خبرگزاری کار ایران

در نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت مطرح شد:

دفاع جهانگیری از قراردادهای جدید نفتی/ به دنبال انزوا و محدودیت نیستیم

جهانگیری گفت: نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت از این جهت ویژه است که بعد از چندین سال تحریم و فشار بر اقتصاد بصورت اعم و فشار بر صنعت نفت به صورت اخص اولین بار است که در پسابرجام برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در سومین روز از نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت پس از بازدید از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه ضمن سخنرانی در جمع مدیران و صنعتگران صنعت نفت با اشاره به اهمیت نمایشگاه نفت سال جاری گفت: نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت از این جهت ویژه است که بعد از چندین سال تحریم و فشار بر اقتصاد به صورت اعم و فشار بر صنعت نفت به صورت اخص اولین بار است که در پسابرجام برگزار می‌شود.

اقتصاد در ریل صحیح قرار گرفت

وی افزود: دولت در سال‌های گذشته در زمان تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی متعدد غرب علیه ملت و دولت ایران سعی کرد با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تاثیرپذیری محدودیت‌ها بر اقتصاد کشور را به حداقل برساند و اقتصاد را در ریل صحیح آن قرار دهد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دستاوردهای اقتصادی طی سال‌های گذشته قابل توجه بوده است، اظهار داشت: بازگشت ثبات و آرامش به اقتصاد کشور و قابل پیش‌بینی بودن اقتصاد و همچنین روند کاهشی نرخ تورم و بازگشت رونق به اقتصاد ازجمله اقدامات این دولت بود. البته نیازمند کار جدی نیز هستیم و در این راستا انضباط مالی بر اقدامات دولت حاکم است.

جهانگیری با بیان اینکه در حال حاضر در پساتحریم ممکن است شرکت‌های خارجی و فعالان داخلی این سوال را داشته باشند که سیاست دولت چه خواهد بود، تصریح کرد: ما در چند ماه گذشته شاهد حضور گسترده مقامات عالی‌رتبه کشورهای مختلف از آسیا تا غرب و آمریکا و شرکت‌های بین‌المللی بزرگ بوده‌ایم و مهمترین پیام این حضور این است که ایران ظرفیت و شایستگی دارد که می‌تواند در این مقطع به کانون توسعه تبدیل شود و این ظرفیت در منابع طبیعی ازجمله نفت و گاز، نیروی انسانی، بازار و موقعیت کشور به لحاظ منطقه‌ای وجود دارد.

به دنبال انزوا و محدودیت نیستیم

وی با بیا اینکه ما به دنبال این هستیم که کشور را به سرعت توسعه داده و ایران را به جایگاه ممتازی برسانیم، خاطرنشان کرد: دولت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در دستورکار خود قرار داده‌ است. منظور از اقتصاد مقاومتی همان است که بنده تفسیر می‌کنم نه آنچه منتقدین و مخالفین بیان می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ما به دنبال انزوا و محدودیت نیستیم بلکه به دنبال تعامل و استفاده از تمامی ظرفیت داخل کشور به اضافه برون‌گرایی و تعامل مثبت با تمام دنیا هستیم، ابراز داشت: ما به دنبال این هستیم که از منابع مالی، بازار و فناوری روز دنیا استفاده شود چراکه اقتصاد دانش‌بنیان همان است که متکی به دانش روز باشد و اقتصادی سنتی نیست. اقتصادی است که بخش خصوصی محور اصلی آن است و همچنین عدالت محور است.

قراردادهای خارجی بر مبنای انتقال فناوری است

جهانگیری بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در تمامی بخش‌های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی لحاظ شده است، یادآور شد: این صنعت در قراردادهای خارجی نیز بر مبنای اقتصاد مقاومتی به دنبال انتقال فناوری است. ما به دنبال این هستیم که از تمامی ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و اولویت ما در استفاده از منابع خارجی نیز جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است و از آن استقبال می‌کنیم. چرا که در تعامل با سرمایه‌گذاران خارجی نه تنها منابع بلکه بازار و مدیریت نیز در اختیار ما قرار می‌گیرد.

وی در ادامه توضیح داد: استفاده از فاینانس و منابع خارجی به این شکل است که اولویت ما با روش‌هایی است که بازپرداخت از محل اجرای طرح‌ها انجام شود تا به منابع ارزی داخلی فشار وارد نشود.

صنعتی شدن اقتصاد کشور حول بخش نفت و گاز است

وی با یادآوری اینکه قطعا ایران در آینده به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود، بیان کرد: صنعتی شدن اقتصاد کشور حول بخش نفت و گاز است و این شرایط در صنعت نفت کشور وجود دارد.

جهانگیری با اشاره به برنامه وزارت نفت جهت سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیارد دلاری در این صنعت گفت: تاکنون طرح‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شده و مهمترین اقدام نیز جهت جذب این سرمایه‌های خارجی مقررات شفاف و روشن است تا سرمایه‌گذار با اطمینان وارد شود لذا بر همین اساس است که با اتکا به تجربیات گذشته قراردادهای جدید نفتی تدوین شد.

