خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در جمع منتخبان مجلس دهم:

نیاز به پدربزرگ‌های سیاسی که از بیرون مجلس تصمیم می‌گیرند نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شما منتخبان مجلس خودتان از نخبگان هستید و از این رو چه نیازی است که پدربزرگ‌های سیاسی از بیرون مجلس به شما بگویند چه بکنید و چه نکنید؛ شما خودتان نخبه هستید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی لاریجانی عصر امروز در همایش فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهکار‌ها که با حضور آیت الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران و جمعی از منتخبان مجلس دهم و بویژه اصولگرایان در محل ساختمان مجلس قدیم برگزار شد با تاکید بر تدوین مانیفست حزبی اظهار داشت: در جامعه ما تشکل‌های قوی وجود ندارد و این یک ضعف محسوب می‌شود؛ چندی پیش این نکته را در دیدار رهبر معظم انقلاب مطرح کردم و ایشان در پاسخ گفتند موافق تشکیل تشکل‌ها با برنامه و مسلکی هستم اما با تشکیل تشکل‌هایی که صرفا به دنبال قدرت هستند مخالفم.

وی افزود: تشکل‌های قدرتی با روی کارآمدن قدرتی می‌آیند و پس از آن می‌روند و چنین تشکل‌هایی در کشور ما بسیار زیادند و خوب هم نیست.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه انسان باید در همه کار‌ها به ویژه کارهای سیاسی رابطه‌اش را با خدا روراست کند، گفت: خالصانه کار کردن برای خدا و خیرخواهی برای حاکمان با هدف خدمت به مردم نکته‌ مهمی است که باید به آن توجه کرد. کار مهم مجلس نظارت بر مسئولان کشور است و مسلمان واقعی کسی است که در این جایگاه و در این زمینه خالصانه و مخلصانه عمل کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید استقلال مکتبی داشته باشیم، گفت: نباید بگوییم در حال حاضر مشکلات اقتصادی داریم و فقط باید روی آن‌ها تمرکز کنیم چرا که همین مسائل هم یک استقلال مذهبی می‌خواهد؛ با داشتن استقلال مذهبی همواره توجه خواهیم داشت افراد ظاهرالصلاح اسلام‌شناس نشوند و همواره اسلام خود را از روحانیت جدا نکنیم؛ اگر مکتب ما درست شد اسلام ما با قرائت مراجع و روحانیت معنا پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه از جریانات ظاهرالصلاح در طول تاریخ انقلاب کم ضربه نخوردیم، خاطرنشان کرد: اوایل انقلاب جریاناتی مثل گروه فرقان که فعالیت‌هایی مانند ترور را انجام می‌دادند نشان دادند که اسلام غیرمکتبی و جدای از روحانیت نتیجه‌ای جز زیان نخواهند داشت.

لاریجانی با بیان اینکه ولایت فقیه یکی از ارکان پایداری انقلاب اسلامی است، گفت: حوادث مختلفی در تاریخ انقلاب رخ داد که اگر ولایت فقیه نبود امروز وضعیتی بد‌تر از عراق داشتیم؛ تا زمانی که امام (ره) بودند توانستند بسیاری از مشکلات را حل و فصل کنند و برای مثال تمام شدن جنگ به وسیله ولایت فقیه بود؛ بعد از رحلت امام (ره) طوفان‌های مختلف سیاسی و بین‌المللی کشور به وسیله رهبر معظم انقلاب حل و فصل شد و برای مثال در بحران یازدهم سپتامبر آمریکا ول وله‌ و آشوبی در منطقه خاورمیانه به راه انداختند و قصد داشتند به هفت کشور از جمله ایران، افغانستان، عراق و سوریه حمله کند اما تدبیری در درون کشور ما صورت گرفت که نه تنها نتوانستند و جرات نکردن به ایران حمله کنند بلکه بعد از حمله به عراق نیز با استراتژی درستی که جمهوری اسلامی ایران بکار گرفت زمین گیر شدند.

وی با بیان اینکه به اصل ولایت فقیه به عنوان یک رکن رکین در کنار دیگر ارکان قانون اساسی پایبندیم تصریح کرد: خوشحالیم که امروز شاهد رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای هستیم و ایشان فردی فقیه، ‌متقی، شجاع با تجربه و افتخار دوران ماست و خوشحالیم چنین فردی رهبری ما را به عهده دارد؛ بنده کمتر کسی را که به درجه شناخت مسائل داخلی و بین‌المللی ایشان باشد و علاوه بر آن همه‌جانبه‌نگر بوده و در بحران‌های داخلی نیز مدیریت صحیحی از خود نشان دهد را نمی‌شناسم؛ ما فکر، راه و مسلک ایشان را مد نظرخود قرار داده‌ایم.

لاریجانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هدف همه ما باید تامین منافع ملی باشد، گفت: منافع ملی بر بسیاری از امور دیگر ارجحیت دارد و به همین دلیل باید در این خصوص با تعصب نگاه کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه منتخبان مجلس دهم گفت: مبانی ذکر شده برای تجمع امروز ما کفایت می‌کند البته دسته‌بندی‌های دیگری هم است.

وی با اشاره به تاریخچه جریانات سیاسی در ایران گفت: در اوایل انقلاب اصولگرا و اصلاح‌طلب همه با هم بودند و در مقابل جریان مارکسیستی می‌ایستادند اما رفته رفته به دو گروه چپ و راست تقسیم شدند که مبنایش نظریه اقتصادی بود؛ یعنی مسایل سیاسی درکار نبود بلکه سبک و سیره در اداره کشور بود؛ چند روز پیش خدمت رهبر معظم انقلاب بحث جریانات اصلاح‌طلب و اصولگرا مطرح شد که ایشان فرمودند مساله من مساله اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیست بلکه انقلابی بودن است؛ انقلابی بودن مسلکی نه برای به قدرت رسیدن بلکه برای ادامه مسیر انقلاب است و به همین جهت نیازمند یک رویه مکتبی و انقلابی است.

