خبرگزاری کار ایران

دستیار ویژه رئیس ‌جمهور در امور اقوام:

گام‌های توسعه روابط تهران - مسکو کافی نیست

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، قدم‌های مهم برداشته شده برای توسعه روابط تهران و مسکو را کافی ندانست و گفت: دشمن برای ایران و روسیه، استراتژی مشترک و خطرناکی ایجاد کرده است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی روز دوشنبه در دیدار با «ایگور بارینف» رئیس آژانس فدرال امور ملیت‌های فدراسیون روسیه و هیات همراه وی اظهار داشت: ‌ در دهه اخیر یک عزم جدی و سیاسی در توسعه روابط بین دو کشور وجود داشته و در حوزه‌های اقتصادی مانند فولاد و صنایع نظامی تبادل خوبی داشته‌ایم.

او ادامه داد: این قدم‌های مهم برداشته شده اما به هیچ وجه کافی نیست و باید مکمل روابط اقتصادی، روابط فرهنگی باشد. زیرساخت مسائل امنیتی، موضوعات فرهنگی است.

یونسی افزود: ضرورت‌هایی برای ایران و روسیه ایجاد شده و دو کشور به این ضرورت رسیده‌اند که در حوزه‌هایی مثل قومیت‌ها، مذاهب و ادیان با هم همکاری کنند.

او با اشاره به همکاری دو کشور در سوریه گفت: ایران و روسیه در سوریه برای مقاصد مشترک به یکدیگر کمک می‌کنند.

دستیار ویژه رئیس‌ جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، حوزه نظامی را از مهم‌ترین همکاری‌های موجود دو کشور عنوان کرد و افزود: این همکاری به خاطر تهدید مشترکی است که برای هر دو کشور وجود دارد، ما هم دشمن مشترک و هم منفعت مشترک داریم.

او گفت: آتش‌افروزی‌ها در مکان‌های مختلف نشانه بارزی است که دشمن برای ایران و روسیه یک استراتژی مشترک خطرناکی ایجاد کرده و مردمان حوزه روسیه اعم از شهروندان روسی و آسیای میانه و در یارگیری دشمنان دو کشور به کار گرفته می‌شوند.

یونسی افزود: هزاران نفر از مردمان آسیای میانه و روسیه با گروهک داعش همکاری و سازمان‌های افراطی آن‌ها شهروندان ایران و روسیه را تهدید می‌کنند.

دستیار ویژه رئیس‌ جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با اشاره به پیشنهاد رئیس آژانس فدرال امور ملیت‌های فدراسیون روسیه مبنی بر برگزاری همایشی درباره امور قومیت‌ها در این کشور گفت: ‌ پیشنهاد شما مورد توجه و استقبال ما قرار دارد و یک قدم همکاری عملی در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی است.

او افزود: این همایش مشترک یک تجربه جدید است. هر دو کشور همایش‌های اقتصادی داشتند اما برگزاری همایش مشترک نخستین تجربه است.

رئیس آژانس فدرال امور ملیت‌های فدراسیون روسیه نیز در این دیدار گفت: موضوعات زیادی برای تبادل‌ نظر وجود دارد و روابط دو کشور در حال توسعه است.

ایگور بارینف افزود: در همایش مشترک بین ایران و روسیه صفحه جدیدی در روابط دو کشور باز می‌شود و در این همایش مسائل قومیت‌ها و توسعه اقتصادی استان‌های دو کشور بررسی خواهد شد.

کد خبر : ۳۶۲۸۱۷