خبرگزاری کار ایران

جابری انصاری در نشست خبری:

تفاهم‌های اولیه در سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران پیگیری می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تفاهم‌های اولیه در سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، حسین جابری انصاری در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد.

سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران

سخنگوی وزارت خارجه به اشاره به سفر مقام‌های کشورهای دیگر به ایران به سفر نخست وزیر ایتالیا اشاره و تصریح کرد: این سفر که فردا انجام می‌شود، در حقیقت پاسخی است به سفر رییس جمهور کشورمان به ایتالیا، که تفاهمات اولیه در جریان آن انجام شد.

او افزود: در سفر نخست‌وزیر ایتالیا مجموعه رایزنی‌های اولیه پیگیری می‌شود و امیدواریم روابط دو کشور که حتی در دوران سخت، مناسب نبوده، در دوران گشایش، گشترش یابد.

سفر موگرینی به ایران

رییس دستگاه رسانه‌ای وزارت خارجه گفت: سفر دیگر، سفر خانم موگرینی به ایران است که شنبه ۲۸ فرودین‌ماه به همراه هیات بزرگ از کمیسیونرهای بزرگ اتحادیه اروپا انجام خواهد شد.

مسیر اجرایی مرحله نخست قرارداد «اس-۳۰۰» انجام شده است

حسین جابری انصاری در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص محموله‌های اس ۳۰۰ که گفته می‌شود از بندر انزلی در حال ورود است، گفت: در مورد این قرار قبلا هم گفته ام که تفاهم‌ها و قراردادها انجام شده و در مسیر اجراست.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مسیر اجرایی مرحله نخست قرارداد اس ۳۰۰ انجام شده است، گفت: امیدواریم مراحل بعدی نیز با موفقیت انجام شود.

دی‌میستورا امشب وارد تهران می‌شود

در ادامه این نشست حسین جابری انصاری در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به در پیش بودن ژنو۴ و سفر استفان دی‌میستورا به تهران آیا فصل جدیدی از همکاری‌ها برای حل بحران سوریه آغاز شده است، گفت: آقای دی‌میستورا امشب وارد تهران می‌شود. همچنین بیست و پنجم فروردین نیز دور جدیدی از گفت‌وگوهای سوری آغاز خواهد شد. چند ماهی است که مسیر جدیدی برای آشتی در سوریه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ایران از ابتدا خواهان حل مسالمت‌آمیز و سیاسی بحران سوریه بوده است، اظهار داشت: ما از تلاش‌های سازمان ملل و آقای دی‌میستورا حمایت کرده‌ایم و همکاری فعالی هم در این رابطه در جریان بوده و این مسیر هم ادامه خواهد داشت و امیدواریم تلاش‌های او با همکاری‌های واقعی از سوی طرف‌های موثر زمینه خروج از این وضعیت را فراهم کند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: سیاست ثابت ایران همکاری با سازمان ملل برای حل سیاسی بحران‌ها و مشکلات جاری است.

سفر هیات حج و زیارت در ۲۶ فروردین به عربستان

جابری‌انصاری درباره آخرین وضعیت برگزاری حج واجب تصریح کرد: حج فریضه واجب اسلامی است و به عنوان فریضه واجب سیاست جمهوری اسلامی ایران تسهیل انجام این فریضه است و در این چارچوب علی‌رغم مشکلات و برخوردهای نامناسب عربستان خویشتنداری و پیگیری از طرق مختلف را برای انجام این فریضه واجب انجام داده‌ایم.

وی افزود: در این چارچوب سفر هیات حج و زیارت ایران در ۲۶ فروردین ماه برای گفت‌وگو با طرف‌های سعودی صورت می‌گیرد. البته این سفر براساس سال‌های قبل چهار ماه پیش صورت می‌گرفت یعنی قبل از قطع روابط که متاسفانه طرف سعودی این سفر را به تعویق انداخت و موکول به ۱۹ اسفند کرد. علی‌رغم اعلام این تاریخ از سوی وزارت حج عربستان و اعزام نماینده ایران برای دریافت روادید، کنسولگری عربستان در دبی اعلام بی‌اطلاعی کرد در حالی که وزارت حج سعودی اعلام آمادگی کرده بود و این بازی تعویقی تا به امروز ادامه پیدا کرده و فعلاً ویزای پنج نفر از این هیات هشت نفره ایران آماده شده است.

