خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

هر کس مانع راه اندازی بخش تولید شود، بعنوان مخل اقتصادی معرفی می‌شود

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه امسال مصمم هستیم تولید داخلی کشور را به صورت جدی راه اندازی کنیم گفت: هر کس در این راه اخلال و مانعی ایجاد کند بعنوان مخل اقتصادی کشور به مردم معرفی می شود.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز در نشست فعالان اقتصادی و مدیران اجرایی استان با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: امسال سال حساب کشی و توضیح خواستن است و هر گزارشی که دریافت کنیم که یک دستگاه اجرایی در زمینه راه اندازی تولید کوتاهی کرده است، حتماً ‌این گزارش را پیگیری خواهیم کرد.

 وی با اشاره به گزارش یکی از نمایندگان بخش خصوصی در این جلسه مبنی بر راه اندازی کشت و صنعت و یک کار تولیدی پر رونق اظهار داشت: چه خوب است که رسانه ها اینگونه موضوعات را نیز منعکس کنند و فقط به مسائل منفی نپردازند.

معاون اول رییس جمهور افزود: گاهی برخی افراد تلاش می کنند که یاس و ناامیدی در کشور ترویج کنند اما نتیجه این کار چیست آیا مشکلی حل می شود؟ قطعا اینگونه کارها باعث می شود که عزت نظام و مردم دچار آسیب شود و هیچ مشکلی نیز حل نمی گردد.

جهانگیری با تاکید براینکه هیچ کس نباید چوب لای چرخ حرکت توسعه کشور بگذارد بر لزوم انعکاس سخنان مثبت و امیدوار کننده در جامعه تاکید کرد و افزود: مردم باید بدانند که در همین شرایط می توان کارهای مثبت و اقدامات تولیدی و موفق انجام داد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی چیز عجیب و قریبی نیست و نباید به یک موضوع نگران کننده برای فعالان اقتصادی تبدیل شود تصریح کرد: برخی تصور می کنند که اقتصاد مقاومتی قرار است اقتصاد ایران را در انزوا قرار دهد اما در حقیقت اقتصاد مقاومتی یک مجموعه سیاست های بسیار روشن و شفاف است که همگان بر آن باور دارند.

معاون اول رییس جمهور افزود: معمولا کم پیش می آید که اقتصاد دانان در مورد یک موضوع اتفاق نظر داشته باشند اما در خصوص اقتصاد مقاومتی یک اجماع و اتفاق نظر همگانی در میان اقتصاد دانان کشور به وجود آمده است.

جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه علاوه بر اتفاق نظر همگانی بر اقتصاد مقاومتی، امروز همه پذیرفته اند که اولویت اول کشور موضوع اقتصاد است و این یک فرصت بی نظیر را در اختیار توسعه کشور قرار می دهد.

وی در ادامه با اشاره به چالش های متعدد پیش روی اقتصاد کشور گفت: امروز یکی از مسائل اصلی مشکل بیکاری جوانان است که باید این مشکل را بعنوان یک دغدغه جدی دنبال کنیم.

معاون اول رییس جمهور کاهش رفاه مردم و افت وضعیت معیشت جامعه را از دیگر چالش های جامعه برشمرد و گفت: وضعیت زندگی و درآمد سرانه مردم نسبت به سال 90 پایین تر است و حتما باید تلاش کنیم تا این موضوع جبران شود.

وی با یادآوری اینکه ایران در منطقه ای پرآشوب و ناآرام قرار دارد گفت: باید دست مرزداران کشور را ببوسیم که با شجاعت کشور را در مقابل ناامنی ها حفظ کرده اند ودشمنان نتوانسته اند کمترین اخلالی در امنیت بوجود آورند.

جهانگیری همچنین با تاکید براینکه ایران دارای رقبای فراوانی در سطح منطقه است گفت: در همین اجلاس سازمان همکاری های اسلامی که اخیرا در استانبول برگزار شد مشاهده کردیم که برخی کشورهای اسلامی به جای آنکه بدنبال عزت امت اسلامی و مبارزه با صهیونیسم باشند بدنبال مقابله با ایران هستند و این یعنی ما رقبای جدی در سطح منطقه داریم و باید اقتدار اقتصادی خود را بالا ببریم.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری تلاش دولت تدبیر وامید در سالهای اخیر تصریح کرد: دولت در دوران تحریم با اتکا بر اقتصاد مقاومتی، دانش و مدیریت کارآمد و با استفاده از امید و اعتماد مردم، توانست کشور را به گونه ای اداره کند که دشمنان و تحریم کنندگان ما به این باور رسیده اند که باید به جای زور و تهدید ، با ما وارد مذاکره شوند چرا که در غیر اینصورت راه به جایی نخواهند برد.

