خبرگزاری کار ایران

در نوشتاری مطرح شد؛

توضیحات بهشتی پور درباره فروش آب سنگین به آمریکا

یک تحلیل گر مسائل سیاست خارجی در رابطه با فروش آب سنگین اراک توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایلنا، حسن بهشتی پور در نوشته‌ای کوتاه در واکنش به گزارشی منتشر شده در یکی از رسانه‌های منتقد دولت در رابطه با فروش 32 تن آب سنگین اراک به امریکا نوشت: 

 امروزه بر اساس اطلاعات موجود در آژانس بین المللی انرژی هسته ای تقاضا برای مصرف آب سنگین در جهان حدود 95 هزار لیتر در سال است که بیش از 75 درصد این مصرف در آمریکا انجام می شود . نرخ مبادله آب سنگین بر اساس میزان خلوص آن تعیین می شود. بهترین نوع آب سنگین خلوص نود و نه و دودهم درصد است.

ایران در حال حاضر با فروش ذخیره آب سنگین آن هم به میزان 32 هزار لیتر درواقع در یک قلم 33 درصد کل مصرفی بازار جهان را فروخته است . در حال حاضر در حدود 40 هزار لیتر دیگر هم آماده عرضه به بازار دارد اگر دوستان مشتری خوب با نرخ مطرح شده در این حجم دارند خوب است به سازمان انرژی هسته‌ای معرفی کنند.زیرا کارخانه تولید آب سنگین اراک که از سال 1382 تا کنون به تولید آب سنگین خود ادامه می دهد و قادر است در سال 20 تن آب سنگین تولید کند می تواند تولیدات خود را به بازار جهانی ارائه کند .

بر اساس برجام کارخانه تولید آب سنگین که در نزدیکی راکتور اراک قرار دارد تعطیل نشده و به تولیدات خود ادامه می دهد فقط باید سقف ذخایر 130 هزار لیتر یا همان 130 تن را رعایت کند. بدین ترتیب ایران به بازار جهانی فروش آب سنگین پیوسته است و این از هر نظر قابل مقایسه با شرایطی نیست که ایران تحریم بود و نمی توانست تولیدات خود مصرف کند زیرا به این میزان تولید زمانی احتیاج داشت که راکتور اراک راه اندازی می شد و از طرفی هم نمی توانست صادر کند چون تحریم بود .

حالا باید از دوستان پرسید اینکه کارخانه تولید آب سنگین به کار خود بدون تحریم ادامه می دهد و می تواند تولیدات خود را به سایر کشورها هم صادر کند خیانت محسوب می شود . در باره نرخ واقعی آب سنگین هم چون من از کیفیت آب سنگین تولید شده در کشور اطلاع ندارم نمی توانم دقیق بگویم نرخ اعلام شده دقیق است یا خیر ضمن آنکه معاملات در حجم بالا  با فروش در حجم کم تفاوت دارد اما نه در هر لیتر 1300 دلار.

این 150 میلیارد تومن را  که رجا نیوز اداعا کرده است اگر تقسیم بر 32000 لیتر یا همان کیلو کنید می شود لیتری 4687500 تومن یعنی حدود حدود 1350 دلار در هر لیتر یا کیلو تفاوتش در هر لیتر با قیمتی که دوستان دادند در حدود 1100 دلار در هر لیتر است!! باید پرسید مشتری که آب سنگین را با این قیمت می خرد در کجا است ؟

کد خبر : ۳۶۴۵۹۶