خبرگزاری کار ایران

در دیدار وزرای خارجه ایران و ترکمنستان مطرح شد؛

دعوت از ظریف برای سفر به ترکمنستان/افزایش سطح تبادل کالا به کالا و همکاری‌های ترانزیتی بین تهران و عشق‌آباد

وزیر امور خارجه با اشاره به دیدگاه‌های رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان برای ارتقای سطح تبادل کالا به کالا گفت: سطح همکاری‌ها در بخش تبادل کالا به کالا و همکاری‌های ترانزیتی در حوزه انرژی را می‌توانیم در سطح منطقه افزایش دهیم.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و «رشید مراداف» معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان پیش از ظهر امروز (شنبه) با یکدیگر دیدار و راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

ظریف در این دیدار با اشاره به چشم‌انداز روابط 2 کشور گفت: رهبران 2 کشور علاقه زیادی به گسترش مستمر مناسبات دارند و رایزنی‌های مقامات عالیه 2 کشور، ظرفیت‌های جدید را برای توسعه فراهم کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهداف مقامات 2 کشور اظهار داشت: ما خرسندیم که در اولین فرصت دعوت جنابعالی برای سفر به عشق‌آباد را استجابت گوییم. همچنین سفر اخیر رؤسای جمهور 2 کشور نیز موجب امضای 27 سند یادداشت تفاهم برای افزایش همکاری‌های 2 کشور شد که نشان‌دهنده عزم جدی 2 کشور بر گسترش همه‌جانبه در روابط  است.

وی با بیان اینکه هدف 2 کشور ارتقای سطوح همکاری‌ها به تراز تجاری ایده‌آل است، عنوان کرد: از جمله این همکاری‌ها اجرای خط مواصلاتی ریلی اینچه برون و نهایتاً اتصال به طرح توسعه چابهار، همه می‌تواند ظرفیت‌های مواصلاتی و ترانزیتی 2 کشور را به چند برابر افزایش دهند.

ظریف با تشریح فراهم ساختن تسهیلات روادید برای تبادل مردمی گفت: ما آمادگی داریم زمینه تقویت تبادل مردمی و تجار بین 2 کشور را با اعطای روادیدهای سریع‌تر فراهم سازیم و رایزنی مستمر مسئولان گمرکات 2 کشور می‌تواند راه‌های تبادل کالا و افراد را تقویت کند و همچنین راه‌های مقابله با ورود و خروج مواد مخدر را تقویت بخشند.

وی با اشاره به فرصت‌های متعدد برای گسترش همکاری‌های 2 کشور در زمینه افراط‌گرایی و مبارزه با خشونت در مقابله با خطر تروریسم در منطقه نیز تصریح کرد: ما فرصت‌های خوبی برای رایزنی فیمابین 2 کشور برای ارتقای همکاری‌های خود در مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی، تروریسم و مبارزه با مواد مخدر داریم. ولیکن متأسفانه برخی از کشورهای منطقه با تشویق افراط‌گرایی، زمینه تشدید فرقه‌گرایی را در منطقه دامن می‌زنند.

وزیر امور خارجه کشورمان از جمله زمینه‌های همکاری فیمابین را در حوزه آبی دانست و گفت‌: ما در حوزه آبی از جمله سد دوستی نیاز به پیشبرد اهداف مشترک 2 کشور داریم.

ظریف با اشاره به دیدگاه‌های رؤسای جمهور 2 کشور برای ارتقای سطح تبادل کالا به کالا خاطرنشان کرد: سطح همکاری‌ها در بخش تبادل کالا به کالا و همکاری‌های ترانزیتی در حوزه انرژی را در سطح منطقه می‌توانیم در قالب ساختار پنجره واحد در مبادی ورودی افزایش دهیم.

رشید مراداف معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار اظهار داشت: خوشبختانه روابط دیرینه ما همواره رو به گسترش است و ما عنایت خاصی برای گسترش مناسبات 2 کشور داریم و در اینجا از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی برای دیدار از ترکمنستان دعوت می‌کنم.

وی تصریح کرد: رهبران 2 کشور اراده زیادی برای پیشرفت مناسبات 2 کشور دارند.

معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان با اشاره به اسناد فراوانی که بین 2 کشور در سفر رئیس‌جمهور ایران به ترکمنستان به امضا رسید، گفت: هدف ما امضای اسناد به‌طور کمی نیست بلکه کیفیت بخشیدن به مناسبات 2 کشور هدف اصلی مقامات ترکمن است.

مراداف با تاکید بر اهمیت رایزنی‌های رؤسای جمهور 2 کشور به‌طور مستمر گفت: دیدارهای رؤسای جمهور 2 کشور همواره از خاصیت جهش‌دهنده به مناسبات فیمابین برخوردار بوده است.

معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان با اشاره به همکاری‌های منطقه‌ای ایران با ترکمنستان عنوان کرد: همکاری‌های سه کشور ایران، ترکمنستان و افغانستان در زمینه آب و برق می‌توانند زمینه پیشرفت منطقه‌ای را فراهم سازند.

وی همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروه کارشناسی برای مسائل مربوط به آب بین سه کشور را ارائه کرد.

مراداف با تشریح اسناد و ساز و کارهای خوبی که تاکنون در مبارزه با مواد مخدر بین 2 کشور به امضاء رسیده خواستار رایزنی‌های بیشتر مقامات مرزبانی و انتظامی 2 کشور برای تحقق عملی نسبت به مبارزه با این پدیده شوم شد.

معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان با تشریح اهداف خط ریلی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان و قزاقستان و خلیج فارس برای انتقال کالا از چین به خلیج فارس خاطرنشان کرد: این خط ریلی 18 روز زمان انتقال کالا را نسبت به مسیرهای دیگر کاهش داده که به‌لحاظ زمانی و هزینه حمل و نقل را کاهش فزاینده داده است، ما امیدواریم این کریدور را هر روز نسبت به قبل شکوفاتر سازیم و در این مسیر همکاری‌های چندجانبه افزایش یابد.

 

کد خبر : ۳۶۸۶۵۴