جهانگیری با بیان اینکه از سال 95 شرایط جدیدی در کشور حاکم خواهد بود، گفت: مطالبات مردم امروز بالا رفته و البته این مطالبات خواسته های به حق مردم است چرا که مردم حق دارند به مسئولین خود بگویند که امروز با لغو تحریم ها، داشتن اقتصاد مقاومتی و حضور پرشور مردم در همه صحنه ها از جمله انتخابات، انتظارشان از مسئولین این است که اتفاق جدیدی در اقتصاد رخ دهد و وضعیت کشور بهتر شود.

وی در ادامه سخنان خود توسعه صادرات غیرنفتی را از دیگر برنامه های دولت برای سال جاری برشمرد و گفت: استان های مرزی نقش کلیدی در توسعه صادرات خواهند داشت و استانداران این اختیار را دارند که در صورت مشاهده هرگونه اخلال یا عدم هماهنگی در گمرکات و پایانه های مرزی، مسئولی که همکاری کافی را نداشته برکنار کنند.

معاون اول رییس جمهور از واگذاری طرح های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی بعنوان یکی دیگر از اولویت های جدی در سال 95 یاد کرد و گفت: یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی نیز مشارکت دادن آحاد جامعه در اقتصاد است.

جهانگیری افزود: البته باید توجه داشته باشیم که فروش طرح های نیمه تمام واژه درستی نیست بلکه دولت می خواهد با بخش خصوصی مشارکت کند یعنی بخش خصوصی نباید در ابتدا پولی پرداخت کند بلکه طرح های نیمه تمام را تکمیل می کند و پس از آنکه اصل پول و سود خود را دریافت کرد سپس طرح را در اختیار دولت قرار می دهد.

وی از استانداران خواست این اولویت ها و موضوعات مهم را با جدید دنبال کنند و گفت: از یک ماه دیگر توضیح خواستن آغاز می شود و همه باید در برابر اولویت هایی که دولت تعیین کرده پاسخگو باشند و عملکرد خود را گزارش دهند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مالکین طرح ها نقشی کلیدی در فعال کردن واحدهای نیمه فعال دارند تصریح کرد: برخی مدیران شرکت های سرمایه گذاری که چند کارخانه در اختیار دارند، این کارخانه ها را بصورت غیرفعال رها کرده اند که باید حتما این کارخانه ها را راه اندازی و در جهت تولید و اشتغال کشور گام بردارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه استان کرمانشاه از ظرفیت ها و فرصتهای خوبی برخوردار است گفت: کرمانشاه دارای مرز مشترک با عراق است و علاوه بر آن نیروی انسانی تحصیلکرده، منابع آبی خوب و بخش خصوصی فعال دارد و در کنار این فرصت ها از منابع طبیعی همچون نفت نیز برخوردار است که مجموع این مزیت ها می تواند استان را به رشد و توسعه مناسب رهنمون سازد.

جهانگیری در ادامه از سفر رییس جمهور به استان کرمانشاه در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: سفر دکتر روحانی در ماههای نخست سال به استان کرمانشاه انجام خواهد شد و این سفر فرصتی خواهد بود که بخش دیگری از مشکلات استان حل و فصل شود.

وی همچنین با اشاره به پروژه راه آهن کرمانشاه که قرار بود تا آخر سال 94 تکمیل شود گفت: متاسفانه دولت پیش بینی نمی کرد که در سال 94 بهای نفت کاهش زیادی داشته باشد برای همین بودجه کافی برای تکمیل این پروژه فراهم نشد.

معاون اول رییس جمهور افزود: هم اکنون زیرسازی این پروژه تقریبا تا کرمانشاه تکمیل شده و در صورت تامین ریل مورد نیاز، این پروژه تکمیل خواهد شد. امیدوارم از طریق فاینانس بتوانیم ریل مورد نیاز این پروژه را تامین کنیم.

در این نشست نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه نیز با تاکید براینکه بهبود فضای اقتصادی کشور باید برای مردم ملموس باشد بر لزوم چاره اندیشی برای رفع بیکاری در کرمانشاه تاکید کرد و گفت: امیدوارم سفر معاون اول رییس جمهور بتواند بخشی از این مشکلات را رفع کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این جلسه با تاکید براینکه این وزارتخانه مصمم است در زمینه اقتصاد مقاومتی بصورت همه جانبه گام های مهمی بردارد، به ستاد تسهیل برای واحدهای تولیدی استان ها اشاره و خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد شناسایی شده اند و برای راه اندازی آنها برنامه خوبی تهیه شده است.

وزیر نیرو نیز در این نشست با تاکید براینکه وزارت نیرو آب مورد نیاز صنعت در استان کرمانشاه را بدون هر گونه محدودیت تامین می کند، گفت: وزارت نیرو علاوه بر مسئولیت اصلی خود یعنی تامین آب، طرحی را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی غرب کشور تدوین کرده است که هم اکنون در دست مطالعه و مراحل اولیه است.

در این نشست شماری از نمایندگان بخش خصوصی و مسئولین استان و نیز استاندار کرمانشاه به بیان برخی مشکلات و پیشنهادات پرداختند.

کد خبر : ۳۶۲۹۳۵