خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست مشترک با اردوغان:

موانع روابط ایران و ترکیه برداشته می‌شود/ اختلاف‌نظر در موراد جزیی طبیعی است

رییس جمهور گفت: در سال‌های گذشته قدم‌های خوبی برداشته شد، اما به خاطر شرایط اقتصاد جهانی ما نتوانسیم گام‌های مورد نظر خود را بردایم. امروز زمینه برای مشارکت در زمینه‌های مختلف میان ترکیه و ایران آماده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که نشست مشترک با رجب طی اردوغان رییس جمهور ترکیه سخن می‌گفت، با تشکر از رئیس جمهور و دولت و ملت ترکیه به خاطر مهمان‌نوازی و پذیرایی گرم از هیئت ایرانی، اظهار داشت: بخش اول سفر شرکت در کنفرانس اسلامی بود که اهداف مهمی در این ارتباط پیگیری می‌شود

او افزود: دو هدف در این نشست پیگیری می‌شود؛ اول پیگیری حقوق مردم فلسطین و دیگری وحدت دنیای اسلام

روحانی، ریاست ترکیه در دو سال آینده در کنفرانس کشورهای اسلامی تبریک را گفت و ابراز امیدواری کرد که در این دو سال اهداف سازمان نزدیک‌تر شودد

رئیس جمهور ایران با اعلام سه هدف اصلی حضور در این کنفرانس گفت: ارتقا و معرفی نقش زنان مسلمان در جامعه اسلامی و معرفی حقوق زنان به جهان یکی از اهداف اصلی حضور در این کنفرانس است که در این زمینه اسلام مظلوم قرار گرفته است و گاهی در افکار عمومی جهانیان نظام حقوق زن در اسلام تحریف شده است.

روحانی مبارزه با افراطی‌گری و ترورسیم را یکی دیگر از اهداف این نشست خواند که برای جهان اسلام بسیار اهمیت دارد.

او افزود: هدف سوم تقریب بین مذاهب اسلامی و اینکه به همه بگوییم هویت ما اسلامی بودن است، نه شیعه یا سنی بودن. آن هم اسلامی که با عطوفت و اخوت همراه است و امیدواریم با همکاری ترکیه به اولویت این سه هدف بلند دست پیدا کنیم.

روحانی تاکید کرد: در سفر به ترکیه که امروز انجام شد، مذاکراتی که با برادر بسیار عزیزم اردوغان داشتیم، تصمیم به توسعه رابطه در همه زمینه‌ها گرفتیم. در سال‌های گذشته قدم‌های خوبی برداشته شد، اما به خاطر شرایط اقتصاد جهانی ما نتوانسیم گام‌های مورد نظر خود را بردایم. امروز زمینه برای مشارکت در زمینه‌های مختلف آماده است. باید موانع را برداریم و مسیر را تسهیل کنیم.

رئیس جمهور کشورمان گفت: ما تصمیم گرفتیم روابط بانک‌ها را توسعه بدهیم، بانکهای ترکیه از این پس می‌توانند شعب خود را در ایران داشته باشند

او همچنین به همکاری در زمینه بورس اشاره کرد و گفت: همکاری‌های بانکی می‌تواند بورس‌ها را توسعه دهد. همکاری بورس تهران و استانبول در بازار سرمایه تحول خوبی را ایجاد می‌کند؛ مسئله بعدی برای تسهیل روابط، مسائل کمرگی و تسهیل عبور و مرور کامیون‌ها در مرز است.

رییس جمهور به انتخاب واعظی به عنوان نماینده تام‌الاختیار ایران در حوزه مسائل گمرکی اشاره و تاکید کرد: در این خصوص قرار شد به نمایندگان تام‌الاختیار دو رئیس جمهور، در مواردی که وجود دارد این اختیار داده شود که موارد را پیش ببرند و ما شاهد این باشیم که توقف کامیون‌ها در مرز هرچه کوتاه‌تر شود؛ ضمن اینکه جاده‌های مواصلاتی؛ چه مسیر جاده‌ای، چه کشتی،. چه هوایی و چه ر ریلی را توسعه دهیم که تجارت و اقتصاد در این طریق به حرکت در آید و بخش‌های خصوصی را برای سرمایه‌گذاری تشویق کنیم.

