خبرگزاری کار ایران

سعید شریعتی:

شریعتی:برجام یک رهیافت و الگوی تعامل با دنیا است/فضائلی: مذاکرات هسته‌ای‌ جزء ایده‌های روحانی بود

asdasd
کد خبر : ۳۶۰۶۹۶

مناظره «بررسی رویکرددولت پس ازاجرای برجام» با حضور مهدی فضائلی وسعیدشریعتی در دانشکده مهندسی ، دانشگاه فردوسی برکزار شد.

به گزارش ایلنا، سعید شریعتی در مناظره «بررسی رویکرد دولت پس از اجرای برجام» که به همت انجمن اسلامی ظهر امروز در دانشگاه مهندسی برگزار شد، اظهار کرد: نگاه کلی به برجام را می‌توان در دو سطح تحلیل کرد، که نگاه نخست به برجام به عنوان یک سند حقوقی تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک و فرآیند دستیابی به آن است که جز اسناد حقوق بین المللی مطرح است و نگاه دوم چگونگی استفاده از این سند است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: برجام را می توان یک رهیافت و الگوی تعامل با دنیا عنوان کرد. هر چند که در مباحث حقوقی آن نمی توان در داخل اختلاف نظر داشته باشیم چرا که پذیرش آن از سوی تمامی مراجع تصمیم گیری گذشته است و خوب یا بد تمام ارکان حقوقی متعهد به اجرای آن هستند.

وی با اشاره به اینکه نقدهایی که به برجام وارد می شود نمی تواند در رسمیت این سند تاثیر گذار باشد، افزود: برجام رهیافتی است که نظام جمهوری اسلامی و نه دولت روحانی آن را اتخاذ کرده است، چرا که اندکی پیش از روی کار آمدن دولت روحانی راه های گذار به این اندیشه باز شد.

شریعتی خاطر نشان کرد: بر سر انعقاد برجام اجماعی در سطوح عالی تصمیم گیری صورت گرفت و همگان به این نتیجه رسیدند که برجام در سازندگی و ایفای نقش ایران سازنده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه برجام بهترین رهیافت ارتباط با جهان پیرامون است، اظهار کرد: ما با ۳ رهیافت در ارتباط با جهان مواجه هستیم، نخست آن که ایده برجام ناشی از یک پارادایم ۳ مرحله ای شامل تنش زدایی با جهان، اعتماد سازی و تعامل و نقش آفرینی است، این چیزی است که ما به آن برجام می گوییم.

وی خاطر نشان کرد: دوم آن که آلترناتیوهای دیگری را هم می توان برای برجام مطرح کرد که ما به ازای آن تنش زایی با جهان بیرون، انزواطلبی و تقابل است و سومین پارادایم مرعوب شدن، نفوذ و سلطه است که می تواند جایگزین برجام شود حال آن که برجام حد اعتدال این دو پارادایم است.

برجام نقطه شروع و آغاز فرآیند استحاله نظام است

در ادامه مهدی فضائلی؛ مدیر عامل اسبق خبرگزاری فارس عنوان کرد: نگاه نقطه ای به برجام مناسب نیست از این منظر باید نگاه فرآیندی و پروسه ای به برجام داشت و همان طور که مقامات آمریکایی و برخی از مقامات کشوری بیان کردند، برجام نقطه آغاز یک حرکت از سوی آمریکا بود، به عبارتی آمریکا از طریق برجام توانست یک طراحی بلند مدت در قبال آمریکا اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه هدف نهایی آمریکا از برجام استحاله نظام و انقلاب است، تصریح کرد: برجام نقطه شروع و آغاز فرآیند استحاله نظام است.

فضائلی یادآور شد: روحانی در شعارهای انتخاباتی خود بر این نظر بود که با گفت و گو می‌توان مسیر فناوری هسته‌ای را هموار کرد و این امکان هم برای دولت جدید فراهم شد که به صورت علنی و مستقیم با آمریکا گفت و گو کند.

مدیر عامل اسبق خبرگزاری فارس خاطر نشان کرد: آن چنان که دکتر روحانی و اعضای تیم مذاکره کننده از تعابیری همچون فتح شگفت انگیز و بی سابقه در خصوص برجام یاد می کنند، اما سوال مطرح آن است که دولت با انعقاد برجام به چه میزان به اهداف خود دست یافته است؟

وی افزود: برجام نقطه آغاز یک فرآیندی است که پایانش فروپاشی نظام است و در گام های بعدی قصد دارند توان موشکی را از ایران سلب کنند که این فرآیند گام به گام صورت می گیرد.

