خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در پاسخ به تذکر تابش:

عدم حضور نمایندگان در صندلی‌هایشان وقت مجلس را می‌گیرد

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر آیین‌نامه‌ای محمدرضا تابش گفت: عدد حاضران مجلس باید به استناد دستگاه شمارش‌گیر بوده و در موارد نقص به استناد شهادت اکثریت دبیران خواهد بود و عدم حضور نمایندگان پشت صندلی‌هایشان هنگام رای‌گیری وقت مجلس را می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز که بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ کل‌کشور اختصاص داشت، در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: مبنای اداره مجلس آیین‌نامه داخلی است.

او ادامه داد: ماده ۱۲۲ این آیین‌نامه می‌گوید رای‌گیری در مجلس به یکی از روش‌های ذیل صورت می‌گیرد:

۱- دستگاه الکترونیکی
۲- علنی با ورقه
۳- مخفی با ورقه
۴- قیام و قعود

تابش افزود: ماده ۱۲۳ می‌گوید هیات رئیسه مجلس موظف است مجلس را به دستگاه‌های پیشرفته الکترونیکی مجهز کند و عده‌ حاضران در مجلس و تعداد موافق و مخالف با وسایل مذکور می‌سر گردد و نتیجه آرا را در معرض دید نمایندگان قرار دهد.

تابش با استناد به ماده ۱۲۸ آیین‌نامه داخلی مجلس، خاطرنشان کرد: به مجرد اعلام اخذ رای توسط رئیس جلسه تعداد نمایندگان حاضر در جلسه به استناد دستگاه شمارش‌گر اعلام و بلافاصله اخذ رای به عمل می‌آید و در موارد نقص فنی دستگاه شمارشگر عده حاضران مستند به شمارش اکثریت دبیران خواهد بود، بنابر این اعلام رای شما که یک نفر رای نداده و مصوبه قبلی رای آورد منطبق با مواد آیین‌نامه نیست و خلاف آیین‌نامه انجام شده است و اگر دستگاه نقص داشته است، همانطور که ممکن است برعکس آن اتفاق بیفتد؛ نظامات مجلس را به هم می‌ریزد.

در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نماینده مردم اردکان اعلام کرد: این روش مستند به آیین‌نامه است. تذکر شمار علی‌العموم درست است و ما باید به دستگاه‌های شمارشگر استناد کنیم اما به استناد همین ماده ۱۲۸ آیین‌نامه داخلی مجلس در موارد نقص فنی این دستگاه عدد حاضر مستند به شهادت اکثریت دبیران است و دبیران این شهادت را دادند بنابراین ما این را به این دلیل اصلاح کردیم و خلاف آیین‌نامه نبوده اما تذکر شما علی‌العموم درست است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: یک برادری هنگام رای‌گیری پشت دستگاه خود نبوده و این مقدار وقت جلسه گرفته می‌شود.

کد خبر : ۳۶۲۶۹۳