او در ادامه به سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای صادرات به کشور ثالث اشاره کرد و گفت: در مسئله انرژی به ترکیه این قول را دادیم که ایران قادر است امنیت انرژی ترکیه را تامین کند و در برق و نفت و گاز و پتروشیمی می‌تواند نیازهای ترکیه را برآورده کند.

روحانی به مسئله گردشکری اشاره و تصریح کرد: ترکیه می‌تواند برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در ایران سرمایه‌گذاری کند و دو کشور برای جذب گردشگران کشورهای ثالث تلاش کنند چراکه این کار هم از لحاظ اقتصادی و هم فرهنگی برای دو کشور حائز اهمیت است.

رئیس جمهور کشورمان در خصوص مشابهت‌های فرهنگی دو کشور متذکر شد: فرهنگ‌های دو کشور به هم نزدیک است. ما می‌توانیم در حوزه تبادل دانشگاهی، جذب دانشجو، همکاری در زمینه فناوری‌های نوین ارتباط خوبی داشته باشیم. ایران و ترکیه هرکدام در زمینه فناوری‌های نوین پیشرفت‌هایی داشته‌اند که می‌توانیم در جهت مبادله اینها همکاری کنیم.

او خاطرنشان کرد: یکی از مسایلی که ما در جلسه خصوصی و هم در جلسه عمومی مطرح کردیم، بحث‌های مربوط به معضلات منطقه است؛ مردم یمن در نا‌امنی به سر می‌برند و مردم بی‌گناه در سوریه هر روز کشته می‌شوند؛ در عراق ثبات مطلوب وجود ندارد. در دیگر کشورهای منطقه نیز مثل پاکستان و افعانستان هم ثبات نیست.

روحانی تاکید کرد: ما باید در مسائل منطقه همکاری کنیم. ایجاد ثبات و امنیت در جهان اسلام هم وظیفه شرعی ماست، هم به نفع جهان هم دو ملت.

رئیس جمهور با اشاره به اختلاف‌نظرهای موجود در حل مسائل منطقه بین دو کشور افزود: ما در اصول هیچ اختلاف نظری نداریم. هر دو کشور در اینکه مرزها باید با ثابت بماند و اینکه ثبات در کشور‌ها باقی بماند، اتفاق نظر دارند. در اینکه با تروریسم به هر شکل و نام باید مبارزه قاطع و جدی صورت گیرد و سرنوشت هر کشوری در دست مردم آن کشور است، اتفاق نظر وجود دارد.

او اظهار داشت: از نظر ما هیچ کشوری برای سرنوشت دیگری نمی‌تواند تصمیم بگیرد، نسبت به این موضوع نیز ما اتفاق نظر داریم. اما ممکن است در موارد جزئی اختلاف‌نظر داشته باشیم که این طبیعی است. با این توافق‌ها و این همراهی‌ها، ما آماده همکاری در معرفی درست اسلام به جهان هستیم.

روحانی با اشاره به پروژه اسلام‌هراسی در جهان تاکید کرد: اسلام هراسی یک توطئه صهیونیستی است که دو کشور می‌توانند با معرفی اسلام رحمانی و واقعی با اسلام‌هراسی مبارزه کنند.

رییس جمهور کشورمان از اردوغان و از دولت ترکیه و مردم ترکیه تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که هر دو کشور بتوانند روابط دو کشور را در همه زمینه‌ها توسعه دهند.

روحانی در پایان با تاکید بر نزدیکی فرهنگی دو کشور خاطرنشان کرد: تاریخ، دین و منافع مشترک از ما می‌خواهد که روابط دو کشور را با سمت نقطه مطلوب ببریم. یکی از این راه‌ها‌‌ همان‌طور که رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد افزایش روابط اقتصادی و تجاری تا مرز سی میلیون دلار است که به لطف خدا محقق خواهد شد.

کد خبر : ۳۶۲۱۴۳