خبرگزاری کار ایران

مجید انصاری:

در شرایط مذاکره بازرگانی غیرنفتی به تراز مثبت رسید/ اقتصاد مقاومتی، انزوای اقتصادی نیست

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: در شرایط مذاکره و وجود سایه تحریم‌ها در سال ۹۴ بازرگانی غیر نفتی ما به تراز مثبت رسید

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روز جهانی کارگر و تقدیر از کارگران نمونه شهرستان ری، با تاکید بر اینکه ملت ایران اهل جنگ نیست، اضافه کرد: ملت ایران صلح‌طلب هستند، اما اگر جنگ بر آنها تحمیل شود،‌ مانند هشت سال دفاع مقدس، جانانه دفاع خواهند کرد، شهید می‌دهند، تسلیم نمی‌شوند و سرانجام پیروز خواهند شد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه هیچ ملت و دولتی از تحریم و قطع روابط جامعه جهانی استقبال نمی‌کند، گفت: تحمل تحریم برای تسلیم نشدن یک موضوع است و هموارسازی مسیر برای سرعت‌بخشیدن به حرکت توسعه‌ای کشور مسئله دیگر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: مردم و مسئولان همانطور که در دوران دفاع مقدس برای آزاد سازی کشور مجاهدت کردند و شهید دادند در عرصه دیپلماسی نیز فداکارانه اقدام کردند تا تحریم‌ها برداشته شود و در این امر نیز سربلند بیرون آمدند.

انصاری ادامه داد: دولت یازدهم با حمایت و هدایت‌های مقام معظم رهبری و مردم و با مجاهدت تیم مذاکره کننده در راستای برطرف شدن تحریم‌ها تلاش کرد. امروز دولت سربلند است و در پرتو به ثمر نشستن تلاش‌ها، همه تحریم‌ها لغو شده و به خصوص پرونده PMD بسته شده است.

انصاری درباره حساسیت پرونده PMD گفت:‌ دکتر ظریف در آغاز کار، بسته شدن پرونده PMD را امری شبیه محال می دانستند، اما این کار با تلاش‌های پیگیرانه تیم مذاکره کننده محقق شد.

او با اشاره به اینکه مجاهدت‌های سختی انجام شده و مذاکرات نفسگیر و عزتمندانه‌ای اتفاق افتاد، گفت: مذاکره‌کنندگان با تمام قدرت‌های جهانی بیش از ۱۸ ماه متوالی بر سر منافع ملت ایستادند و مقاومت کردند و گام به گام برای تبیین خواسته‌های مردم بر اساس تئوری برد-برد پیش رفتند، چراکه امروز هیچ کشوری در دنیا تئوری برد-باخت را قبول ندارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز آثار لغو شدن تحریم‌ها آشکار می‌شود، تصریح کرد: عده‌ای دلواپس در کشور عجله دارند، اما همین‌ها وقتی که تحریم‌ها وضع می‌شد، می‌گفتند ورق‌پاره‌ای بیش نیست و تاثیری ندارد، اما حالا که سه ماه از برجام گذشته، نگران نتیجه هستند.

او با بیان اینکه در مدت سه ماه بعد از برجام مسئله سوییفت حل شده، تحریم‌های دارویی، قطعات کشتیرانی و هواپیمایی برطرف شده است و مسافرت‌های بسیاری در حد مقام‌های عالی‌رتبه کشورهای دنیا به ایران انجام می‌شود و از مقام‌های ایرانی برای سفر به این کشورها دعوت می‌شود، گفت:‌ تیم‌هایی که به ایران سفر می‌کنند همه متشکل از مسئولان اقتصادی، بازرگانی و مقام‌های عالی رتبه هستند که تنها برای گردش به ایران نمی‌آیند، بلکه اهداف سرمایه‌گذاری دارند.

انصاری با اشاره به اینکه در شرایط مذاکره و وجود سایه تحریم‌ها در سال ۹۴ بازرگانی غیر نفتی ما به تراز مثبت رسید، گفت:‌ هنوز آغاز راه هستیم و گام‌های بلندی در عرصه توسعه کشور و به خصوص بحث کشاورزی پیش رو داریم.

او با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل افزود:‌ دولت با همه توان و اعتبار این نسخه شفابخش را نقشه راه خود قرار داده و آقای جهانگیری در این راستا مسئولیت دارد و به تک تک دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ را ارائه کردند که در حال اجرا است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت از آغاز به کار خود تا به حال توانسته ذخایر استراتژیک کشور را به میزانی برساند که از تاریخ بعد انقلاب تاکنون و حتی پیش از انقلاب بی سابقه است،‌ تصریح کرد: برای بیش از ده ماه ذخیره گندم داریم که عمدتا از تولید داخلی تهیه شده است، در حالی‌که در آغاز کار دولت ذخیره گندم در برخی استان‌ها به سه روز رسیده بود.

انصاری گفت: در سال سوم کار دولت، طرح اراضی خوزستان مراحل نهایی خود را طی می‌کند که البته پیشنهاد این کار در سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان مطرح شده بود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه برخی اقتصاد مقاومتی را انزوای اقتصادی معنا می‌کنند، گفت: اقتصاد مقاومتی هرگز به معنای انزوای اقتصادی ایران نیست، بلکه اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌نگر است یعنی با تکیه بر دارایی‌های داخل کشور که مهمترین آن نیروهای انسانی هستند و البته در تعامل سازنده با دنیا.

کد خبر : ۳۶۴۹۰۶