به گزارش ایلناٰ، لاریجانی در ادامه سخنان خود در جمع منتخبان مجلس دهم تصریح کرد: شما منتخبان مجلس خودتان از نخبگان هستید و از این رو چه نیازی است که پدربزرگ‌های سیاسی از بیرون مجلس به شما بگویند چه بکنید و چه نکنید؛ شما خودتان نخبه هستید.

وی تاکید کرد: انقلاب نمی‌تواند یک امر تاریخمند باشد چرا که انقلابی که ریشه‌هایش دینی است هر زمانی آرمان خاص آن زمان را دنبال می‌کند؛ یعنی اهدافش متغییر است؛ برخی می‌گویند زمانی انقلاب شد و تمام شد و اکنون حکومت جمهوری اسلامی در حالی که این جمله درست نیست چرا که جمهوری اسلامی کالبدی است که محتوای آن انقلابی بودن است.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر تمرکز مسوولان روی بحث اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد را باید به دست مردم بدهیم و دولت‌ها را ملزم کنیم تا اقتصاد را به معنای واقعی مردمی کرده و مردم واقعا در اقتصاد نقش آفرین و موثر باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحرکات جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل به ویژه در منطقه خاورمیانه گفت: جمهوری اسلامی ایران استراتژی درستی در کشورهای منطقه را دنبال کرد و این برخلاف برخی کشور‌ها بود که حرکت زیکزاکی داشتند.

وی افزود: در عرصه بین الملل سیاست جمهوری اسلامی حمایت از فلسطین و مبارزه با استکبار بود و این از مبانی انقلاب اسلامی است که باید ادامه پیدا کند.

لاریجانی با بیان اینکه دشمنی آمریکا با ملت ایران ادامه دارد گفت: اگرچه در بحث هسته‌ای شاهد توافق با آمریکا بودیم اما باید توجه کنیم که آن‌ها مبارزه‌شان با انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را جای دیگری ادامه می‌دادند؛ باید نقشه اشان را دید و به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه باید از منظر اقتصادی خود را تقویت کنیم، گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد بودجه کشور صرف امورات جاری شده و فقط ۱۰ درصد به بخش‌های عمرانی اختصاص پیدا می‌کند؛ این موضوع را مشکل کوچکی نبینید و باید برای آن فکری کرد؛ در حال حاضر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زده در کشور داریم اما سالیان فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی اختصاص داده می‌شود؛ به این ترتیب ۶سال طول می‌کشد تا فقط پروژه‌های کلنگ زده به سرانجام برسد و به همین دلیل باید برای این موضوع فکر کنیم؛ ما در مجلس نهم به دولت اجازه دادیم تا نقشی از پروژه‌های کلنگ زده و نیمه کاره را به بخش‌های خصوصی واگذار کنند اما واگذار نکردند و اشتباه کردند و حالا به این فکر افتادند که این کار را انجام دهند.

رییس مجلس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد از کارخانه‌های کشور دچار تعطیلی و رکود هستند گفت: اگر گشایشی از نظر اقتصادی برای کشور حاصل شد ابتدا باید تلاش کرد تا همین کارخانه‌های نیمه تعطیلی که از زیر ساخت‌های اولیه برخوردار هستند راه بیفتد تا اشتغال در کشور ما ایجاد شده و رونق بگیرد. چرا که در شرایط فعلی حداقل باید سالی یک میلیون شغل ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه نرخ رشد در کشورما باید ۱۲ درصد باشد گفت: البته تحقق این مهم کار و تلاش می‌خواهد و از جمله آن‌ها این است که باید در اجرای اصل ۴۴ و واگذاری امور به بخش خصوصی مصمم و پیگیری باشیم؛ همچنین باید صادرات غیر نفتی را روان کنیم و از ۲۰ میلیارد دلاری که سالیانه قاچاق می‌شود جلوگیری به عمل آوریم.

وی با تمجید از اقدامات دولت تدبیر و امید در عرصه بهداشت و درمان گفت: در سالهای اخیر در بعد سلامت کارهایی خوبی شده که امیدواریم ادامه پیداکند.

لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به بدهی ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت: بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی و از جمله سازمان تامین اجتماعی که به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است جای نگرانی دارد چرا که این مبلغ شیب صعودی داشته و کشور را در آینده با مشکل مواجه خواهد و از این رو باید برای رفع آن چاره‌ای اندیشید.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر حرکت‌های خوبی نیز در حوزه کشاورزی صورت گرفته است گفت: معضل مهم امروز ما بحث آب است و به همین منظور و برای استفاده بهینه از آب باید فکری اساسی کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور ایران از نظر رتبه بندی در بحث سرمایه گذاری در جایگاه بدی قرار دارد گفت: اگر چه مساله هسته‌ای حل شده اما تحقق سرمایه گذاری در کشور ما گره‌های دیگری نیز دارد که باید به آن‌ها توجه کرد؛ برای مثال کشور گرجستان که یک کشور کوچک است در سالهای گذشته تدابیری اتخاذ کرد که شاخص‌های اقتصادی در این کشور روز به روز بالا‌تر می‌آید واین درحالی است که هنوز شرایط سرمایه گذاری در ایران سخت است و باید این بحث را جدی بگیریم تا سرمایه گذاران رغبت داشته باشند ودر ایران سرمایه گذاری کنند.

کد خبر : ۳۶۸۶۹۸