خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در نشست خبری:

پرونده فوت مهرداد اولادی تشکیل شده است/ دستگیری ۸ نفر از باند دلالان در قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه گفت: چند حکم صادر شده اما هنوز ابلاغ نشده است؛ یکی پرونده روزچنگ‌هاست که صادر شده است و امروز فردا حکم صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری این هفته خود در جمع خبرنگاران با اشاره به کمک خداوند در ماجرای حمله آمریکا در طبس، گفت: این روز را گرامی می‌داریم؛ باشد که عبرتی برای مستکبران باشد.

رفع تصرف ۳۷ هزار هکتار زمین

او در مورد رفع تصرف از اراضی که به صورت غیرمجاز در چند استان‌ متذکر شد: ۱۹ هزار و ۹۹۰ پرونده منجر به صدور حکم نهایی شد که در پی آن، ۳۷ هزار و ۲۹۷ هکتار که به صورت غیرمجاز تصرف شده بود، به دولت مسترد شد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه این دستاورد بزرگی است؛ گفت: این کار بزرگی بود که دستگاه قضایی انجام داد و اگر قیمت این زمین‌ها تقویم شود، رقم بسیار بزرگی خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه به موضوع ساخت‌وسازهای غیرمجاز در چند روستای استان زنجان  اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر در دو روستا این ساخت و سازهای غیرمجاز تخریب شده و حکم قلع و قمع آن‌ها صادر شده است و به کسانی هم که ممکن بود تصرف کنند، هشدار داده شد.

۱۹۶ نفر در موضوع حادثه منا شکایت کرده‌اند

قائم مقام رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: از مجموع بیش از ۴۴۰ نفر که در عربستان به شهادت رسیدند، خانواده ۱۸۵ شهید و ۱۱ نفر هم از کسانی که مصدوم شده‌اند، شکایت کرده‌اند که در دادگاه مشغول رسیدگی است اما هنوز حکمی صادر نشده است.

دستگیری ۸ نفر از باند دلالان در قوه قضاییه

او به افرادی که درخواست پول می‌کنند تا مشکلی را در پرونده‌های قوه قضاییه حل کنند اشاره و خاطرنشان کرد: موسسه‌هایی برای این کار هم تشکیل شده بود که برخی وکلا و همچنین دلالان در آن مستقر بودند و با برخی افراد در قوه قضاییه هم ارتباط پیدا کرده بودند. برخی از این افراد هم قاضی نبودند و نیروهای ستادی بودند که بیش از ۸ نفر تا کنون دستگیر شدند و این پرونده ادامه دارد و ممکن است تعداد دستگیری‌ها بیشتر شود. امیدواریم با اطلاع‌رسانی رسانه‌ها مشکل روبرو نشویم.

شاکیان پرونده بورسیه‌ها به دستگاه قضایی معرفی شدند

محسنی اژه‌ای به پرونده بورسیه‌ها اشاره کرد و گفت: بعد از اجازه رییس قوه از مقام معظم رهبری، رییس قوه از وزیر علوم خواستند کلیه شاکیان به دستگاه قضایی معرفی شوند و پرونده به چند قاضی ارجاع شد تا اگر تخلفی صورت گرفته، رسیدگی شود.

۱۲۲۵ میلیارد تومان در پرونده موسسه موسسه ثامن‌الحجج پرداخت شده است

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با یادآوری موضوع موسسه ثامن الحجج گفت: این موضوع با هماهنگی چند دستگاه حل‌وفصل شد. بانک مرکزی یک نفر را مسئول کرد و آن فرد شب و روز وقت گذاشت؛ دادستانی تهران وقت بسیاری گذاشت؛ وزارت اطلاعات یک اداره کل را برای این قضیه مجهز کرد تا کار به خوبی انجام شود؛ گرچه کار پایان نیافته است اما تا امروز حدود ۸۰۰ هزار پرونده تعیین تکلیف شد. ۱۲۲۵ میلیارد تومان تا کنون پرداخت شده است و تلاش می‌شود سایر پرونده‌ها و مشکلات مردم حل شود تا مردم ضرر نکنند یا مشکل آن‌ها کمتر شود.

