خبرگزاری کار ایران

جابرانصاری در نشست خبری:

رئیس جمهور ترکمنستان طی روزهای آتی به تهران سفر می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، گفت: راه حل بحران سوریه این است که گروه‌های مخالف که تحقق اهداف سیاسی خود را از روش‌های خشونت‌آمیز و تروریستی دنبال می‌کنند، اقدامات خود را پایان دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین جابر انصاری پیش از ظهر امروز در نشست خبری در پاسخ به سؤالی در خصوص درگیری‌های اخیر حلب در کشور سوریه و موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از بشار اسد و دولت سوریه، اظهار داشت: در خصوص بحران سوریه بار‌ها اعلام کردیم که استمرار این روند، باعث تداوم یک فاجعه انسانی است و این شرایط، اقدام همه طرف‌های مؤثر در این بحران را برای کنترل هر چه سریع‌تر آن ضروری می‌کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است ادامه بحران در سوریه، به استمرار فجایع انسانی منجر خواهد شد، گفت: در طول سال‌هایی که از بحران سوریه می‌گذرد، شاهد بودیم که گروه‌های مسلحی که ادعای آزادی سوریه را دارند، اختلافات سیاسی خود را با روش‌های خشونت آمیز و تروریستی دنبال کرده و به طور مکرر موازین انسانی را مورد نقض قرار داده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه دولت سوریه در مقابل این اقدامات تروریستی، مواضع خود را برای کنترل و پایان درگیری‌ها دارد، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم اصول توافق به سمت یک راه حل مطلوب سیاسی برای خروج از بحران سوریه و پایان دادن به فاجعه انسانی در آن کشور، این است گروه‌های مخالف که تحقق اهداف سیاسی خود را از روش‌های خشونت‌آمیز و تروریستی دنبال می‌کنند، بدانند که از اقدامات خود هیچ نتیجه‌ای نخواهند گرفت و با اقدامات خود فقط، گسترش ابعاد انسانی را منجر خواهند شد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به سفر رئیس جمهور کره‌جنوبی به تهران اظهار داشت: در ادامه حرکات‌های دیپلماتیک ایران در روابط با کشورهای مختلف شاهد سفر سه روزه رئیس جمهور کره‌جنوبی به ایران هستیم که هیات همراه ایشان شامل چهار وزیر و بیش از ۲۳۰تاجر، بازرگان و فعال بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: قرار است طی این سفر ۴۴ قرارداد امضا شود که ۲۰ مورد آن در حضور آقای رئیس جمهور صورت می‌گیرد و دیدار‌ها در عالیترین سطوح و از جمله دیدار با مقام معظم رهبری انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران طی روزهای آتی خبر داد و تصریح کرد: قرار است رئیس جمهور ترکمنستان هجدهم اردیبهشت ماه برای فعال‌سازی بیشتر دو کشور به تهران سفر خواهند کرد.

خبرنگاری از جابری انصاری پرسید که ایران برای پیگیری حکم اخیر دیوان عالی آمریکا چه اقداماتی انجام خواهد داد که وی پاسخ داد: در مقابل این اقدام غیر قانونی و ناقض قوانین و حقوق بین‌المللی ایران ضمن رد این اقدام و اعلام مسئولیت آمریکا در برابر این سرقت بین‌المللی برخی اقدامات را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: در همین راستا کمیته‌ای زیر نظر هیات دولت و با مدیریت وزیر اقتصاد تشکیل شده تا گزارشی جامع در این باره به هیات دولت ارائه کند.

این دپیلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه با اشاره به نامه ظریف به بانکی‌مون خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه نیز اقداماتی را در دستور کار خود دارد که یکی از‌ آن‌ها نامه وزیر امور خارجه به دبیرکل سازمان ملل متحد مبتنی بر استدلالات حقوقی و سیاسی است و سخنگوی دبیرکل هم در پاسخ به این نامه از آمادگی خود برای بکارگیری مساعی‌جمیله خبر داد.

جابری انصاری اضافه کرد: همچنین سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و یادداشت اعتراض رسمی ایران به او تحویل داده شد و ایشان قول دادند تا آن را به آمریکا بفرستند و پاسخ آمریکا را به ما تحویل بدهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران برای حل وفصل تحولات اخیر عراق چه برنامه‌ای در دستور کار دارد ابراز داشت: ایران همه طرف‌های سیاسی را به آرامش و ایجاد فضای مناسب برای حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و تفاهم سیاسی فرامی‌خواند.

