خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدام سازمان همکاری اسلامی به اختلاف در جهان اسلام منجر می‌شود

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد: سازمان همکاری اسلامی تحت تاثیر عربستان قرار گرفته است و دبیرخانه و دبیرکل سعودی این سازمان به شعبه‌ای از وزارت امور خارجه عربستان تبدیل شده است.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به برگزاری اجلاس کشورهای اسلامی در استانبول و بیانیه ضدایرانی این اجلاس اظهار داشت: این اقدام و اقدام‌های مشابه پیشین، علیه ایران و چند کشور دیگر، رفتارهایی مخالف منشور سازمان همکاری اسلامی و اهداف اصلی تشکیل این سازمان است.

او با بیان اینکه سازمان همکاری اسلامی در جهت تقویت وحدت و همکاری میان کشورهای اسلامی طراحی شده بود، اظهار داشت: اقدام اخیر سازمان همکاری اسلامی می‌تواند به ناکارآمدی بیشتر این سازمان و گسترش اختلاف‌ها در جهان اسلام منجر شود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: این اقدام در جهت سوءاستفاده چند کشور است که از میزبانی دبیرخانه این سازمان است. متأسفانه سازمان همکاری اسلامی تحت تاثیر عربستان قرار گرفته است و دبیرخانه و دبیرکل سعودی این سازمان به شعبه‌ای از وزارت امور خارجه عربستان تبدیل شده است.

زنگنه با بیان اینکه سازمان همکاری اسلامی به جز دوره نخست فعالیت خود درباره قدس شریف فعالیت و کارآیی خاصی نداشته است، تصریح کرد: شما اگر به فعالیت این سازمان در دهه‌های گذشته نگاه کنید متوجه می‌شوید که سازمان همکاری اقدامی سازنده و کارآمدی نداشته است‏؛ به طور مثال، در بحران‌های متعددی مانند حملات چندین باره اسرائیل به لبنان‏، حملات متعدد رژیم صیهونیستی به فلسطین و غزه‏، حمله صدام به ایران و سپس حمله به کویت و بحران‌ سوریه، قره‌باغ‏، کشمیر و ظهور و گسترش افراط‌گرایی و داعش سازمان همکاری اسلامی نتوانست اقدامی انجام دهد.

او در پاسخ به این سوال که چه عواملی در انحراف سازمان همکاری اسلامی از اهداف اولیه موثر بوده است، خاطرنشان کرد: ساختار سازمان همکاری اسلامی، از ابتدا ساختاری با گرایش تاثیرگذاری در معادلات جهانی شکل نگرفته بود و از ابتدا ساختاری محفلی داشت. همچنین این سازمان هیچ گونه ابزار اجرایی برای پیشبرد اهداف خود نداشته و ندارد.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری اسلامی افزود: همچنین کشورهای عمده سازمان همکاری اسلامی به غیر از ایران، همچنان تحت تاثیر نظام بین‌المللی گام برمی‌دارند و در راستای اهداف قدرت‌های فرامنطقه‌ای گام برمی‌دارند.

کد خبر : ۳۶۱۷۳۷