حکم پرونده روزچنگ صادر شد

او به چند حکم صادره اشاره و خاطرنشان کرد: چند حکم صادر شده اما هنوز ابلاغ نشده است؛ یکی پرونده روزچنگ‌هاست که صادر شده است و امروز فردا حکم صادر می‌شود.

حکم پرونده کسانی که به خارج اطلاعات می‌دادند، صادر شد

سخنگوی قوه قضاییه افزود: چند نفر در بحث ارتباط با خارج کشور و دادن اطلاعات به آن‌ها و اخذ وجه محاکمه شدند و ۴ نفر از ۵ نفر حکمشان صادر شده است.

حکم بانک صادرات صادر شد

او از صدور حکم بانک صادرات خبرداد و توضیح داد که احکام بانک صادرات صادر شده، ولی هنوز حکم این پرونده ابلاغ نشده است که ظرف همین چند روز ابلاغ می‌شود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد پرونده خاوری، گفت: محاکمه غیابی خاوری هنوز انجام نشده است. کسانی که مدعی مبارزه با تروریست و فسادند اگر راست می‌گویند، باید همکاری می‌کردند. ما اکنون چند نفر از افراد فراری را داریم که جرمشان پولشویی است و آزاد هستند. بعید می‌دانم که وی برگردد، اما اگر برگشت می‌تواند واخواهی کند و پرونده با حضور خودش مجددا رسیدگی شود.

۸ نفر در پرونده سیگار مارلبرو به دادگاه رفتند

اژه‌ای در ادامه با اشاره به پرونده سیگار مارلبرو و اینکه ۸ نفر به دادگاه رفته‌اند، اظهار داشت: دادگاه پرونده را دارای نقص دانست که به همین دلیل پرونده برای رفع نقص به دادسرا بازگشت.

کشف ۱۵۰۰ میلیارد تومان فاکتور صوری در سازمان امور مالیاتی کشور

معاون اول قوه قضاییه با توضیح اینکه یک باند رشوه در سازمان امور مالیاتی کشور به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان فاکتور صوری در تهران کشف شده است که پرونده هنوز در ابتدای کار است.

۹۴۳ پرونده تخلف انتخاباتی تشکیل شده است

محسنی اژه‌ای با اشاره به موضوع تخلف‌های انتخاباتی اظهار داشت: در انتخابات دور اول مجلس دهم زمان قبل در زمان قانونی و همچنین روز انتخابات در مجموع ۹۴۳ پرونده در کل دادسراهای سراسر کشور تشکیل شده است که برخی از این پرونده تخلف مستقیم با انتخابات صورت نگرفته بود و در برخی هم تخلف محسوب نمی‌شد اما از مجموع ۹۴۳ پرونده تخلف در خصوص ۱۳۳ مورد تعیین تکلیف قطعی و برخی دیگر تحت بررسی در دادگاه و دادسرا است.

برخورد با هنجارشکنان اجتماعی وظیفه نیروی انتظامی است

او اظهار داشت: براساس قانون اساسی هم حکومت و هم آحاد مردم مستلزم رعایت آن هستند که در موارد مختلف بر عهدهٔ دولت و قوه قضاییه تکلیف شده امر به معروف و نهی از منکر از طریق عملی روانی قلبی و نوشتاری انجام می‌‌گیرد که مرتبه عملی آن بر عهده دولت نهاده شده است و دولت بر اساس این قانون که لازم‌الاجراست وظیفه دارد این قانون را به نحو درست اجرا کند. بر دولت، وزارت علوم، وزارت ارشاد و وزارت خارجه و سایر دستگاه‌های وابسته به دولت تکالیفی بر عهده آنها گذاشته شده و باید از آنها سوال کرد که آیا به وظایف خود عمل کرده‌اند؟

معاون اول قوه قضایه در ادامه گفت: طبق قانون تولید و توزیع و استفاده از لباس‌های خلاف شرع تخطی از قانون محسوب می‌شود و اگر نیروی انتظامی در زمینه برخورد با این هنجارشکنان کوتاهی کند باید بازخواست شود.