جابری‌انصاری با بیان اینکه ادامه روند حفاظت از دستاوردهای ملت عراق در یک‌دهه گذشته و ایجاد امنیت نیازمند وحدت و تفاهم ملی است، عنوان کرد: ما امیدوار هستیم با درایت دولت و ملت عراق و رهنمودهای مراجع دینی زمینه برای عزم ملی در جهت رویارویی همه‌جانبه با تروریسم و فساد به عنوان دو مطالبه عمومی همه گروه‌های عراقی فراهم شود.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه تلاش عربستان برای ایجاد یک ائتلاف امنیتی – نظامی نیز بیان کرد: از نظر ما بین آنچه که عربستان اعلام می‌کند و آنچه که اعمال می‌شود فاصله وجود دارد. تا به امروز آنچه که توسط اقدامات عربستان می‌بینیم انسداد ایدئولوژی و حمایت‌های مالی از جریان‌های تروریستی و تشدید اختلافات درون منطقه‌ای است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه از جمله اقدامات پوششی برای پنهان‌سازی اقدامات اعمالی تلاش برای شکل‌گیری ائتلاف‌های ضدتروریستی یا امنیتی است، یادآور شد: تا وقتی که میان مواضع و سیاست‌های اعمالی فاصله وجود دارد هیچ عملی مصداقیت ندارد و اکنون عربستان با بحران مصداقیت روبرو است. زیرا این شعار‌ها معنای عملی ندارد.

جابری انصاری در خصوص اظهارات مقام معظم رهبری در رابطه با تلاش برخی از کشور‌ها برای ایجاد جنگ میان شیعه و سنی در دیدار با رمضان عبدالله گفت: آقای رمضان عبدالله سفری به ایران داشته‌اند و گفت‌وگوهای مختلفی با مقامات ایرانی و از جمله مقام معظم رهبری صورت گرفته است.

وی گفت: اینکه برخی از کشور‌ها به دنبال تصویر سازی از اختلافات در قالب اختلافات فرقه‌ای و طایفه‌ای هستند چیز جدیدی نیست و آن‌ها این سیاست را دنبال می‌کنند. برخی از دولت‌ها مانند عربستان به دلیل اینکه از روند تحولات منطقه‌ای عقب هستند و برای پاسخ دادن به مطالبات و ضرورت‌های ملت خود و مردم جهان عرب سعی می‌کنند تحولات را به اختلافات فرقه‌ای و طایفه‌ای تبدیل کرده و با انحراف در افکار عمومی دست به یارگیری و بسیج افکار عمومی زده و صورت مسئله را پاک کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: تعجب ما از برخی از کشور‌هاست که نیازی به عربستان ندارند ولی تحت الشعاع عربستان سیاست‌های خود را سنگین می‌کنند که امیدوار هستیم با فهم مشترک میان رهبران، احزاب و نخبگان سیاسی زمینه برای این سوءاستفاده سد شود و زمینه برای حل این اختلافات از طریق سیاسی و گفت‌وگو فراهم شود.

جابری انصاری در خصوص آخرین وضعیت حج نیز اظهار داشت: همانطور که آگاه هستید با تاخیر بسیار زیاد و صدور ویزا برای هیات حج ایران گفت‌وگوهای طرفین آغاز شده و عربستان همکاری‌های لازم را انجام نداده است.

وی با بیان اینکه ایران هیچ درخواست ویژه و فوق‌العاده‌ای ندارد جز اینکه عربستان به وظایف بدیهی خود عمل کند، تصریح کرد: آنچه در روند گفت‌وگو‌ها مشاهده می‌شود این است که عربستان در سیاست‌های اعلامی و اعمالی خود متناقض عمل کرده است. عربستان قبل‌تر گفته بود که مسئله حج جدا از مسائل سیاسی است ولی هم در این مسئله و هم در مسئله ورزشی آن‌ها را آغشته به مسائل سیاسی کرده است و با کارشکنی خواسته‌های بدیهی ایران را محقق نمی‌کند. این خواسته‌ها شامل حفظ امنیت حجاج و فراهم کردن زمینه اولیه حضور آن‌ها براساس توافقات قبلی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه با ادامه روند فعلی دولت عربستان مسئول سد راه حجاج ایرانی است، ابراز داشت: این پرونده را باید به مجموعه پرونده‌های عربستان در نقض آشکار حقوق بین‌المللی اضافه کرد.

جابری‌انصاری در خصوص اعلام تمایل ایرلند برای بازگشایی سفارتخانه‌اش در تهران بیان کرد: دولت ایرلند در سال ۲۰۱۱ به دلیل مشکلات مالی اعلام کرد سفارتخانه‌اش را در ایران تعطیل می‌کند من نیز اظهارات مقامات ایرلندی را در رسانه‌های گروهی دیده‌ام ولی برای انجام این مسئله لازم است تا امور از طریق مجاری رسمی دیپلماتیک دنبال شود که در این صورت با نگاه و پاسخ مثبت ایران روبرو خواهد شد.

