خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست مشترک با موگرینی:

امیدواریم نتیجه رابطه ایران و اتحادیه اروپا، کمک به امنیت بین‌المللی باشد

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: یک بیانیه مشترک خواهیم داشت که نکات گفته شده به عنوان محورهای همکاری ما و اتحادیه اروپا در آن مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با فدریکا موگرینی مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا که دقایقی پیش در ساختمان وزارت امورخارجه کشورمان برگزار شد، عنوان کرد: همکاری‌هایی که میان ایران و اتحادیه اروپا در برجام دیده شده مانند، توسعه همکاری‌های غیر نظامی بین کمیسیونر انرژی و صالحی در این سفر مطرح خواهد شد. همچنین همکاری در بقیه حوزه‌های انرژی‌های صلح آمیز نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: بحث دیگری که امروز مطرح کردیم آماده سازی اقدامات لازم اداری برای برقرار شدن دفتر اتحادیه اروپا در تهران بود.

ظریف گفت: همچنین درباره موضوعات منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و مسائل انسان دوستانه آوارگان و پناهندگان، مساله مواد مخدر و حقوق بشر در آینده با اتحادیه اروپا گفت‌وگوی اساسی خواهیم داشت.

وزیر امورخارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ما بیانیه‌هایی نیز خواهیم داشت. یک بیانیه مشترک خواهیم داشت که نکات گفته شده به عنوان محورهای همکاری ما و اتحادیه اروپا در آن مطرح می‌شود.

یک بیانیه همکاری‌های هسته‌ای، بیانیه دیگری در حوزه همکاری‌های انرژی، بیانیه دیگری نیز در حوزه همکاری‌های علمی پژوهشی خواهد بود.

او در پایان اضافه کرد: امروز شروع جدیدی در رابطه ایران و اتحادیه است. امیدواریم نتیجه آن برای مردم ایران و اتحادیه اروپا کمک به صلح و امنیت بین‌المللی باشد. امیدواریم این رابطه برای توسعه کشور و کمک به ایجاد آرامش در منطقه بحرانی ما موثر باشد. بار دیگر به خانم موگرینی، کومیسیونر‌های اتحادیه اروپا و همراهانشان خوش آمد می‌گوییم.
ظریف در پاسخ به سوالی در رابطه با این مسئله که روسیه بخش اعظمی از نیروهای خود را از سوریه خارج کرده است و بخش عظیمی از فعالیت‌های نظامی ایران هم در سوریه کاهش یافته است. هدف ایران در سوریه چیست، گفت: ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و خشونت در منطقه است و در کنار همسایگان برای مبارزه با این خطرات قرار داریم چه در عراق و چه در سوریه و افغانستان.

وی ادامه داد: هر یک از همسایگان ایران هم که با این خطر روبه‌رو باشند جمهوری اسلامی ایران در کنار آنهاست.

ظریف با بیان اینکه مبارزه با ترورویسم و افراط‌گرایی یک وظیفه بین‌المللی است، اظهار داشت: کسانی که در این مبارزه حضور ندارند، خطا می‌کنند چرا که ما با یک معضل بین‌المللی روبه‌رو هستیم که حد و مرزی از خود نشان نمی‌دهد. یک روز خود را در سیدنی و روز دیگر خود را سن‌برناردینو و روزهای دیگر خود را در پاریس و لاهور و بیروت و بروکسل نشان می‌دهد و به همین خاطر باید با این مسئله یک مبارزه جهانی انجام داد که ایران در آن حضور دارد.

وزیر امور خارجه با اشاره به بیانیه اجلاس بین‌المللی سوریه و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تصریح کرد: البته باید دانست ایجاد آتش بس و ترک مخاصمات و توقف درگیری به معنای مبارزه با گروه‌های تروریستی نیست که این مسئله هم در بیانیه اجلاس بین‌المللی سوریه و هم قطعنامه ۲۲۵۴ آمده است.