اتهام امید کوکبی جاسوسی است

قائم مقام رییس قوه قضاییه در توضیح وضعیت امید کوکبی و اتهام او گفت: ایشان به اتهام جاسوسی محاکمه و به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌اند و حکمشان قطعی است.

او ادامه داد: در مورد اصل جرم در این پرونده باید بگویم که رسیدگی شده و او محکوم شده است. افراد داخل زندان هم مانند افراد دیگر مریض می‌شوند. اگر در داخل زندان امکانات زندان باشد که معالجه می‌شود، در غیر این‌صورت به بیرون منتقل می‌شود.

امکانات کوکبی در زندان مناسب است

محسنی‌اژه‌ای همچنین با بیان اینکه کوکبی در بیمارستان تحت درمان است، گفت: اگر پزشکی قانونی نظر دهد که حضور یک زندانی در زندان به طور مطلق یا تحت شرایطی در زندان وضعیت او را تشدید می‌کند تصمیم لازم اتخاذ می‌شود. در این صورت سازمان زندان‌ها و دادیار زندان با نظر پزشکی قانونی می‌تواند شرایطی را فراهم کند و اگر شرایط بیمار طوری باشد که باید قرنطینه شود و به هیچ وجه امکان حضور وی در زندان نیاز نیست، لذا باید در بیمارستان ویژه تحت بستری باشد که همه این امکانات با نظر پزشکی قانونی انجام می‌شود.

انتخاب گشت نامحسوس بی‌سلیقگی پلیس بود

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به موضوع گشت نامحسوس پلیس و با بیان اینکه نیروی انتظامی در انتخاب عنوان گشت نامحسوس پلیس خوش‌سلیقگی نداشت، گفت: البته نسبت به اصل برخورد با جرایم مشهود کار خوبی است و از آن حمایت می‌کنیم، در خصوص شیوه و روش برخورد دستگاه‌های ذیربط دیگر می‌‌توانند بررسی‌های خود را انجام دهند.

احتمال سوءاستفاده از عنوان گشت نامحسوس وجود دارد

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه احتمال سوءاستفاده از این عنوان در جامعه وجود دارد، گفت: پلیس باید مراقب باشد که این اتفاق نیفتد و کسی از این مجرا مرتکب خلاف و سوءاستفاده نکند.

پرونده قضایی ستایش با جدیت دنبال می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به جنایت انجام شده در ورامین گفت: از این جنایت متأثر شدیم؛ هم از بچه بودن، دختر بودن و غریبه بودن باعث تاثر ما شد اما حالا که این جرم اتفاق افتاده، باید ببینیم آیا دستگاه‌های مختلف، حکومت و مردم چه واکنشی نشان داده‌اند؟ همانطور که دیدیم همه با احساس مسئولیت تمام وارد شده در مراسم شرکت کرده و با خانواده دختر افغانی تابع ایران همدردی کردند، ضمن اینکه دستگاه مسئول در اولین مرحله با جدیت وارد عمل شده و با حساسیت بالا پرونده در حال بررسی است.

او تصریح کرد: فردی که مرتکب جنایت شده، بالغ و حدودا ۱۷ سال سن دارد و برای صدور حکم نهایی منتظر نتیجه دادگاه هستیم. البته مدعیانی که امروز می‌گویند چرا این پسر را مجازات نمی‌کنید، فردا با مجازات آن، فریاد حقوق بشر سر می‌دهند.

اژه‌ای در ادامه با بیان اینکه گفتن جزییات به نفع هیچ‌کسی نیست، اظهار داشت: گاهی بیان جزئیات نه تنها به نفع خانواده متضرر نیست، بلکه قلب خانواده را جریحه‌دار خواهد کرد.

