خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد در همایش منتخبان فراکسیون امید:

فهم مشترکی نسبت به موضوعات سیاسی ایجاد شده است

وزیر اقتصاد گفت: ما مطمئنیم که به رشد ۸ درصدی که در دستور کار دولت قرار دارد، دست خواهیم یافت و در سال ۹۵ رشد ۵ درصد را با همراهی مجلس به دست خواهیم آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در نشست هم‌اندیشی منتخبان فراکسیون امید  طی سخنانی کارنامه اقتصادی دولت در سه سال اخیر را تشریح کرد.

او گفت: نگاهی به شعارهای اصلی شرکت‌کنندگان در مجلس نشان داد نوعی توافق بین نگرش‌های مختلف درخصوص اولویت‌های حل و فصل مشکلات کشور وجود دارد.

وی در ادامه به سند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: پیگیری‌های مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور و هیات دولت باعث شده نوعی فهم و درک مشترک نسبت به موضوعات سیاسی وجود داشته باشد. این فرصت مناسبی است برای رشد اقتصادی که باید با همدلی و همراهی بین همه قوا از همه این شرایط حداکثر بهره‌مندی را داشته باشد.

وزیر اقتصاد گفت: سال ۹۴ یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصاد ایران بوده است. در شرایطی که از آسیب‌های جدی در اقتصاد کلان رنج می‌بریم درگیر سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ شدیم. تحریم‌هایی که به ما تحمیل شد و بر سیستم تامین مالی و نظام بانکی ما فشار وارد کرد.

او ادامه داد: با اجرای برنامه‌های دولت و مقابله با تحریم‌ها رشد ۶. ۸-درصدی سال‌های گذشته را به رشد مثبت سه درصد تبدیل کردیم. در این زمان ما با تکانه دوم یعنی کاهش شدید قیمت نفت مواجه شدیم.

طیب‌نیا ادامه داد: طولانی شدن مذاکرات و کاهش قیمت نفت ما را در معرض آسیب‌های ناشی از وابستگی به نفت قرار داده و رشدی که آغازشده بود را متوقف کردیم. علی‌رغم این شرایط تلاش‌های دولت جهت جلوگیری از آسیب‌های این تکانه‌ها موثر بود.

او خاطرنشان کرد: اگرچه ما رشد سه درصدی را نتوانستیم ادامه دهیم اما خوشبختانه رشد مثبت باقی ماند. در حالی که دستیابی به رشد ۵ درصدی امکانپذیر بود کاهش شدید قیمت نفت ما را دچار مشکلاتی کرد اما رشد مثبت سرمایه‌گذاری تداوم یافت.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۴ به رشد مثبت دو درصدی دست یافتیم، گفت: یکی دیگر از موفقیت‌های دولت بازگرداندن ثبات و آرامش به بازارهای مختلف بود که در نتیجه رعایت انضباط مالی به دست آمد. نمونه این ثبات در بازار کالا و ارز مشاهده شد.

او ادامه داد: در بازار ارز هم آرامش برقرار شد.

طیب‌نیا با تاکید بر اینکه ما فراموش نکردیم سال ۹۰ و ۹۱ چه التهابات و هیجاناتی در بازار ارز تحمیل شده بود، گفت: در سال ۹۲ نرخ ارز به میزان زیادی افزایش یافت اما در سال ۹۳ و ۹۴ شاهد کاهش شدید قیمت نفت و درآمدهای ارزی بودیم. سال ۹۴ قیمت ارز تنها ۴ درصد افزایش یافت.

طیب‌نیا عنوان کرد: اگر چه سال ۹۳ و ۹۴ تلاش‌هایی از راه سیاست‌های پولی و مالی شد اما دولت نسبت به اصلاحات ساختاری بلندمدت نیز بی‌توجه نبود. از‌‌ همان ابتدا برنامه بلندمدتی برای اصلاح ساختاری کشور تدوین کردیم که با ارسال برنامه اقتصاد مقاومتی این برنامه مورد جرح و تعدیل قرار گرفت.

او گفت: این روند در سال ۹۵ هم ادامه خواهد داشت.

طیب نیا با اشاره به سیاست‌های مربوط به خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ نیز عنوان کرد: این اصل به طور جدی دنبال شده است با وجود اینکه در فاصله زمانی ۸۴ تا اول سال ۹۳ دولت قریب به ۹۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت و عمده شرکت‌های دولتی تا آن زمان فروخته شده بود از دولت قبل بدهی‌های کلانی باقی ماند. با این حال در دولت روحانی ما به رشد ۹. ۷ درصدی رسیدیم.

طیب‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: ما مطمئنیم که به رشد ۸ درصدی که در دستور کار دولت قرار دارد، دست خواهیم یافت و در سال ۹۵ رشد ۵ درصد را با همراهی مجلس به دست خواهیم آورد.

کد خبر : ۳۶۸۶۸۲