خبرگزاری کار ایران

در جریان سفر فدریکا موگرینی صورت گرفت؛

یادداشت همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در زمینه انرژی

در جریان سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و 7 کمیسیونر این اتحادیه به ایران، یادداشت همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در زمینه انرژی منتشر شد.

به گزارش ایلنا، در این یادداشت، طرفین بر شروع گفت‌وگوی سطح بالا با هدف ایجاد اعتماد بین سهامداران دو طرف، ایجاد شرایط سرمایه‌گذاری تأمین امنیت عرضه انرژی، ترویج استفاده از انرژی‌های پاک، مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری انرژی، ترویج بازار کارآمد و شفاف انرژی، انتقال دانش و فناوری، تشویق تجارت انرژی(تأمین مالی و حمل‌ونقل آن)تأکید شد.

همچنین اعلام شد: گفت‌وگوهای طرفین پیرامون انرژی بر ارزیابی‌های هیأت‌ تخصصی اتحادیه اروپا در تهران و اولویت مشخص‌شده، مبتنی خواهد بود.

دو طرف درباره موضوعات اصلی در زمینه نفت‌وگاز بر تبادل اطلاعات درباره استراتژی‌های عرضه و تقاضا، شرایط سرمایه‌گذاری در ایران، توسعه زیرساخت‌های صادرات ایران، همکاری در عرصه‌های بین‌المللی و همکاری در زمینه‌های بالادستی و پایین‌دستی تأکید کردند.

در بخش برق هم طرفین بر تبادل اطلاعات در زمینه استراتژی‌ها و توسعه زیرساخت‌ها، گفت‌وگو درباره چارچوب قانونی شفاف برای جذب سرمایه،‌ همکاری درباره بهره‌وری انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر، جمع‌آوری اطلاعات درباره بهره‌وری انرژی، فرصت‌های پیش‌بینی شده در میثاق شهرداران و پیگیری توافق پاریس تأکید کردند.

بر اساس این گزارش، طرفین همچنین ایجاد یک مجمع تجارت انرژی با مشارکت نهادهای دولتی، تولیدکنندگان و ... جهت تحلیل شرایط و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری را خاطرنشان کردند. در همین زمینه مقرر شد تا نماینده‌های دو طرف برای هدایت گفت‌وگوها تعیین شوند.

کد خبر : ۳۶۲۲۱۳