خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

حضور ایران در اجلاس گفتگوی تمدن‌ها در باکو/ برجام، پایان روابط خصمانه ایران و آمریکا نیست

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران آماده ایفای نقش در بحران قره‌باغ هست و در صورتی که دو دولت پذیرای آن باشند، اقدام خود را انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، حسین جابری انصاری در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها، با اشاره به آخرین وضعیت منطقه‌ای گفت: منطقه ما دستخوش تحولات درونی و بیرونی است و برخی دولت‌ها هم تلاش می‌کنند در روند تحولات ممانعت ایجاد کند.

تشدید تنش‌های منطقه، تاکتیک برخی کشورها در قبال مطالبات تحول‌خواهانه است

او با بیان اینکه سیاستی که تحولات طبیعی را نپذیرد و در برابر آنها مقاومت کند، سیاست عقیمی است، اظهار داشت: این کشورها مجبور هستند در مقابل دولت‌های منطقه عقب‌نشینی کنند. سیاست آنها هم به دنبال تشدید اختلاف‌ها و تنش‌ها در واقع تاکتیکی در برابر مطالبات تحول‌خواهانه منطقه است.

اقدامات ایران برای پایان دادن به بحران قره‌باغ ادامه دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص آخرین اقدامات ایران برای حل‌و‌فصل بحران قره‌باغ نیز تصریح کرد: از ابتدای تنش‌ها ما اقدامات دیپلماتیک خود را شروع و اعلام کردیم که تشدید درگیری‌ها و افزایش ناامنی‌ها می‌تواند نتایج خطرناکی داشته باشد و کمربند بی‌ثباتی در منطقه را گسترش دهد و از دولت‌های ارمنستان و آذربایجان در رایزنی‌های حضوری و تلفنی درخواست کردیم به سمت حل مسالمت‌آمیز مسئله بروند و اجازه ندهند که کمربند بی‌ثباتی گسترش یابد.

جابری انصاری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آماده ایفای نقش در این بحران در صورتی که دو دولت پذیرای آن باشند، هست، ولی همانطور که گفتم اجرای این نقش نیازمند تمایل طرف مقابل است و تا هنگامی که آن وجود نداشته باشد ما از سازوکارهای بین‌المللی حمایت می‌کنیم تا دو دولت به سمت حل و فصل حرکت کنند.

اعزامیان نظامیان آمریکا به سوریه باید با هماهنگی دولت سوریه باشد

او در  پاسخ به سوالی در رابطه با تصمیم آمریکا برای اعزام ۲۵۰ نظامی به سوریه خاطرنشان کرد: ما از ابتدای بحران سوریه گفته‌ایم هرگونه مداخله خارجی در صورتی که بدون هماهنگی با دولت سوریه باشد، به تشدید بحران و پیچیده‌تر شدن ابعاد آن منجر می‌شود و تاثیری در حل بحران ندارد. این قاعده نیز در این باره حاکم است و لازم است اقدامات بین‌المللی در هماهنگی با دولت سوریه صورت گیرد.

در مقابل رفتار آمریکا و مصادره اموال ایران، اقدام لازم صورت می‌گیرد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که چرا در قبال اقدام آمریکا برای مصادره حدود ۲ میلیارد دارایی‌های ایران شکایتی به دادگاه‌های بین‌المللی انجام نمی‌شود، ابراز داشت: برای مقابله با اقدامات دولت‌ها در سطح بین‌المللی که خلاف موازین و اصول حقوق بین‌المللی است، باید بر حسب تاثیرگذاری و نتیجه‌بخشی اقدامی صورت گیرد.

جابری انصاری افزود: در عرصه جهانی برخی دولت‌ها بر حسب قدرت خود یا تصوری که از قدرتشان دارند، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند و در این‌باره هم نقض اولیه حقوق بین‌المللی صورت گرفته و این برای اولین بار و آخرین بار نیست. ما نمی‌توانیم واقعیت‌ها و تناقض‌های موجود میان سیاست و روابط بین‌المللی را از بین ببریم، ولی دولت تمام تلاش خود را می‌کند برحسب منافع ملی اقدام کند و ایران هم در صورتی که تلاش‌هایش نتیجه‌بخش باشد از این فرصت استفاده می‌کند.