فضائلی یادآور شد: امام ارتباط با دنیا را به جز آمریکا و رژیم صهیویستی را مورد پذیرش قرار دادند هر چند که در برخی مواقع با اسرائیل و مصر قطع ارتباط اعلام کردند.

مدیر عامل اسبق خبرگزاری فارس خاطر نشان کرد: این طور نیست که در داخل کشور یک دو قطبی موافق و مخالف تنش زایی و انزواطلبی وجود داشته باشد بلکه همه مخالف تنش زایی و انزوا طلبی هستند.

وی عنوان کرد: زمانی که آقای روحانی به عنوان منتخب مردم برگزیده شد یک سری ایده ها و طرح هایی برای کشور مطرح کردند و طبیعی است که این ایده ها منافاتی با چارچوب قانونی کشور نداشتند اما بنده تا حدودی با نظر آقای شریعتی مبنی بر اینکه برجام ایده نظام بود مخالفم، چراکه بر این باورم مذاکرات هسته ای جزء ایده ها و پیشنهادات رییس جمهور بود.

مدیر عامل اسبق خبرگزاری فارس با انتقاد از سخنان برخی مبنی بر اینکه تحریم ها عامل اصلی مشکلات اقتصادی هستند، اظهار کرد: برخی در داخل بر این نظر بودند که همه امور کشور به تحریم ها گره خورده است حال آن که سهم سوء مدیریت در مشکلات اقتصادی بیش از تحریم ها بود.

فضائلی یادآور شد: برخی از دوستان در داخل مدعی هستند که برجام موفقیت آمیز بوده از این رو به دنبال اجرایی شدن برجام ۲ در کشور هستند حال آن که تحریم ها در برجام خارجی هنوز برداشته نشده و ما شاهد گشایش اقتصادی در داخل نیستیم.

در ادامه شریعتی یادآور شد: آلترناتیوهایی که بنده عرض کردم تخیلی نیست بلکه ما شاهد وجود کسانی در داخل کشور هستیم که معتقدند باید تنش زایی صورت بگیرد تا ما بتوانیم در روابط بین المللی نقش آفرینی کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به ۸ سال دولت گذشته اظهار کرد: متاسفانه رئیس جمهور دولت گذشته نمونه بارز کسانی بود که به دنبال تنش زایی در سیاست خارجی بودند و موید این امر آن است که ایشان بحث هولوکاست که ربطی به منافع ملی ایران ندارد را مطرح کردند.

وی با اشاره به مناظرات انتخاباتی ۹۲ تصریح کرد: دکتر ولایتی؛ مشاور عالی مقام معظم رهبری در مناظرات انتخاباتی ۹۲ خطاب به دکتر جلیلی؛ دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی عنوان کردند راهی را که شما انتخاب کرده اید به ترکستان می رود.

شریعتی اظهار کرد: عده ای در داخل از تنش زایی دفاع می کنند و بر این باورند که ما پرچمدار مبارزه جهانی با امپریالیسم هستیم و برای آن تئوری ارائه می کنند، از دیگر مثال های بارز در این زمینه حمله به سفارت عربستان است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: البته برخی هم در داخل عنوان می کنند که ما عرضه آفتابه ساختن نداریم این قشر هم مرعوب و آمادگی نفوذ را دارند، این عده بر این نظر هستند که باید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را از خارج وارد کنیم حال آن که مقام معظم رهبری بر تولید داخلی دغدغه ملی دارند و معتقدند پشت هر یک از این کالاها یک ذائقه و الگوی مصرف نهفته است.

وی با بیان اینکه این قشر استقلال و حاکمیت ملی را غیر مدرن می دانند و آن را زیر سوال می برند،ادامه داد: متاسفانه سخنانی به صورت غیر منصفانه به دکتر روحانی مبنی بر اینکه ما باید تحت نظارت کدخدا باشیم نسبت داده می شود حال آن که ما هم نظام سلطه جهانی را قبول نداریم.