وزارت خارجه و بانک مرکزی به حکم دیوان عالی آمریکا واکنش نشان دهند

محسنی اژه‌ای با اشاره به حکم دیوان عالی آمریکا مبنی بر غرامت ۲ میلیارد دلاری که برای ایران در نظر گرفته‌اند، گفت: یکی از اقدامات ظالمانه و خلاف مواضع بین‌المللی که توسط آمریکا صورت گرفته است همین غرامت است، لذا بانک مرکزی وزارت امور خارجه باید نسبت به این اقدام ظالمانه خلاف قانون واکنش جدی نشان دهند.

پرونده احمدی‌نژاد در حال رسیدگی است

 

 سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی در مورد فعالیت محمود احمدی‌نژاد برای نامزد شدن در انتخابات بعدی ریاست جمهوری و پرونده وی در قوه قضاییه اظهار داشت: پرونده محمود احمدی‌نژاد در حال رسیدگی است و تشخیص صلاحیت افراد برای شرکت در انتخابات توسط قوه قضاییه انجام نمی‌شود

شوهر زن مشهدی که خانواده را آزار می‌داده، زندان است

سخنگوی قوه قضاییه در توضیح ماجرای زن مشهدی و دخترش که توسط مرد خانواده مورد آزار قرار گرفته بودند، با این توضیح که شوهر این خانم با ۲۰ میلیون وثیقه آزاد شده صحت ندارد، اظهار داشت: این فرد در حال حاضر بازداشت و پرونده آن تشکیل شده است.

از تولید داخلی حمایت می‌کنیم

او در پاسخ به سؤالی در مورد حمایت قوه قضاییه از تولید داخلی، اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی در این زمینه مؤظف هستند و باید سیاست‌های کلی را اجرا کنند و اگر کسی این قوانین مصوب را انجام ندهد، بازرسی کل کشور گزارش تهیه کرده و اطلاع می‌دهد اما به طور کلی قوه قضاییه از فعالان اقتصادی سالم حمایت خواهد کرد.

پرونده فوت مهرداد اولادی تشکیل شده است

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به فوت مهرداد اولادی و اینکه پرونده فوت مرحوم مهرداد اولادی در قوه قضاییه تشکیل شده است گفت: پزشکی قانونی در این زمینه باید نظر بدهد، ضمن اینکه نتیجه سم‌شناسی و آزمایش‌ها هنوز به صورت نهایی مشخص نشده است، اما کلا موضوع خودکشی آقای اولادی منتفی است و علت مرگ را پزشکی قانونی باید تشخیص بدهد.

تغییری در اساس حکم بابک زنجانی داده نشده است

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به موضوع حکم بابک زنجانی و با بیان اینکه لایحه اعتراضی به دفتر دادگاه داده‌ شده و پرونده برای رسیدگی ارجاع می‌شود، متذکر شد: تغییری در اساس حکم صادر نمی‌شود.

او ادامه داد: گفته‌اند چک‌هایی وجود دارد که باید به سازمان تامین اجتماعی مسترد شود یا رد مال به بانک مسکن انجام شود. این‌ها رای اصلاحیه داشته و رد مال و رد چک‌ها به تأمین اجتماعی، بانک‌مسکن و یک شرکت وابسته به نفت باید انجام شود.

پرونده نگین غرب

اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که پرونده نگین غرب در ‌‌نهایت به کجا رسید تصریح کرد: اینها دو پرونده است که مربوط به آقایان فروغی و ریاضی است که با هم متفاوت هستند و شاکیان می‌توانند وکیل داشته باشند.

پرونده‌ای برای خرید هواپیما وجود ندارد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که آیا پرونده‌ای در قوه قضائیه درخصوص خرید یا اجاره هواپیما چند برابر قیمت تشکیل شده یا خیر، تصریح کرد: از چنین پرونده‌ای در قوه قضاییه اطلاع ندارم اما اگر درباره گران‌ خریدن یا تبانی باشد، دادستان کل کشور وارد خواهد شد.

کد خبر : ۳۶۴۴۵۳