خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست خبری با رئیس‌جمهور قزاقستان:

باید از کنفرانس کشورهای اسلامی صدای وحدت به گوش برسد

رئیس جمهور گفت: در زمینه مناسبات منطقه‌ای اتفاق نظر وجود داشت که مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم جهان اسلام را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور قزاقستان گفت: در ملاقات خصوصی علاوه بر توسعه بخش کشاورزی و علمی و فناوری نزدیک گفت‌وگو و توافق نظر وجود داشت. در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی نیز دو کشور با هم تفاهم داشتند. در بخش حمل و نقل و ارتباط، راه‌آهن که می‌تواند بین ایران قزاقستان و ترکمنستان و حتی چین باشد جز موارد دیگری بود که دو طرف بر آن تاکید داشتند.

رئیس جمهور گفت: همکاری‌های دو کشور در دریای خزر، تورسیم و به ویژه رژیم حقوقی دریای خزر جز مواردی بود که در مذاکرات دو طرف مورد بحث قرار گرفت. در زمینه مناسبات منطقه‌ای اتفاق نظر وجود داشت که مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم جهان اسلام را تهدید می‌کند. ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان و سوریه و در یمن در این مذاکرات مورد بحث قرار گرفت.

حجت‌الاسلام حسن روحانی به اجلاس استانبول در هفته جاری اشاره کرد و گفت: دو کشور معتقدند صدایی که از این کنفرانس باید به گوش برسد صدای وحدت است. بار دیگر به رئیس جمهور محترم قزاقستان و هیئت همراه برای سفر به ایران خوش آمد عرض می‌کنم.

در این نشست رئیس جمهور قزاقستان گفت: از رئیس جمهور ایران و طرف ایرانی برای مهمان‌نوازی آنها تشکر می‌کنم. امروز صفحه جدید تاریخ بین دو کشور برگزار می‌شود. برداشتن تحریم‌ها آینده را خوبی برای ایران نوید می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ایران و قزاقستان از زمان برقراری رابطه اختلافی نداشتند تاکید کرد: مسائلی که رئیس جمهور ایران بیان کرد به خوبی روابط ایران و قزاقستان را نشان داد. در این سفر ۶۶ سند بین دو طرف امضا شده که در زمینه‌های مختلف تجازی و تورسیم و معدن و غیره است.

وی افزود: ما باید بر ضد ترورسیم مبارزه کنیم و وحدت اسلامی داشته باشیم و می‌دانیم نباید اختلافی بین ایران و عربستان باشد.

رئیس جمهور قزاقستان رسما از روحانی برای سفر به قزاقستان دعوت کرد.

 

کد خبر : ۳۶۰۶۱۴