وی در رابطه با اظهارات اخیر فرزند رابت لوینسون مامور سابق FBI که ادعا می‌شود در ایران گم شده است، گفت: من این مسئله را پیگیری می‌کنم و در آینده پاسخ خواهم داد.

این مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایران چه زمانی آب سنگین خود را براساس توافق با آمریکا به این کشور تحویل خواهد داد، بیان کرد: نحوه برخورد آمریکا با موضوع بلوکه و مصادره بانک مرکزی که در حکم اخیر هم مشاهده کردیم نوعی بی‌اعتمادی کامل را نسبت به اقدامات آمریکا ایجاد کرده است. سازمان انرژی اتمی نیز همه تدابیر لازم را برای وصول پول این قرارداد پیش‌بینی کرده و شرایط را به گونه‌ای دنبال می‌کند تا این قرارداد به نحو مناسبی به مرحله اجرا برسد.

خبرنگاری گفت که سردار رحیم صفوی گفته است ما باید راهبرد‌هایمان را درخصوص ترکیه بازتعریف کنیم آیا این اقدام انجام خواهد شد که جابری انصاری گفت: مواضع رسمی ایران و راهبردهای اساسی کشور مطابق قوانین توسط مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه اعلام می‌شود. طرح نظرات از سوی شخصیت‌های دیگر مانند همه جای دنیا نظرات شخصی افراد است و منعی هم برای بیان آن‌ها نیست. اما آنچه تصمیم ایران گرفته است و بار‌ها از سوی مقامات عالی کشورمان اعلام شده گسترش همکاری‌ها میان تهران و آنکارا است.

وی اضافه کرد: ایران و ترکیه دو کشور بزرگ با تاریخی مشترک و همکاری‌های دیرینه است که البته دو کشور اختلافاتی را هم داشته‌اند و در دهه اخیر نیز در تفسیر تحولات منطقه‌ای دیدگا‌ه‌ها و سیاست‌های مختلفی میان دو کشور وجود دارد ولی دیدگاه ما استمرار همکاری‌های راهبردی؛ مدیریت اختلافات و کاهش آن به منظور دستیابی به منافع مشترک و حل بحران‌های منطقه‌ای است.

این مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه با بیان اینکه تداوم بحران‌های منطقه‌ای به نفع دولت‌ها و ملت‌های منطقه ایران و ترکیه نیست، یادآور شد: ما امیدواریم با همراهی دولتمردان ترکیه زمینه برای حل بحران‌ها و همکاری‌های مشترک فراهم شود.

جابری انصاری در رابطه با آخرین اقدامات ایران برای حل وضعیت پناهجویان ایرانی در استرالیا نیز بیان کرد: متاسفانه حوادث تلخی در خصوص برخی از پناهجویان ایرانی ایجاد شده که دردآور است و ما امیدواریم با استمرار برنامه‌های توسعه ملی در ایران همه اتباع ایرانی احساس زندگی همراه با کرامت و رفاه بیشتری را در کشورمان داشته باشند و زمینه چنین تصمیمات اشتباهی فراهم نشود.

وی با بیان اینکه اهتمام حل موضوع پناهجویان در دستور کار وزارت امور خارجه است، عنوان کرد: مجموعه‌ای از اقدامات در سطوح سیاسی و رایزنی مقامات انجام شده و گفت‌وگوهایی در سطح کنسولی در این خصوص دنبال می‌شود.

خبرنگاری مدعی شد که سیاست ایران در رابطه با کشورهایی که به دنبال تنش هستند انفعالی است که سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: سیات ایران در مقابل کشورهایی که به دنبال تنش هستند راهبردی دارد و آن بازی نکردن در زمین آنهاست که ممکن است با واکنش‌هایی هم از سوی طرف‌های داخلی مطرح شود. باید دانست که بازی کردن در زمین دیگران است در حالی که سیاست ایران هوشمندانه بوده و وقتی سیاستی مبتنی بر انتخاب و براساس بررسی‌های کار‌شناسی صورت می‌گیرد منفعلانه نیست. ما تعمد داشتیم تا در زمین درگیری با طرف‌های مقابل حرکت نکنیم و البته اهداف راهبردی و منافع ملی ایران را دنبال می‌کنیم.

جابری انصاری تاکید کرد: دولت‌هایی که همه هستی خود را در کشتی درگیری‌ها گذاشته‌اند دیر یا زود مجبور به تسلیم در برابر واقعیت‌ها می‌شوند و در برابر تحولات نتیجه‌ای جز شکست نبینند.

 

کد خبر : ۳۶۷۰۵۳