کشتار حجاج در منا مانند زخمی در روح ایرانیان باقی مانده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هیات ایرانی در این تاریخ عازم عربستان خواهد شد تا شرایط را برای حضور حجاج ایرانی فراهم کند، یادآور شد: البته دولت میزبان وظیفه میزبانی را برعهده دارد که باید امنیت حجاج را فراهم کند. تجربه ما از سال گذشته نقض وظایف بدیهی دولت میزبان، نقض امنیت حجاج و کشتار حجاج در منا بود که همچنان مانند زخمی در روح ایرانیان باقی مانده است. با این حال سازمان حج در حال پیگیری مسائل هست اما مسئولیت‌های بدیهی میزبان برای تامین شرایط حضور حجاج و امنیت آنها پیگیری می‌شود و امیدواریم علی‌رغم ادعای عربستان که می‌گوید مسئله حج از مسائل سیاسی جداست آنها شرایط را فراهم کنند و شرایط حضور ایرانیان به شکلی عزتمندانه و همراه با کرامت محقق شود.

عربستان منافع خود را در تضاد با توافقات بین‌المللی می‌داند

جابری انصاری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه عربستان هم خاطرنشان کرد: مواضع اینگونه عربستان ایستادگی در برابر اراده بین‌المللی و اجرای توافقات میان طرفین است. عربستان چون منافع خود را در تضاد با توافقات بین‌المللی می‌داند نه تنها در برابر ایران بلکه در برابر همه بازیگرانی که منافع خویش را در همکاری با هم می‌دانند موضع‌گیری می‌کنند اما دوران این سیاست‌ها گذشته و عربستان در حال رویارویی با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان است.

وی اضافه کرد: عربستان در حال پیمودن مسیری خلاف عقربه‌های دنیا است که سیاست عقیمی است.

سیاست برخی از بازیگران منطقه‌ای، تشدید اختلافات و درگیری‌ها است

این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه آقای ظریف گفته‌اند اولویت امسال وزارت امور خارجه مسائل منطقه‌ای است، دستگاه دیپلماسی در این رابطه چه برنامه‌ای در دست دارد، ابراز داشت: اولویت نخست وزارت امور خارجه و سیاست خارجی ایران، گسترش روابط براساس منافع متقابل با مجموعه همسایگان چه در حوزه جنوبی، شمالی، شرقی و غربی است که در این راستا برنامه‌های مختلفی با همسایگان آسیایی، کشورهای مشترک‌المنافع و قفقاز، ترکیه و کشورهای عربی در جریان است که یکی از این نمونه‌ها سفر وزیر اطلاعات به کویت است.

جابری انصاری با بیان اینکه ایران رابطه ممتازی با کشورهای همسایه دارد و تحرکات جدیدی در پیش خواهد بود، یادآور شد: سیاست برخی از بازیگران منطقه‌ای، تشدید اختلافات و درگیری‌ها است ولی ما تمام تلاش خود را برای افزایش همکاری‌ها در حل  بحران‌ها  و تامین منافع منطقه‌ای انجام خواهیم داد.

نشست سران کشورهای اسلامی محل تسویه‌حساب‌‌های سیاسی نشود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که سبک حضور ایران در نشست سران کشورهای اسلامی چگونه است، بیان کرد: سازمان همکاری‌های اسلامی در پی حادثه آتش‌سوزی مسجدالاقصی و برای پیگیری منافع مشترک امت اسلامی و مقابله با خطرات مشترک تشکیل شده است اما در برخی از زمان‌ها و در شرایط فعلی تصمیم بر انحراف در هدفگیری‌های اولیه و تلاش برای تسویه‌حساب‌های سیاسی صورت گرفته اما ایران همواره استفاده از ظرفیت‌های این سازمان را در چارچوب اهداف نخستین دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه هنگامی که در خصوص قطع حضور در این اجلاس تصمیم‌گیری شود این مسئله به اطلاع افکار عمومی می‌رسدة عنوان کرد: آقای ظریف در نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری های اسلامی حاضر می‌شود اما حضور فرد بالاتر یعنی مقام ریاست جمهوری پس از تصمیم‌گیری نهایی به اطلاع افکار عمومی می‌رسد. ما امیدوار هستیم با تدبیر دولت میزبان و همراهی دیگر اعضایی که معتقد به اهداف اولیه سازمان‌ همکاری‌های اسلامی هستند این اجلاس به محلی برای تسویه‌حساب‌‌های سیاسی تبدیل نشود و راه برای پیگیری کینه‌ها و عقده‌ها مسدود شود.

از انجام اصلاحات سیاسی توسط دولت عراق حمایت می‌کنیم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌ها می‌گویند تغییر احتمالی آقای امیرعبداللهیان در راستای درخواست عربستان به عنوان پیش‌شرط برای بهبود روابط است. آیا این مسئله صحت دارد، گفت: تغییر و تحول پست‌ها در وزارت امور خارجه امری عادی است و در طول هر سال و به ویژه در فصل تابستان مدیران مرکز به نمایندگی‌های ایران اعزام می‌شوند و مورد آقای امیرعبداللهیان هم جدا از این مسئله نیست.

