خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

اوباما، عربستان را به بهبود روابط با ایران تشویق می‌کند

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اختلاف‌های آمریکا و اعراب درباره ایران کاهش نیافته است، تاکید کرد: پس از دیدار اوباما با سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیدیم که اوباما آنها از مناقشه با ایران پرهیز داد و گفت که ستیز با تهران به نفع هیچ کشوری نیست.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به رایزنی‌های رئیس جمهور آمریکا در سفر به ریاض و دیدار با سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: سفر باراک اوباما‏، سفری از پیش تعیین شده و در راستای روابط دوجانبه میان واشنگتن و ریاض نبود، بلکه او با انجام این سفر نمادین، به دنبال رفع کدورت‌ها میان آمریکا و عربستان و کاهش اختلاف‌ها بود.

او با بیان اینکه ریاض و واشنگتن هم‌اکنون از یکدیگر فاصله بسیاری از یکدیگر گرفته‌اند، اظهار داشت: به دلیل عدم همخوانی سیاست‌های آمریکا و عربستان و عدم پیروی واشنگتن از خواسته‌ها و انتظارات نامعقول ریاض‏، شاهد افزایش فاصله‌ها میان دو کشور هستیم.

این کارشناس مسائل سیاست داخلی ادامه داد: نوع اظهارات اوباما مبنی بر اینکه مشکل عربستان و کشورهای عربی داخلی است و نه ایران، نیز موجب شد به این اختلاف‌ها دامن زده شود. نوع عملکرد آمریکا در بحران سوریه و عدم حمله نظامی مستقیم به این کشور، عدم همراهی عربستان در حمله به یمن و به سرانجام رسیدن برجام نیز موجب شد تا این فاصله بیش از پیش شود.

بیگدلی با بیان اینکه سفر اوباما به ریاض با بی‌رغبتی و سردی اعراب روبه‌رو شد، تصریح کرد: ما هنگام ورود اوباما به عربستان شاهد بودیم که ملک سلمان به استقبال او نرفت، بلکه فرماندار ریاض این کار را انجام داد و سردی این سفر نیز در تمام این سفر وجود داشت که نشان می‌دهد که بی‌اعتمادی میان عربستان و آمریکا همچنان حکام است.

او شکست سفر اوباما به عربستان را به نفع عربستان دانست و خاطرنشان کرد: اوباما به دنبال ایجاد تعادل در منطقه است و می‌خواهد هژمونی و سلطه یک کشور بر تمامی منطقه را از بین برود و این برخلاف سیاست کنونی عربستان برای ریاست بر خاورمیانه است. عدم پذیرش خواست اوباما توسط عربستان می‌تواند موجب فاصله‌گیری بیشتر واشنگتن از ریاض شود.  

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ریاض به همان اندازه که از واشنگتن فاصله گرفته به تل‌آویو نزدیک شده است، ابراز داشت: هم اکنون آمریکا با عربستان و اسرائیل اختلاف‌های اساسی دارد، به همین خاطر لازم است ایران نیز از شرایط استفاده کند و اینگونه از فشارهای ریاض بکاهیم.  

بیگدلی همچنین با اشاره به رایزنی‌های اوباما و سران کشورهای عربی در رابطه با ایران نیز عنوان کرد: با وجود رایزنی‌های طرفین در رابطه با ایران، اختلاف‌های آمریکا و اعراب در این‌باره کاهش نیافت. ما پس از دیدار اوباما با سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز دیدیم که اوباما آنها از مناقشه با ایران پرهیز داد و گفت که ستیز با تهران به نفع هیچ کشوری نیست و تلویحا توصیه کرد روابط‌شان را با ایران بهبود ببخشند.

کد خبر : ۳۶۳۹۸۹