خبرگزاری کار ایران

خرازی:

نفس پیدایش داعش، عکس العمل به انقلاب اسلامی است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نفس پیدایش داعش را عکس العمل به انقلاب اسلامی خواند و گفت: زیرا می‌خواهند با ایجاد داعش تفکر اسلامی را تخریب کنند.

به گزارش ایلنا، سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست دانشجویان دوره دکتری مطالعات سیاسی که در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، با بیان اینکه ما مبدع حرکت انقلابی ایدئولوژیک هستیم؛ انقلابی اسلامی که تحولات عظیمی در جهان ایجاد کرد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد برخی از دانشجویان دوره دکتری از نظریه‌پردازی وحشت دارند. ما مثل ماهیانی هستیم که در آب هستیم، اما قدر آب را نمی‌دانیم.

وی با اشاره به نامه حضرت امام خمینی (ره) به میخاییل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی و پیش‌بینی به تاریخ پیوستن کمونیسم گفت: این پیش‌بینی ناشی از این بود که نظریه جدیدی در برابر مکتب سرمایه‌داری و کمونیسم سر برآورد و می‌خواست آنها را از صحنه دور کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه وقوع انقلاب اسلامی آثار بسیار وسیعی در جهان اسلام از تغییر تفکر مسلمانان گرفته تا سیاسی شدن آنها و پیگیری حقوق‌شان داشته است، افزود: اگر 40 سال پیش به کشورهای مدرن اسلامی تحت تاثیر غرب همچون ترکیه، سوریه، تونس، الجزایر و مراکش سفر می‌کردید، خانم با حجاب کم می‌دیدید، اما امروز با حجاب‌ها خیلی به چشم می‌آیند.

خرازی با بیان اینکه حرکت و آثار انقلاب اسلامی مبتنی بر ایدئولوژی بوده است، عنوان کرد: نفس پیدایش داعش، عکس العمل به انقلاب اسلامی است، زیرا می‌خواهند با ایجاد داعش تفکر اسلامی را تخریب کنند.

وی خطاب به حاضران در نشست گفت: ما که در این محیط زندگی می‌کنیم، بهترین کسانی هستیم که می‌توانند درباره تحولات این منطقه نظریه‌پردازی کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: از شما دانشجویان دوره دکتری انتظار این است که نظریه‌پردازی کنید، از نظریه‌های خود دفاع کنید و از این رویه وحشت نداشته باشید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود فعالیت در عرصه روابط خارجی را به نبرد در جبهه جنگ تشبیه کرد و درباره انتظار شورای راهبردی از دانشجویان دوره دکتری و فارغ التحصیلان مطالعات سیاسی گفت: برای تحلیل رویدادهای بین‌المللی، به ابزارهای دیگری علاوه بر دانش علمی نیاز است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با یادآوری این ایراد که علوم انسانی حاکم بر ادبیات دانشگاهی کشور برخاسته از محیط غربی است، تصریح کرد: متاسفانه جوامع اسلامی برای آفرینش نظریه‌های متقن که پاسخگوی شرایط کنونی باشد، تلاش ناچیزی کرده‌اند، از این رو بیشتر، استفاده‌کنندگان ادبیاتی هستند که دیگران آن را تولید کرده‌اند و حاکمیت دیدگاه آنها را می‌پذیرند.

خرازی با بیان اینکه اگر نظریه‌ها و ابزارهای ابداعی غرب برای مواجهه با تحولات منطقه کفایت می‌کرد، خود آنها بهتر می‌توانستند تحولاتی همچون ظهور داعش را تحلیل و تبیین کنند، اظهار داشت: صرف یادگیری نظریه‌ها و ادبیات سیاسی روابط بین‌الملل، حتی اگر نظریه‌های بومی هم داشته باشیم، کافی نیست. آنچه می‌تواند عامل تحلیل و پیش‌بینی درست باشد، استعداد و هوشمندی خاصی است که برخی افراد از آن بهره‌مند هستند. برای نمونه، برخی چهره‌های سیاسی موفق کشورها را سراغ داریم که الزاما علوم سیاسی نخوانده بودند، اما در این حوزه برای کشور خود موفق عمل کردند.

وی اضافه کرد: بنابراین به دریافت و کسب این متون و نظریات بسنده نکنید؛ سعی کنید در دوره تحصیل یا فارغ‌التحصیلی خود نظریه‌های جدیدی ارایه دهید، زیرا به افرادی که چنین دید بومی داشته باشند، نیاز داریم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه یکی دیگر از نیازهای کشور در حوزه روابط خارجی را آینده‌پژوهی خواند و گفت: البته مبنای آینده‌پژوهی هم باید بنیه بومی قوی برای تحلیل مسایل داشته باشد تا با آن بتوانیم آینده نزدیک و دور را درست پیش‌بینی و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

خرازی ادامه داد: شورای راهبردی به ویژه در این حوزه نیازمند انسان‌هایی است که بینش و توانایی عمیقی در حوزه آینده‌پژوهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید خود را برای حرکت در محیط پیچیده بین‌المللی آماده کنیم، گفت: به افراد قابلی در حوزه سیاست خارجی نیاز داریم که خوب دشمن را بشناسند، طراحی عملیات کنند و بر دشمن پیروز شوند. این روزها استعدادهای بسیار بزرگی در کشور داریم و این امید را زنده می‌کند که در مصاف پیچیده بین‌المللی پیروز شویم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه مادامی که انقلاب اسلامی ادامه دارد، این جنگ و دفاع ادامه خواهد داشت، از این رو باید راهبردی اندیشید، درباره ماموریت‌های شورای راهبردی روابط خارجی گفت: شورا ماهیت موسسه‌ای مطالعاتی را ندارد، بلکه وظیفه‌اش ارائه مشورت به رهبر معظم انقلاب است که ایشان هم تاکنون از عملکرد شورا ابراز رضایت کرده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از محورهای مدنظر ایشان تنویر افکار عمومی درباره عملکرد سیاسی خارجی جمهوری اسلامی است که سلسله جلسات با صاحبنظران و کارشناسان هم با این منظور و هم استفاده از نظرات آنها برگزار می‌شود.

 

کد خبر : ۳۶۸۸۵۴