خبرگزاری کار ایران

رحمانی فضلی:

چشم مردم جهان به نقش‌آفرینی سازمان ملل در برقراری صلح و امنیت پایدار است

وزیرکشور گفت: امروز چشم مردم در اقصی نقاط جهان به نقش‌آفرینی سازمان ملل متحد برای برقراری صلح و امنیت پایدار و توسعه متوازن و فقر زدائی در سراسر جهان است و جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک عضو مؤثر سازمان ملل، آماده هرگونه همکاری برای رسیدن به این اهداف بزرگ است.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی عصر امروز (پنجشنبه) در دیدار با موگنس لیکتوف (Mogens Lyketof) رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک از ابتکار و مدیریت وی برای تصویب «سند تعهد مشترک برای بررسی و مبارزه مؤثر با معضل جهانی موادمخدر» تقدیر و سپس به تشریح مهم‌ترین اقدامات جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر پرداخت.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به شهادت حدودا ۳۸۰۰ نفر و مجروحین وجانبازی بیش از ١٢ هزارنفر از نیروهای مقابله کننده کشورمان، کشف سالانه صد‌ها تن انواع مواد مخدر آن هم از طریق انجام چند صد مورد عملیات و درگیری با قاچاقچیان مسلح، اختصاص میلیارد‌ها دلار برای ایجاد موانع و تقویت کنترل‌های مرزی و مقابله با فعالیت قاچاقچیان، است، تصریح کرد: این‌ها فقط بخشی از اقدامات و هزینه‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران برای تأمین صلح و آرامش و حفاظت از جان مردم در سطح جهان، از طریق مقابله و ممانعت از ورود و ترانزیت مواد به دیگر کشورهای جهان و بالاخص ٣٠ کشور واقع در مسیر بالکان می‌پردازد.

رحمانی فضلی خواهان مداخله و همکاری جدی و مؤثرتَر سازمان ملل، به منظور مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر شد و بر ضرورت ارتقای سطح همکاری کشورهای واقع در مسیر بالکان و مشارکت و همکاری عملی آنان با جمهوری اسلامی ایران، به منظور مقابله هرچه بهتر با روند قاچاق مواد به آن کشور‌ها، از طریق ردیابی منابع مالی و مبارزه با پولشوئی، کشف مسیرهای قاچاق و دستگیری قاچاقچیان بین المللی تاکید کرد.

وی در ادامه به اجرای طرح معیشت جایگزین در افغانستان، با هدف توسعه اقتصادی و استقرار امنیت در آن کشور اشاره کرد و گفت: در همین راستا، ایران به منظور اجرای آزمایشی این طرح در یکی از ولایات افغانستان، با همکاری سازمان ملل متحد و جامعه جهانی آمادگی لازم را دارد.

رحمانی فضلی در ادامه بر لزوم «توجه سازمان ملل متحد به امر ساماندهی مهاجرین و پناهندگان»، تاکید کرد و گفت: قریب به ۴ دهه است که جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از سه میلیون پناهنده و اواره مجاز و غیر مجاز است.

وی یادآور شد: پذیرایی و میزبانی این تعداد زمانی معنا پیدا می‌کند که تنها ورود چند صد هزارنفر از پناهندگان ناشی از بروز جنگ و توسعه ناامنی‌های سالهای اخیر به کشورهای اروپایی، قاره اروپا را با معضل جدی مواجه و برخی از کشور‌ها را به اتخاذ مواضع سختگیرانه و تدافعی واداشته است.

وزیر کشور اضافه کرد: اگرچه نظام، دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران، بر اساس اصول انسانی، اخلاقی، اسلامی و بشر دوستانه، نسبت به تحمل شرایط سخت میزبانی از میلیون‌ها نفر و شرایط متاثر از ان اقدام می‌کند، اما لازم است که سازمان ملل متحد، با جدیت لازم و با اجرای طرح‌های پایدار، زمینه بازگشت این افراد به کشورشان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه ترغیب کشورهای حامی و کمک کننده، به مشارکت عملی و اقدام جدی برای این امر، یکی از ضرورت‌های جدی تلقی می‌شود گفت: البته موثر‌ترین راهکار خروج از این بن بست، تأمین امنیت کامل، استقرار صلح و فقرزدایی از منطقه و بویژه در سطح کشورهای درگیر با جنگ و ناامنی است.

رحمانی فضلی در ادامه به موضوع مبارزه با تروریسم و افراط گرایی اشاره کرد و گفت: آثار و تبعات منفی ناشی از اقدامات تروریستی، خواهان برخورد جدی جامعه جهانی با تروریسم است.

در ادامه این دیدار رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تقدیر از اقدامات جمهوری اسلامی ایران گفت: علیرغم وجود دیدگاه‌های مختلف در بین کشورهای عضو، سند تعهد مشترک برای مبارزه با مواد مخدر مصوب شد که این امر مثبتی است.

وی یادآور شد: مقابله با تهدید تروریسم بعنوان یک پدیده بین المللی، نیازمند اقدام مشترک همه کشورهاست. همه کشورهای باید فعالیت کنند که از پیوستن افراد به این گروههای تروریستی جلوگیری شود.

رییس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با گروه ١+۵، بعنوان گام مثبتی در جهت توسعه همکاری‌های بین المللی نام برد.

 

کد خبر : ۳۶۳۷۳۹