جابری انصاری با تاکید بر اینکه هیچ کسی پستی ابدی ندارد و یک زمان پستش است و در زمان دیگر پایان می‌یابد، اظهار داشت: آقای امیر عبداللهیان چند سالی است که در سمتشان شاغل بوده و خدمات شایانی هم انجام داد‌ه‌اند اما اگر تغییری هم صورت گیرد، این مسئله عادی است. این تحلیل‌ها خیالات و سخنان بی‌ارتباطی است که به تغییر و گردش نیروها ارتباطی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران از انجام اصلاحات سیاسی توسط دولت عراق حمایت می‌کند، تصریح کرد: ما در امور داخلی عراق دخالتی نمی‌کنیم اما از هر تصمیم‌ ملت عراق و نهادهای عراقی استقبال می‌کنیم. ایران به عنوان همسایه عراق از ثبات و آرامش این کشور حمایت می‌کند.

در جزئیات امور کشورهای منطقه دخالت نمی‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از حضور گروه‌های کرد در مذاکرات ژنو در خصوص سوریه حمایت می‌کند، تصریح کرد: ما در جزئیات امور کشورهای منطقه دخالت نمی‌کنیم و معتقدیم گفت‌وگوهای سوری میان گروه‌ها با دولت سوریه باید انجام شود. اینکه کدام گروه از چه طایفه و نژاد یا بخشی در این مذاکرات باشند در چارچوب حمایت آنها از چارچوب توافق دولت سوریه برای شکل‌گیری آشتی است.

جابری انصاری درباره آتش‌بس در یمن نیز خاطرنشان کرد: حمایت از حل و فصل مسالمت‌آمیز مبتنی بر گفت و‌گوهای سیاسی و ایجاد آتش بس از اصول مورد تاکید ایران است.

وی اضافه کرد: اصل اساسی طرح ایران درباره سوریه هم در ایجاد آتش بس است. ما از گفت‌وگوهای یمنی برای پایان این جنایت انسانی در کشتار روزمره انسان‌های عادی و از بین بردن زیرساخت‌های یمن حمایت می‌کنیم ولی این را هم باید گفت که آتش‌بس‌های قبلی از طرف مقابل با بمباران‌های مختلف چندین بار نقض شده است و امیدواریم این گفت‌وگوها زمینه ایجاد ثبات و پایان کشتار و بمباران را فراهم کند.

سفر علوی به کویت جهت تامین منافع همه کشورهاست

این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امورخارجه درباره رزمایش دریایی آمریکا با مشارکت برخی از کشورهای منطقه در خلیج فارس ابراز داشت: سیاست ایران، حفظ ثبات و امنت منطقه و آبراه‌های بین‌المللی با همکاری مشترک کشورهای منطقه است. ما به عنوان یک اصل ثابت معتقدیم مداخله کشورهای دیگر در امور منطقه بیش از آنکه تضمین‌کننده حقوق ملت‌ها باشد، نقض‌کننده حقوق و مشکل آفرین است و امیدواریم به مرور زمینه همکاری‌ کشورهای منطقه برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و آبراه‌های بین‌المللی مهیا شود.

جابری انصاری در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها در رابطه با نامه رئیس جمهور به امیر کویت برای انجام میانجی‌گیری با عربستان هم بیان کرد: روابط ایران و کویت روابط ممتاز و متمایزی است که در یک دهه گذشته و آزمون‌های سخت همراه با موفقیت بوده است و این سیاست امروز هم ادامه می‌یابد و در این چارچوب تبادل هیات‌ها و پیام‌ها وجود داشته و استمرار دارد.

وی با اشاره به سفر علوی به کویت تصریح کرد: سفر آقای علوی برای تاکید ایران در ایجاد ثبات و همکاری‌های منطقه‌ای در جهت تامین منافع همه کشورهاست. در این باره هم دولت کویت سیاست ثابتی دارد.

با افزایش رفت و آمدها در منطقه اجازه اختلاف‌افکنی برخی بازیگران را نمی‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع میانجی‌گری هم خاطرنشان کرد: ما از قبل برخی مشکلات را گفته‌ایم که مربوط به میانجی‌گری نیست بلکه مربوط به تعریف کشورها از منافع ملی از مسیر اشتباه است. ما از درخواست کشورهای منطقه و جهان برای ایجاد آرامش و محدودسازی تنش استقبال می‌کنیم ولی موضوعات منطقه پیش از آنکه نیازمند میانجی‌گری باشد، نیازمند فهم مشترک از مسائل است. عربستان در مسیری برخلاف این منافع حرکت می‌کند و به دنبال افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها است.

