خبرگزاری کار ایران

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

روس‌ها در موضوع کشورهای عربی با ایران ورود نمی‌کند/ همکاری‌ تهران و مسکو هنوز راهبردی نیست

سفیر اسبق ایران در آذربایجان تاکید کرد: اعتقاد دارم که روسیه نمی‌تواند و نمی‌خواهد شریک استراتژیک و بلندمدت ما باشد ولی تهران و مسکو می‌توانند همکاری‌های موردی و مقطعی مانند سوریه با یکدیگر داشته باشند.

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر وزیر دفاع کشورمان به روسیه برای شرکت در اجلاس سالانه امنیت بین‌الملل، در خصوص همکاری‌های نظامی تهران و مسکو گفت: ایران و روسیه از مدت‌ها قبل همکاری‌هایی در عرصه نظامی و دفاعی دارند ولی این همکاری به سطح همکاری‌های راهبردی نرسیده است.

ایران برای خرید تسلیحاتی و نظامی محدودیت‌ دارد

او با بیان اینکه همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف تکانی خورده است، اما به سطح همکاری‌های سطح عالی و راهبردی نرسیده است، اظهار داشت: زمانی می‌توان گفت که روابط دو کشور گسترش یافته است که تفاهم‌ها و توافق‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف به مرحله اجرا برسد و عملیاتی شود که بسیاری از توافق‌های ایران و روسیه در این مرحله به انجام نرسیده است.

این کارشناس مسائل اورسیا و قفقاز با اشاره به داستان سامانه موشکی اس-۳۰۰ به ایران از سوی روسیه تصریح کرد: حدود ۹ سال پیش ایران قرارداری با روسیه بست اما مسکو از اجرای تعهدهای خود سرباز زد. با گذشت سال‌ها و انجام رایزنی‌های بسیار شاهد هستیم که مجددا قراردادی میان دو کشور به امضا رسید و ‎آنها پس از مدت‌ها، بخش نخست سامانه موشکی اس-۳۰۰ را به ایران تحویل داده‌اند که هنوز موشک‌ها نیز به ایران نرسیده و قول داده‌اند تا پایان سال میلادی تمام سامانه به ایران می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با تحویل دیرهنگام سامانه موشکی اس ۳۰۰ از سوی روسیه به ایران و گشایش نسبی فضای نسبی بین‌المللی در دوران پسابرجام، ایران به سمت شریکی بهتر از روسیه نمی‌رود؟ خاطرنشان کرد: ایران برای خرید نیازهای خود در عرصه تسلیحاتی و نظامی محدودیت‌هایی دارد و اگر کشورهای غربی تجهیزات نظامی به ایران بفروشد، حتما ایران به این سمت می‌رود، ولی نکته در این واقعیت نهفته است که غرب به ایران سلاح نمی‌فروشد.

نوع بازار ایران و روسیه، سطح همکاری‌های اقتصادی را توسعه داده است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که سطح مناسبات تجاری تهران و مسکو برخلاف سطح مناسبات سیاسی دو کشور پائین است. آیا خرید تجهیزات نظامی از روسیه می‌تواند چاره‌ای بر کاهش این نقیصه باشد؟ ابراز داشت: در روابط تجاری، مسئله توانمندی‌ها و نیازمندی‌های دو کشور مطرح است ولی فارغ از مسائل بروکراتیک‏، نوع ساختار اقتصادی و بازار دو کشور به گونه‌ای است که موجب می‌شود ایران و روسیه نتوانند همکاری‌های اقتصادی سطح عالی داشته باشند.

همکاری ایران و روسیه مقطعی است

سلیمانی افزود: روسیه فروشنده نفت و گاز‏، مواد خام معدنی و تسلیحات هستند و عمدتا نیازهای خود را وارد می‌کند و از سوی دیگر هم ایران نیز خود فروشنده مواد خام، نفت و گاز است و همین موجب می‌شود نتوانند همکاری‌هایشان را ارتقاء دهند.

او در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه در سوریه در حوزه‌های دیگر گسترش یابد؟ بیان کرد؟ من هم‌اکنون همکاری‌های ایران و روسیه در روسیه را زیاد راهبردی نمی‌دانم و می‌توان از آن به عنوان یک همکاری مقطعی و کوتاه‌مدت نام برد.

روس‌ها در ماجرای کشورهای عربی وارد ماجرا نشده‌اند

سفیر اسبق ایران در آذربایجان با اشاره به اختلاف‌های ایران و روسیه در سوریه عنوان کرد: مناسبات و مسائل ایران و روسه در سوریه در سطح مختلف قابل بررسی است. روس‌ها در ماجرای برخورد کشورهای عربی زیاد وارد ماجرا نشده‌اند و از روابط دوستانه‌ای با اسراییل برخودار هستند و بحث جریان مقاومت برایشان اهمیت زیادی ندارد.

سلیمانی با بیان اینکه روسیه در سوریه ملاحظات خود را دنبال می‌کند، یادآور شد: شاید آنها پس از افزایش‌ تنش‌هایشان با ترکیه، چراغ سبزی با ایران در خصوص مسائل اقتصادی داده باشند، ولی در عرصه‌های سیاسی و منطقه‌ای این مسئله از آنها دیده نشده است.

او اضافه کرد: من اعتقاد دارم که روسیه نمی‌تواند و نمی‌خواهد شریک استراتژیک و بلندمدت ما باشد، ولی تهران و مسکو می‌توانند همکاری‌های موردی و مقطعی مانند سوریه با یکدیگر داشته باشند.

کد خبر : ۳۶۵۱۲۶