ایران تهدیدی علیه همسایگان خود نبوده است

خبرنگاری در رابطه با درخواست‌های عربستان و شورای همکاری خلیج فارس برای ایجاد یک سامانه امنیتی-نظامی جدید با آمریکا سوال کرد که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ  داد که ما منشاء تهدید علیه هیچ کشوری نیستیم و تاریخ نیز نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران تهدیدی علیه همسایگان خود نبوده و نخواهد بود.

به دنبال امنیت دسته جمعی برای همه کشورهای منطقه هستیم

او با بیان اینکه گسترش بلوک‌بندی‌های گذشته به دیگر مناطق، اثری در امنیت منطقه نخواهد داشت، عنوان کرد: راه‌حل امنیت در منطقه توافق‌هایی میان دولت‌های منطقه برای ایجاد یک امنیت دسته‌جمعی و ثبات برای امنیت پایدار است. در این راستا ایران طرح‌های عملیاتی خود را ارائه کرده ولی با پاسخ مثبت دیگر دولت‌های منطقه روبرو نشده است. چرا که آنها ترجیح می‌دهند پای دیگر دولت‌ها را در منطقه باز کنند. این سیاست تجربه شده‌ای است که منجر به امنیت نشده و تداوم این سیاست‌های عقیم تاثیر چندانی هم نخواهد داشت.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مسئله داخلی آمریکاست، نه ما

جابری انصاری در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز بیان کرد: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مسئله داخلی این کشور است و هر دولتی بر سر کار باشد منافع خود را دنبال می‌کند و ما در جزئیات و امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کنیم.

او با تاکید بر اینکه جمهوری اسلای ایران منافع ملی و سیاست‌های اصولی خود را دنبال می‌کند یادآور شد: هر کشوری که به دنبال رابطه‌ای برابر و مبتنی بر منافع مشترک داشته باشد، می‌تواند در مدار سیاست خارجی ایران قرار بگیرد، ولی ایران منافع خود را قربانی هیچ سیاستمدار و حزبی نخواهد کرد.

عربستان در موضوع حج، خارج از چارچوب اختلاف‌ها عمل کرده است

خبرنگاری پرسید که آخرین وضعیت گفتگوها میان ایران و عربستان برای برگزاری مراسم حج به کجا رسیده است؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: گفت‌وگو به طور جزئی میان طرفین صورت گرفته است و عربستان برخلاف ادعاهای خود مبنی بر اینکه حج سیاسی نیست و خارج از چارچوب اختلافات دو کشور است عمل کرده است.

جابری انصاری با یادآوری اقدامات عربستان در به تاخیر انداختن چندباره  رایزنی با ایران در خصوص حج اظهار داشت: حج، فریضه واجبی است و دولت بر خود واجب می‌داند شرایط برگزاری آن را فراهم کند و تکرار کردیم که اعمال حج نیز باید براساس روال توافق سازمان حج و زیارت ایران و وزارت حج عربستان صورت گیرد و حضور عزتمدانه حجاج ایرانی فراهم شود، اما طرف سعودی در تعاملات خود برخلاف ادعاهایش عمل کرده است.

او اضافه کرد: درخواست ایران مبتنی بر مسئولیت‌پذیری طرف مقابل است و ما هیچ خواست فوق‌العاه‌ای نداریم، در صورتی که عربستان شرایط مناسب را عمل نکرده به مسئولیت خود عمل نکرده است، در نهایت تصمیم نهایی توسط مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.

وزیر خارجه در اجلاس سیکا شرکت نمی‌کند

این دیپلمات عالی رتبه وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایران در چه سطحی در اجلاس سیکا حضور می‌یابد، تصریح کرد: کشور چین از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اجلاس سیکا دعوت کرده و ایران نیز پذیرفته در این اجلاس شرکت کند. سطح حضور براساس شرایط تصمیم‌گیری خواهد شد و ایران قطعاً در این اجلاس نماینده‌ای خواهد داشت، ولی این نماینده وزیر امورخارجه نیست و به احتمال زیاد آقای سرمدی، قائم‌مقام وزارت امور خارجه در این اجلاس حضور می‌یابد.

در مورد پرونده رضا ضراب در صورت لزوم توضیح می‌دهیم

جابری انصاری در پاسخ به این سوال که آیا ایران در پرونده رضا ضراب اقدام خاصی انجام می‌دهد؟ ابراز داشت: اگر تصمیم ویژه‌ای در این باره اتخاذ شود به اطلاع افکار عمومی می‌رسد.