ظریف در رابطه با آزمایش‌های موشکی ایران هم خاطرنشان کرد: موشک‌های ما صرفاً در ارتباط با دفاع از کشور است و ارتباطی با برجام ندارد و حتی ما معتقدیم که این مسئله نقض قطعنامه ۲۲۳۱ هم محسوب نمی‌شود چرا که موشک‌هایمان برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند و برای عملیات‌های آفندی نیست، بلکه دفاعی است.

وی با یادآوری جنگ تحمیلی ابراز داشت: با توجه به تاریخچه شرم‌آور جامعه بین‌المللی در عدم حمایت از ایران در زمانی که صدام موشک‌هایش را بر سر مردم ما می‌ریخت کشور ما حق دارد از خود دفاع کند. میزان هزینه‌های تسلیحاتی ایران هم جزو کوچکی از هزینه‌های تسلیحاتی کشورهای همسایه است که هم مردم کمتری دارند و هم سرزمینی کوچک‌تر.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: کسانی که نگران مسئله رقابت‌های تسلیحاتی در منطقه هستند، باید ابتدا تلاش کنند تا این میزان از هزینه‌های تسلیحاتی در منطقه کاهش یابد به خصوص تسلیحاتی که صرف کشتار مردم بی‌گناه می‌شود.

ظریف در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای پایبندی به اجرای تعهدات آمریکا به برجام و تسهیل مراودات بانکی انجام شده است، بیان کرد: ما رایزنی‌های بسیاری برای انجام تعهدات طرف مقابل انجام دادیم. روز گذشته هم رئیس بانک مرکزی ایران با آقای جاکوپلو وزیر خزانه‌داری آمریکا دیداری انجام داد و هیات کار‌شناسی ما هم بار‌ها با دفتر نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت (OPAC) گفت‌وگوهایی انجام داده است تا آمریکا تعهداتش را انجام دهد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف برجام ایجاد دسترسی در نظام بانکی بین‌المللی است، عنوان کرد: همه کشور‌ها باید موانع لازم را در این رابطه بردارند و ما در این خصوص به آمریکا تذکر داده و فشار می‌آوریم و اتحادیه اروپا هم این کار را می‌کند تا آمریکا زمینه همکاری بانک‌های غیر آمریکایی را فراهم سازد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه برجام مسئله دسترسی به نظام بانک‌های آمریکایی را شامل نمی‌شود، یادآور شد: در برجام مسئله شامل همکاری با بانک‌های دیگر و نه بانک‌های آمریکایی است البته از تحریم ایران در درجه اول بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی ضرر می‌بینند ولی دولت آمریکا هم متعهد است تا موانع همکاری ایران با بانک‌های اروپایی و غیر اروپایی را بردارد و به آن ضربه نزند.

خبرنگار بی‌بی‌سی از ظریف پرسید برخی از مقامات عالی‌رتبه ایران هشدار می‌دهند که برجام در خطر است آیا برجام با تهدیدی روبرو است که ظریف پاسخ داد: مردم ایران باید هرچه سریع‌تر نتیجه برجام را احساس کنند و اگر این احساس ایجاد نشود این سوال برای آن‌ها ایجاد خواهد شد که توافق هسته‌ای تا چه اندازه برای آن‌ها مفید بوده است.

وی اضافه کرد: البته برجام زمینه همکاری‌های بین‌المللی را ایجاد کرده و خطر جنگ و بحران را هم از منطقه دور کرده است اما لازم است تا آمریکا به تعهدات خود نه فقط در کاغذ بلکه در عمل هم پایبند بوده و آن‌ها را انجام دهد و موانع را بردارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران و اتحادیه اروپا هم گفت: ما در مسئله حقوق بشر آماده گفت‌وگو هستیم ولی همان‌طور که خانم موگرینی و پارلمان اروپا می‌داند و من هم این مسئله را در پارلمان اروپا بیان کردم این یک موضوع یکطرفه نیست، ایران هم مطالب مهمی برای بیان کردن دارد و مطمئن هستم اروپایی‌ها توانایی شنیدن آن را دارند.

 

 

کد خبر : ۳۶۱۹۹۹