خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در اختتامیه نمایشگاه کتاب:

عدم تعهد به قانون کپی‌رایت، ما را از رابطه با بازارهای جهانی باز‌می‌دارد

رییس مجلس گفت: عدم تعهد به کپی‌رایت ما را از رابطه با بازارهای جهانی باز‌می‌دارد

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی لاریجانی که در مراسم اختتامیه بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب سخن می‌گفت، با اشاره به سیستم‌های چاپ و نیاز به روز‌آمد کردن آنها گفت: برخی از دوستان در این مورد تماس داشتند و باید بدانیم روزآمد کردن سیستم چاپ و نشر لازم است چراکه برای صادرات کتاب باید سیستم نشر را به روز کرد تا کتاب با کیفیت بالاتر منتشر شود و استانداردها بالاتر برود.

رییس مجلس با بیان اینکه خود چاپخانه‌دارها باید فکر کنند و برنامه‌هایشان را بدهند، اظهار داشت: اگر برنامه‌ها داده شود ما نیز حمایت می‌کنیم و سعی می‌کنیم از صندوق توسعه ملی برای این امر کمک بگیریم.

لاریجانی در بخش دیگر اظهارات خود تصریح کرد: بحث دیگر بحث کپی‌رایت است که فواید کوتاه‌مدت دارد، اما در دراز مدت عدم تعهد به کپی‌رایت ما را از رابطه با بازارهای جهانی بازمی‌دارد. در این مورد دوستان نظرات مختلفی دارند و وجود این نظرات باعث شده وزارت ارشاد تجربه‌های خوبی به دست بیاورد.

او با بیان اینکه وزارت ارشاد با دوستان ناشر همفکری کند، گفت: مجلس آینده می‌تواند مسئله کپی‌رایت را ساماندهی کند و در حوزه نشر قوانین جدیدی تصویب کنند.

لاریجانی گفت: فعالان حوزه کتاب و نشر با تولید آثار علمی و فرهنگی در رشد عقلانی جامعه موثر هستند و اساس حضورم در این مراسم بیان تشکر و خسته نباشی به همه آنهایی است برای رشد عقلانی و فکری جامعه تلاش می‌کنند.

لاریجانی افزود: راه اندازی و بهره برداری از مجموعه شهر آفتاب دراین مدت کوتاه چند ماه نشان داد اگر بخش‌های مختلف کشور با هم هماهنگ باشند یک هم افزایی مناسب به وجود می‌آید که نهایتا به رشد توسعه جامعه منجر می‌شود.

وی ادامه داد: چرا باید به جای همگرایی و هم افزایی با منازعه و جدل بی‌مورد شرایط را برای تحقق و پیشرفت مسدود کنیم باید برای پیشرفت کشور به همگرایی توجه کنیم باید کاستی‌های یکدیگر را هم پوشانی کرده تا کشور به توسعه برسد. این کفران نعمت است که به جای تعامل و همکاری وقت خود را صرف جدل‌های بلاتوجیه کنیم.

لاریجانی افزود: براساس گزارش‌های که بدستم رسیده ناشران و بازدیدکنندگان از برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب راضی بودند و خوشبختانه گلایه‌هایی که در سال گذشته در بازدید‌ها منتقل می‌شد امسال خیلی کمتر بود آقای جنتی و وزارت ارشاد عملکرد قابل قبولی دارند و برایند فعالیت‌های ارشاد کاملا مثبت است.

او افزود: همچنین درحوزه سینما فیلم‌های فاخر و قابل توجه در این چند سال بیشتر شده است. وظیفه وزارت فرهنگ وزارت ارشاد نیز حمایت از فرهنگ و هنر و اهالی این حوزه است.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به تمدن ایرانی و اسلامی گفت: تمدن کشور ما با فکرواندیشه ساخته شده و بدین راحتی‌ها نمی‌توان خللی در آن ایجاد کرد. حالا عده‌ای مثلا تلاش کنندنام فارس را از خلیج فارس بگیرند اما اگرآیا این تمدن فاخر را می‌توانید کاری بکنید باید بپذیرید ایران از یک تمدن فاخر برخوردار است.

لاریجانی سپس با اشاره به اینکه صنعت نشر سالهای سختی را پشت سر گذاشته گفت: در این سال‌ها ناشران ما نیز متاثر ازشرایط سخت اقتصادی که به دلیل نابسامانی‌های اقتصادی وتحریم‌ها وجوددارد شرایط سختی را گذراندندو ناشران برگزیده امروز به سختی کار کردند تا صنعت نشر را سرپا نگه دارند و امیدوارم با توجه به توافق هسته‌ای و با مدیریت درست فرهنگی شاهدحل مکشلات حوزه نشر باشیم.

او سپس چالش توزیع را یکی از مشکلات اصلی صنعت نشر دانست و گفت: سیستم توزیع کتاب ما هنوز سروسامان درستی ندارد و برای عرضه کتاب درسراسر کشور مشکل داریم طرحی مقدماتی برای حل این مشکل به ما داده شده بود تا در برنامه پنج ساله ششم به آن عمل شود اساس این طرح از نظر ما درست است اما نیاز به اصلاحات و اقداماتی دارد که باید خود اتحادیه نشر برای آن دست به کار شود. دراین مسیر چنانچه تسهیلات نیاز دارد باید تامین شود.

لاریجانی افزود: سیستم چاپ در ایران نیز حتما باید با شرایط روز همخوانی پیدا کند و این مساله نیاز به سرمایه گذاری دارد اگر می‌خواهید در حوزه کتاب و نشر جهش داشته باشیم و دربازار جهانی خودی نشان دهیم باید تولید کتاب ما کیفیت لازم را داشته باشداین مساله نیز با بهبود سیستم چاپ و صحافی عملی می‌شوددر این حوزه نیز اگر خود نهادهای صنفی دست به کار شوند هر جا نیازی به حمایتی بود مجلس انجام می‌دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به بحث کپی رایت به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های ورود نشر ایران به بازارهای جهانی اشاره کرد و یادآور شد: عدم توجه به قوانین جهانی حقوقی مالکیت فکری شاید در ابتدا فواید کوتاه مدت برای ما داشته باشد اما اگر می‌خواهیم با برنامه ریزی دراز مدت افق سالهای آینده را رقم بزنیم عمل کردن به تعهدات کپی رایت می‌تواند اثر بخش باشد ناشران ما در این سال‌ها به صورت داوطلبانه تجربیات خوبی در این زمینه داشته‌اند.

وی ادامه داد: امروز با توجه به رشد فضای مجازی و اینترنت رشد تولید آثار به شکل الکترونیک، اگر قانون کپی رایت مد نظر قرار نگیرد تولید کننده متضرر می‌ شود. باید حل این مساله به صورت قانونی و از طریق مجلس اینده ساماندهی شود تا آینده صنعت نشر وضعیت روشن تری داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: صنعت نشر هنوز باید مورد حمایت قرار بگیرد اما این حمایت باید به گونه‌ای باشد که منجربه فساد در عرصه یارانه‌های حمایتی نشود و چرخه مطلوب اقتصادی را برای نشر به ارمغان بیارود. در مسیر حمایت از صنعت نشر برنامه ششم و مجلس اگر حمایتی بتوانند داشته باشند حتما انجام می‌شود.

کد خبر : ۳۷۱۱۳۶