حکم دریافت غرامت، نقض قوانین داخلی آمریکاست

او در رابطه با حکم دیوان عالی آمریکا برای دریافت غرامت دو میلیارد دلاری از ایران نیز بیان کرد: این حکم بعد از چند سال فرازو  نشیب و از چند زاویه می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. از لحاظ حقوقی این حکم خلاف موازین و حقوق بین‌الملل است و آمریکا قانون داخلی خود را حاکم بر قوانین بین‌المللی کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: از نظر سیاسی نیز معنای این حکم این است که هیچ اراده‌ای برای خاتمه بخشیدن به دوران طولانی بی‌اعتمادی و برخورد با منافع ایران در آمریکا وجود ندارد و به تشدید و ادامه وضعیت سابق منجر می شود.

برجام، پایان روابط خصمانه ایران و آمریکا نیست

جابری انصاری با بیان اینکه برجام توافقی در موضوعی خاص با آمریکا بوده و شرایط و فضای راهبردی میان ایران و آمریکا دستخوش تحول نشده است، یادآور شد: این حکم نشان می‌دهد که پایانی بر فضای روابط خصمانه آمریکا با ایران صورت نگرفته است. با این حال آنچه که مربوط به وزارت امور خارجه است این است که فارغ از جناح‌بندی‌ها سیاسی و اینکه این اشتباه در چه سالی رخ داده باید این اتفاق مورد بررسی آسیب‌شناسانه قرار گیرد و از تکرار این نوع اشتباه‌ها جلوگیری کرد.

مسئولیت مذاکره برای فروش آب سنگین با سازمان انرژی اتمی است

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که فروش ۳۳ تن آب سنگین اراک به آمریکا با چه ارزی صورت می‌گیرد؟ که وی بیان کرد: مسئولیت مذاکره در این رابطه با سازمان انرژی اتمی است. کارخانه تولید آب سنگین اراک که جدا از راکتور اراک است، برای تولید آب سنگین راکتور ساخته شده و تاکنون ۲۰۰ تن آب سنگین تولید کرده است. این در حالی است که راکتور اراک به حدود ۶۰ تن آب سنگین نیازمند است و در مراجع عالی تصمیم گرفته شده است حداقل ۷۰ تن از آب سنگین به فروش برسد و این مسئله در برجام نیز به رسمیت شناخته شده است.

جابری انصاری افزود: یکی از توافق‌ها برای فروش آب سنگین با آمریکاست و مذاکراتی هم با روسیه در جریان است. با این اقدام عملاً حضور ایران در بازار بین‌المللی مربوط به فروش آب سنگین به رسمیت شناخته می‌شود.

توضیح در مورد اعزام نیروهای ارتش به سوریه

او در رابطه با اعزام برخی از نیروهای ارتش به سوریه نیز گفت: تصمیم ایران از ابتدای بحران سوریه موافقت با درخواست‌های دولت سوریه برای تامین نیازهای مستشاری بوده است. اینکه این کمک‌ها تا چه اندازه و در چه سطحی باشد، براساس تصمیم مراجع ذی‌صلاح است، ولی تغییری در تصمیم ما گرفته نشده و تصمیم اخیر نیز از این چارچوب خارج نیست.

حضور ایران در اجلاس گفتگوی تمدن‌ها در باکو

وی از حضور ایران در اجلاس گفتگوی تمدن‌ها در باکو خبر داد و یادآور شد: آقای سلطانی معاون رئیس جمهور قرار است در این اجلاس شرکت کند.

دیدار ظریف در نیویورک با چند تن از نمایندگان کنگره

جابری انصاری همچنین در پاسخ به سوال ایلنا، مبنی بر اینکه المانیتور مدعی شده بود آقای ظریف در سفر به نیویورک با چند تن از نمایندگان کنگره داشته است. آیا این خبر را تایید می‌کنید؟ گفت: آقای ظریف سفر چند روزه‌ای به نیویورک داشتند که برای حضور در اجلاس امضای موافقتانه پاریس بود و ۱۷۵ نماینده از کشورهای دیگر نیز حضور داشتند.  در این سفر آقای ظریف در نیویورک با چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا دیدار داشته است.

او با بیان اینکه این مراسم روز جمعه در مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت،  اظهار داشت: در قالب ین سفر مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای مطبوعاتی سخنرانی و دیدار با برخی شخصیت‌ها و از جمله برخی از نمایندگان صورت گرفته است.

کد خبر : ۳۶۴۷۸۹