جابری‌انصاری ادامه داد: سیاست ما این است که با افزایش رفت و آمدها و تبادلات اجازه ندهیم تا برخی از بازیگران برای اختلاف‌افکنی موفق شوند. ما می‌خواهیم این مسیر را محدود کنیم و این سفر هم در این راستا انجام شده است.

خبرنگاری مدعی شد اظهارات دیروز ظریف مبنی بر اینکه در رابطه با مسئله موشکی برجامی نداریم اما سخنان وی نشان از علاقه در این رابطه است که جابری انصاری پاسخ داد: منظومه موشکی ایران جزو اهداف دفاعی ماست و براساس نیازهای امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود و وزارت امور خارجه هم صراحتاً این مسئله را اعلام کرده است.

سیاست ایران، عدم گفت‌وگو در مسائل دفاعی است

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای یادآور شد: در مذاکرات برجام نیز فشار طرف مقابل این بود که مسئله موشکی در دستور کار قرار گیرد ولی سیاست ایران، عدم گفت‌وگو در مسائل دفاعی بود که ما هرگونه مذاکره در این باره را نپذیرفتیم و اعلام کردیم توان موشکی ایران با اهداف دفاعی تامین شده و هرگونه مخالفت در این رابطه به پیگیری جدی‌تر منجر می‌شود.

در ادامه این نشست خبرنگاری مجدداً مدعی شد که مقام معظم رهبری اظهارات ظریف در رابطه با برجام را نقض می‌کند که جابری انصاری بیان کرد: برجام توافقی است که با پیگیری مراحل خود و با تصمیم‌گیری ملی اتخاذ تصمیم شده است. بخش عمده‌ای از این مذاکرات برعهده وزارت امور خارجه بود و در کنار تیم مذاکره‌کننده نهادهای فنی هم حضور داشتند و پیگیری مسائل با مشورت آنها انجام می‌شد. وقتی هم مذاکرات صورت می‌گرفت مسیر این تحولات، تفاهم‌ها و توافقات در عالی‌ترین سطوح مطرح و پس از تصمیم‌گیری مراحل بعدی مذاکرات پیگیری می‌شد.

وزارت امور خارجه در مسیر مذاکرات و اجرای برجام تصمیم‌گیر نیست

این دیپلمات عالی رتبه وزارت امور خارجه افزود: توافقی که حاصل شده است فرآیند آن در شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و جلسات سران کشور در عالی‌ترین سطوح پیگیری شد و با دستور رهبری و مصوبه مجلس زمینه اجرایی شدن آن فراهم گردید.

جابری انصاری تاکید کرد: همانگونه که در مسیر مذاکرات یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند و با اجماع‌سازی مسیر اقدامات طی شد در مسیر اجرا هم همه هنر باید این باشد که تعهدات طرف مقابل پیگیری شود و در خصوص اتفاقات در مسیر اجماع‌سازی ملی تصمیم‌گیری شود.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در مسیر مذاکرات و اجرای برجام تصمیم‌گیر نیست، عنوان کرد: وزارت امور خارجه مسئول اجرای توافق و رصد است و مسیر تصمیم‌گیری توسط هیات عالی نظارت بر برجام که با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است صورت می‌گیرد و تصمیمات آن توسط وزارت امور خارجه اجرا می‌شود.

وزارت امور خارجه به تعهدات خود درباره ارائه گزارش به مجلس پایبند است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره احتمال تبادل زندانیان بیشتر با آمریکا است یادآور شد: بنده هیچگونه اطلاعات جدیدی در رابطه با تبادل زندانیان ندارم.

جابری انصاری در خصوص بحران قره‌باغ هم گفت: سیاست ما درباره قره‌باغ از قبل وجود داشته و معتقدیم در فضای پر التهاب کنونی اگر حوادث جدید به کمربند بحران‌ها متصل شوند زمینه بی‌ثباتی و ناامنی گسترده برای منطقه و جهان ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید مشکل موجود را از طریق سازوکارهای بین‌المللی و زیر نظر سازمان ملل پیگیری کنند، اظهار داشت: آنها نباید اجازه دهند که با دخالت بازیگران بیرونی زمینه شکل‌گیری کمربند بحران جهانی فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص گزارش وزارت امور خارجه به مجلس درباره اجرای برجام هم بیان کرد: یک جدول زمانبندی براساس قانون وجود دارد که باید هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و هر شش ماه یک بار به مجلس گزارش داده شود. وزارت امور خارجه به تعهدات خود در این باره پایبند است و این گزارش هم در حال تهیه شدن است و در زمان مقرر به مجلس ارائه می‌شود.

کد خبر : ۳۶۰۴۷۹