت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی و تعاونی اختصاص یافت که این مبلغ ارزی برای صندوق توسعه ملی بازگشت از منابع محسوب خواهد شد.

۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات به بانک کشاورزی اختصاص یافت

تصمیم دیگر نمایندگان در بررسی لایحه بودجه سال جاری این بود که در سال ۱۳۹۵ مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات در اختیار بانک کشاورزی قرار گیرد. تضمین اعتبار مذکور به عهده دولت است.

در صورت تصویب نمایندگان در بخش هزینه‌ای این میزان برای طرح‌های آبیاری تحت فشار به بخش‌های خصوصی و تعاونی پرداخت می‌شود.

مجوز مجلس به دولت برای انتشار ۵۰ هزار میلیارد ریالی اوراق مشارکت

مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به بندهای درآمدی لایحه بودجه ۹۵ کل کشور در تبصره‌ای از آن مصوب کرد‌، به شرکت‌های وابسته و تابعه‌ وزارت‌خانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت و معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده می‌شود، با رعایت قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب ۱۳۷۶/۶/۳۰ تا سقف یکصد هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی و یا صکوک اسلامی با تضمین خود در خصوص اخذ سود منتشر کنند.

گلایه‌های احمد توکلی از بی‌قانونی‌های دولت قبل

روز گذشته احمد توکلی در تذکری گلایه خود را از دولت قبل اینگونه بیان کرد که دولت قبل پول تهیه دارو را صرف خرید ساختمان و قرض به نهادها کرد. امروز نیز گلایه‌های توکلی ادامه داشت و با بیان اینکه اختصاص اعتبارات از صندوق توسعه ملی به بخش دولتی مغایر با قانون است، گفت: در دوران ریاست‌جمهوری قبلی تنها از درآمدهای نفتی ۶۳۷ میلیون دلار برداشت و خرج شد آن هم در شرایطی که این میزان اعتبارات به غیر از اعتبارات صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی است.

دولت برای تسویه بخشی از بدهی‌ها مجوز گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به بندهای درآمدی لایحه بودجه ۹۵ به دولت اجازه دادند بدهی‌های قطعی خود را تا مبلغ ۱۲۵هزار میلیارد ریال تصفیه کنند.

همچنین بر اساس بند الحاقی این تبصره به منظور استقرار جریان پرداخت‌های خزانه داری کل کشور به دولت اجازه داده می‌شود تا مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر و اسناد مزبور را صرف تخصیص‌های اولویت‌دار ابلاغی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موضوع قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کند و این اسناد هم از مالیات معاف بوده است.

اعلام تنفس دو ساعته از سوی ابوترابی‌فرد

ابوترابی فرد با اعلام تنفس دو ساعته از نمایندگان درخواست کرد، با حضور به موقع در نشست نوبت عصر که راس ساعت ۱۴ برگزار خواهد شد، در بررسی پیشنهادها و مواد مربوط به لایحه بودجه سال ۹۵ همکاری کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که از نیمه دوم نشست علنی صبح امروز و از حدود ساعت ۱۰ صبح ریاست جلسه را برعهده داشت، خطاب به نمایندگان گفت: در این مدت حتی یک پیشنهاد هم رای نیاورد و پیشنهاد اخیر هم که در آستانه تصویب بود، باتوجه به فرارسیدن به زمان پایان جلسه، به خواست خداوند تصویب نشد.

آغاز نشست عصر با تاخیر چهل دقیقه‌ای

نشست علنی نوبت عصر نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور دقایقی پیش، با تأخیر چهل‌دقیقه‌ای و پس از تنفس دو ساعته، به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

حقوق‌بگیران با درآمد یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه از پرداخت مالیات معاف شدند

تمامی حقوق‌بگیران، کارمندان و کارگران که سرجمع میزان درآمد آنان در ۱۲ماهه سال ۱۳۹۵ از ۱۵میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تجاوز نکند، از پرداخت مالیات معاف هستند، این بدان معناست افرادی که هر ماه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

عوارض آب و برق در سال ۹۵ ثابت ماند

وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای ‌شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ ۱۵۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل‌کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات نمی‌شود که بر این اساس عوارض آب و برق در سال ۹۵ ثابت ماند.

کد خبر : ۳۶۰۴۶۳