وی اضافه کرد: بعد از نقدهایی که بر این قراردادها صورت گرفت ما در دولت از صاحب‌نظران دعوت کردیم که موارد اصلاحی خود را به ما اعلام کنند و وزارت نفت نیز در این خصوص جلساتی برگزار کرد و سازمان‌های مختلف دولتی و غیردولتی نیز نظرات خود را ارائه کردند.

قراردادها تغییر چندانی نخواهد کرد

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: امروز با قاطعیت اعلام می‌کنم اصول قراردادها دقیق بوده و متکی بر تجربیات قبل و دستاوردهای جهانی و همچنین جذابیت برای سرمایه‌گذاران خارجی است. در هر صورت اگر نیازی به اصلاح قراردادها باشد انجام خواهد شد ولی تغییر زیادی نمی‌کند. ما از قرادادها دفاع می‌کنیم البته نظرات کسی که به توسعه ایران هم فکر می‌کند تامین می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: ما به وزارت نفت کمک می‌کنیم که با شجاعت قراردادهای جدید نفتی را عملیاتی کند.

وی با اشاره به اولویت‌های وزارت نفت جهت سرمایه‌گذاری در میادین مشترک اظهار داشت: ما اصرار داشتیم که سهم صادرات به نقطه قبل از تحریم برسد و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که ایران از بازار غایب شود.

معاون اول رئیس جمهور با ابراز قدردانی از وزارت نفت به جهت اینکه در ماه‌های قبل از توافق انجام توافق را پیش‌بینی کرده و خودشان را برای بازگشت به تولید آماده کرده بودند، تصریح کرد:‌ با تدبیر و دوراندیشی حاکم بر وزارت نفت ظرف کمتر از سه ماه افزایش تولید در نفت محقق شد که شاید این مسئله برای دنیا قابل باور نبود.

جهانگیری همچنین به گام‌های بزرگ وزارت نفت در بخش فناوری و دانش‌بنیان اشاره و اظهار داشت: این اقدام نیز ازجمله دستاوردهای ماندگار صنعت نفت در تاریخ ایران است. با گذشت بیش از صدها سال از استخراج صنعت نفت ما در زمینه برداشت صیانتی و ازدیاد برداشت محدودیت‌هایی داریم که باید محدودیت‌ها به کمک دانشگاه‌ها رفع شود و قطعا ظرفیت علمی کشور آمادگی حضور در میادین نفتی را خواهد داشت و به این ترتیب شاهد تحول بر ارتباط بین دانشگاه و صنعت نفت خواهیم بود.

وی همچنین به داخلی کردن تجهیزات صنعت نفت اشاره کرد و یادآور شد: ساخت 10 قلم تجهیز راهبردی این صنعت به کمک بخش خصوصی منجر به این می‌شود که به سرعت به سمت تولید داخل رفته و بتوانیم روی پای خود بایستیم ضمن اینکه باعث می‌شود از تهدیدها نهراسیم.

تنها به بازار داخل اکتفا نکنید

جهانگیری در ادامه از تولیدکنندگان داخلی خواست که در ساخت تجهیزات با برندهای معتبر دنیا مشارکت داشته باشند و فقط به بازار داخل فکر نکنند و همچنین تولیدشان به روز باشد.

وی به بخش بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز اشاره و اظهار داشت: بهینه‌سازی مهمترین اقدام سال 95 و سال‌های آینده جهت کاهش مصرف خانگی و حمل و نقل است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: برای گازرسانی نیز منابع خوبی پیش‌بینی شده که به انجام خواهد رسید.

گازرسانی به کشورهای همسایه در اولویت قرار گیرد

وی با بیان اینکه ما باید در تامین انرژی دنیا سهم واقعی خود را بیابیم تاکید کرد: گازرسانی به کشورهای همسایه و دیگر کشورها زمانی که اقتصادی باشد باید در اولویت ما قرار گیرد.

جهانگیری خطاب به مقامات نفتی کشور اظهار داشت: از بخش نفت، گاز و پتروشیمی انتظار می‌رود با شجاعت، ریسک‌پذیری و روحیه با صلابت تصمیم‌گیری کرده و قراردادهای بزرگ ببندند و نگران نباشند چرا که تمامی کشور از آنها حمایت می‌کند تا ایران به سرعت پیش برود.

وی یادآور شد: وزارت نفت همچنین باید به تجهیزات ساخت داخل اعتماد کند و شجاعت داشته باشد که از امکانات داخلی استفاده کرده و به آنها نیز کمک کند که اگر اصلاحاتی نیاز دارند انجام دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور از شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به همکاری با ایران نیز خواست با اطمینان با طرف‌های ایرانی همکاری‌ کنند چراکه دولت ایران از تمامی اقدامات حمایت خواهد کرد.

کد خبر : ۳۶۸۵۰۸