خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست خبری با نخست‌وزیر ایتالیا:

ایتالیا با انتخاب موگرینی نقش خود را در توافق هسته‌ای ایفا کرد

رییس جمهور گفت: اگرچه ایتالیا عضو ۵+۱ نبود، اظهار داشت: با انتخاب خانم موگرینی، ایتالیا نقش خود را در این مذاکرات ایفا کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک با ماتئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا که ظهر امروز در کاخ سعدآباد انجام شد، با بیان اینکه در مذاکرات اگرچه ایتالیا عضو ۵+۱ نبود، اظهار داشت: با انتخاب خانم موگرینی ایتالیا نقش خود را در این مذاکرات ایفا کرد.

رییس دولت با اشاره به اینکه بعد از اجرایی شدن برجام و پایان تحریم، اولین سفر من به اروپا و ایتالیا بود؛ متذکر شد: امروز در کمتر از سه ماه نخست وزیر ایتالیا از کشور ما دیدن می‌کند و باید بگویم هم سفر من به رم، و هم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران پیام روشنی دارد.

روحانی گفت: این پیام، اراده دو دولت برای توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی فرهنگی آموزشی بین دو کشور، همچنین در زمینه صنعت حمل و نقل گردشگری علم و فناوری و اقتصادی را نشان می‌دهد و براین اساس تفاهمات و اسناد خوبی بین دو کشور امضا شد که امروز باید برای اجرایی شدن آنها قدم‌های خوبی برداریم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه در ایتالیا حدود ۳۰ سند و در تهران ۶ سند به امضا رسیده، خاطرنشان کرد: امضای این اسناد می‌تواند مسیر جدیدی را در روابط دو کشور به ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری از ایتالیا به ایران فراهم کند.

روحانی با بیان اینکه در زمینه روابط بانکی و بیمه و صادرات بین دو کشور قدم‌های خوبی برداشته شده است، به نیاز به حرکت سریع‌تری برای حل و فصل برخی موضوعات اشاره و تصریح کرد: گرچه تحریم بانکی برداشته شده است، اما در عین حال عواقب روانی از دوران تحریم‌ها  باقی است و نیاز به اقداماتی برای زدودن آنها داریم.

او ادامه داد: خوشحالیم در پساتحریم ایتالیا در کنار اتحادیه ارو پا برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران قدم برداشته است. قبل از تحریم ایتالیا بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه بوده است، امروز هم می‌خواهیم ایتالیا نقش گذشته خود را ایفا کند. همچنین با ایتالیا در زمینه علمی و دانشگاهی روابطی خوبی داشتیم و این رابطه ما می خواهیم توسعه بدهیم.

رییس جمهور افزود: در زمینه روابط مردم دو کشور با توجه به جاذبه‌های فراوان و کشور و انتقال تجربه‌های ایتالیا در زمینه گردشگری تماس‌ها و همکاری‌های خود را می‌خواهیم افزایش دهیم.

روحانی متذکر شد: در زمینه اسلام‌هراسی در بحث امروز دو طرف نکاتی را مطرح کردند و ضرورت دارد دنیا بداند ادیان اسمانی از جمله اسلام رابطه‌ای با ترور ندارد و حامل پیام صلح هستند لذا قرار شد در زمینه ترویج این موضوع با توجه به قرابت‌های اسلام و مسیحیت تلاش‌های دو کشور آغاز شود و ادامه‌دار باشد.

او با بیان اینکه معضلات کشورهای منطقه جزو موارد دیگر بحث دو طرف بود و موضوع همکاری ایران و ایتالیا دبرای حل این مشکلات مورد تاکید قرار گرفت، یادآور شد: علاوه بر اراده دو طرف برای مبارزه با تروریسم، مشکلاتی که در زمینه انسانی در یمن و سوریه وجود دارد به ویژه در مورد پناهجویان و نیازهای آنها به غذا و دارو مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

روحانی در پایان این نشست خبری تاکید کرد که تردید ندارم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران آغاز توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف خواهد بود و بار دیگر به ایشان و هیات همراه برای سفر به تهران خوشامد می‌گویم.

کد خبر : ۳۶۰۸۹۶