شریعتی با اشاره به اختلاس های میلیاردی بابک زنجانی به بهانه دور زدن تحریم ها در دولت گذشته افزود: نباید این فکر القا شود که در دوران پسابرجام ما باید دست روی دست بگذاریم و منتظر گشایش اقتصادی باشیم بلکه باید در دوران پسابرجام الگوی اقتصاد مقاومتی که رهبری موکدا بر آن تاکید دارند را مدنظر قرار دهیم.

در بخش دیگری از مناظره فضائلی اظهار کرد: هیچ کس در داخل مدعای دعوا و تنش با همه دنیا را ندارد، حال مگر در همین دوران تنش زدایی دولت یازدهم روابط ما با عربستان و بحرین تیره نشد؟

مدیر عامل اسبق خبرگزاری فارس با تاکید بر این که سطح عالی نفوذ، نفوذ گفتمانی است، افزود: برخی معتقدند ما باید با آمریکا کنار بیاییم، در غیر این صورت باید مشکلات اقتصادی را تحمل کنیم، اینان در واقع بر این نظر هستند که تعامل با آمریکا می تواند راهگشا باشد.

وی با اشاره به اینکه از آمریکا چیزی به ما نخواهد رسید، افزود: بعد از مذاکرات هسته ای، آنان درصدد هستند آزمایش موشکی ما را تعطیل کنند، بنابراین این گونه می توان اذعان کرد که آمریکا با ماهیت انقلاب اسلامی مشکل دارد و می خواهد تنها اسم جمهوری اسلامی بماند نه ماهیت آن.

فضائلی ادامه داد:امروز بزرگترین سفارت آمریکا در عراق است، اما مگر امنیت و گشایش اقتصادی برای این کشور حاصل شده است؟ مگر کشورهای منطقه ای که با آمریکا تعامل داشته اند به نان و نوایی رسیده اند.

مدیر عامل اسبق خبرگزاری فارس عنوان کرد: آقای روحانی بحث برجام ۲ را مطرح کردند مگر ما در داخل کشور شاهد دشمنی و بی اخلاقی هستیم، مگر آن که از سخنان دکتر روحانی این گونه برداشت شود که با ایراد این سخنان راه برای جریان فتنه در داخل باز شود.

در ادامه شریعتی اظهار کرد: اندیشه راهبردی صنایع نظامی از جمله موشکی، از جمله صنایع راهبردی است که دستاوردهای بزرگی به همراه داشته است، ما دانشمندان و شهیدان عزیزی را در این راه از دست داده ایم که نمونه بارز آن شهید تهرانی مقدم است که ایشان الگوی شهامت و مقاومت در نظام بودند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه توان موشکی ایران یک اصل خدشه ناپذیر است، خاطر نشان کرد: تمامی کشورهای دنیا به دنبال سیاست ورزی هستند و درصددند که از توان بازدارندگی در مقابل سایر کشورها استفاده کنند و از آن جایی که ایران عضو شورای امنیت و سازمان ملل است مجبور به حرکت در چارچوب قوانین بین المللی است.

وی با بیان اینکه هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد، افزود: برخی از کشورها در پوشش حقوق بشر و دموکراسی، برخی دیگر در قالب دفاع از حقوق پابرهنگان سیاست های شان را دنبال می کنند، اما مهم آن است که نهایت سیاست خارجی هر کشوری منافع ملی آن کشور است.تنها با رژیم غاصب صهیونیستی مشکل گفتمانی داریم

شریعتی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی مشکل گفتمانی با آمریکا ندارد، افزود: موید این سخن آن است که ایران در روز ۲۳ بهمن ماه ۵۷ عهدنامه مودت ایران و آمریکا را که ماده نخست آن مربوط به صلح و دوستی پایدار ایران و آمریکا است متعهد می شود، این سند رسمی است که قوه قضائیه، مجلس، مجریه آن را پذیرفته اند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در صورت هر گونه درگیری بین ایران و آمریکا، این اختلاف به دادگاه لاهه براساس عهدنامه مودت ارجاع داده می شود همان گونه که آخرین استناد به این قانون مربوط به سال ۱۳۹۲ بود.

وی یادآور شد: ایران تنها با رژیم غاصب صهیونیستی مشکل گفتمانی دارد و همان گونه که امام راحل عنوان کردند آمریکا خود رابطه اش را با ایران قطع کرد از این رو خود او باید برای ارتباط مجدد پا پیش گذارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز