خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

همه ارکان نظام پذیرفته‌اند که مقابله با تنگناهای اقتصادی مسئله اول کشور است

معاون اول رییس جمهور گفت: مهمترین اقدام که امروز در دستور کار دولت قرار گرفته است به حرکت درآوردن چرخ تولید و اقتصاد کشور است و معتقد هستیم اقتصاد ایران همانند خودرویی است که در چاله ای گرفتار شده و اگر به آن کمک شود، قادر خواهد بود به حرکت خود ادامه دهد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه) در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی اقتصاد مقاومتی را فرصت خوبی برای کار و فعالیت در کشور برشمرد و گفت: دولت می‌تواند از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرده و مسائل اقتصادی کشور را حل و فصل کند. 

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه مشکلات اقتصادی کشور باید در پرتو سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مرتفع شوند، گفت: در مقطعی قرار گرفته‌ایم که همه پذیرفته‌اند اقتصاد اولویت نخست کشور است و این موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز در ابتدای سال در مشهد مقدس بر آن تاکید کردند و البته پیش از آن نیز درجلسات خصوصی اهمیت این موضوع را به دولت گوشزد کرده بودند. 

وی با اشاره به اینکه چالش‌های متعددی پیش روی اقتصاد کشور قرار دارد و لازم است تمرکزی جدی برای حل این چالش‌ها معطوف شود، تصریح کرد: اقتصاد ایران با چالش‌هایی نظیر رکود، تورم و بیکاری مواجه است و همه باید برای حل این چالش‌ها بسیج شوند. 

جهانگیری با تاکید بر لزوم توسعه ایران و پیشی گرفتن از کشورهای همسایه که در واقع رقیب ما هستند خاطرنشان کرد: ما مکلف هستیم چالش‌ها و تنگناهای اقتصادی کشور را برطرف کنیم. 

معاون اول رییس جمهور گفت: خوشبختانه دستاورد مهم اقتصاد مقاومتی این است که امروز همه ارکان نظام پذیرفته‌اند که مقابله با چالش‌ها و تنگناهای اقتصادی، مسئله اول کشور است و لازم است همه به دولت برای برون رفت از این تنگنا‌ها کمک کنند. 

جهانگیری گفت: ممکن است گاهی در تعیین اولویت‌ها تفاهم وجود داشته باشد اما در تدوین سیاست‌ها اختلاف نظر مانع از اجرای برنامه‌ها شود اما خوشبختانه امروز همه ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی را باور دارند و هیچ کس نیست که با آن مخالفتی داشته باشد. 

وی افزود: البته برخی افراد که از موضع سیاسی سخن می‌گویند ودرباره اقتصاد مقاومتی حرف می‌زنند ممکن است اقتصاد مقاومتی را بعنوان سوژه‌ای علیه دولت استفاده کنند و مدعی شوند که دولت اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد اما وقتی با این افراد پای حرف حساب می‌نشینیم و از آن‌ها می‌خواهیم که فهم خود را از اقتصاد مقاومتی بیان کنند، سخن قابل قبولی ارائه نمی‌دهند. 

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: هر کس می‌خواهد درباره اقتصاد مقاومتی سخن بگوید باید درچارچوب ۲۴ بند ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب حرف بزند و باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که اجرای اقتصاد مقاومتی نیازمند برنامه‌های دراز مدت و کلان است. 

جهانگیری با اشاره به برخی محورهای اقتصاد مقاومتی نظیر تاکید بر بهره وری و دانش بنیان بودن اقتصاد خاطرنشان کرد: تحقق این موضوعات در کوتاه مدت می‌سر نیست و وقتی که گفته می‌شود اقتصاد باید دانش بنیان باشد یعنی همه فعل و انفعالات اقتصادی کشور باید براساس دانش روز اتفاق بیفتد که البته این کار به صورت مقطعی و کوتاه مدت می‌سر نمی‌شود و همه دانشگاه‌ها، شرکت‌های پژوهشی و واحدهای صنعتی باید مشارکت فعال داشته باشند. 

وی با بیان اینکه اجرای بخشی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیازمند طی زمان است که برای آن برنامه ریزی شده است گفت: برای هر یک از بندهای اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از سیاست‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌ها تدوین شده که باید مسیر اجرایی خود را طی کند و ظرف دو الی سه برنامه به اهداف مورد نظر برسیم. 

معاون اول رییس جمهور گفت: البته ما بعنوان مسئولین کشور با چالش‌ها و مسائل آنی نیز روبرو هستیم و مشکلات کوتاه مدت نیز پیش روی ما قرار دارد نظیر آنکه باید اقتصاد کشور به حرکت درآمده، چرخ تولید با سرعت بچرخد و اشتغالزایی در کشور انجام شود. 

جهانگیری خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که سالانه ۹۰۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی جویای کار خواهیم داشت که این میزان علاوه بر نیروهای غیردانشگاهی است که فرصت شغلی طلب می‌کنند. 

وی همچنین کاهش رفاه و افت قدرت خرید مردم به دلیل رکود و تورم سالهای گذشته را از دیگر مشکلات اقتصادی کشور برشمرد و گفت: متاسفانه وضعیت معیشت مردم دچار مشکل شده که باید با جدیت در این زمینه کارهای کوتاه مدت انجام دهیم و براساس برنامه زمان بندی این مشکلات را رفع کنیم. 

معاون اول رییس جمهور با اشاره به نیازهایی که باید در کوتاه مدت مرتفع شوند، گفت: برای رفع این نیاز‌ها باید طرح‌های اولویت دار تدوین شود و باید دقت کنیم که این طرح‌های کوتاه مدت باید مرتبط با طرح‌های بلند مدت و کلان در چارچوب اقتصاد مقاومتی باشد. 

جهانگیری با یادآوری اینکه دولت برنامه‌ها و اولویت‌هایی را برای سال ۹۵ تدوین کرده است، افزود: از همه مدیران خواسته‌ایم که تمرکز خود را بر این اولویت‌ها معطوف کنند و کارهایی که انجام می‌دهند با این جهت گیری باشد که آیا اقدامات ما با اولویت‌های اقتصاد مقاومتی سازگار است یا نه. 

وی در ادامه با تاکید براینکه بخش خصوصی باید بصورت جدی وارد عمل شود، گفت: یکی از مهم‌ترین رویکردهای اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد به معنای میدان دادن به بخش خصوصی است که لازم است در این راستا مشکلات بخش خصوصی را برطرف کنیم. 

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به مشکلات متعدد نظام بانکی که در سالهای گذشته به وجود آمد، تصریح کرد: بخشی از منابع نظام بانکی به شکل بدهی دولت و بخشی به شکل معوقات بانکی مسدود شده است و عملاً ۵۰ درصد منابع بانک‌ها به اشکال مختلف قفل شده است. 

جهانگیری با اشاره به اینکه از سال گذشته گروهی برای تدوین طرح اصلاح نظام بانکی ماموریت پیدا کرده‌اند، گفت: این طرح مراحل نهایی خود را طی می‌کند و امیدوارم با اجرای آن منابع بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه بیشتر شود و نرخ سود نیز کاهش پیدا کند تا تولید کشور بتواند با سودهای معقول احیا گردد. 

وی ادامه داد: البته ملزوماتی در این طرح در نظر گرفته شده بود که در بودجه سال ۹۵ به مجلس تقدیم گردید اما متاسفانه مجلس این ملزومات را حذف کرد اما دولت تلاش می‌کند این نیاز‌ها را تامین کند. 

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه بازار سرمایه نیز قادر است به تامین مالی در اقتصاد کشور کمک کند، اظهار داشت: پول زیادی در اختیار جامعه قرار دارد و اگر بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم، این منابع می‌تواند وارد چرخه اقتصاد کشور شود. 

جهانگیری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه جمعیت و بازار ایران دارای محدودیت است، گفت: باید واردات کشور را مدیریت کنیم تا تراز تجاری کشور مثبت باشد بدین معنا که صادرات باید از واردات پیشی بگیرد. 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته برای نخستین بار تراز تجاری کشور مثبت شد، گفت: امسال نیز حتماً باید این اتفاق بیفتد و تاکید کرده‌ایم که امسال صادرات باید به میزان ده میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش پیدا کند که البته تحقق این امر نیازمند برنامه ریزی و تقسیم کار از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. 

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: گروهی متشکل از دستگاه‌های اقتصاد دولت و وزارت امور خارجه ماموریت یافته‌اند که بسته حمایتی توسعه صادرات برای سال ۹۵ را تدوین کنند که بزودی این بسته نهایی خواهد شد و در آن پیش بینی‌های لازم و نحوه اعطای مشوق صادراتی بصورت شفاف اعلام خواهد شد. 

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از واحدهای تولیدی و خدماتی کشور به حالت تعطیل و یا راکد درآمده‌اند، گفت: دو کارگروه برای حل مشکلات این واحد‌ها فعالیت دارند که یکی در سطح استان به مشکلات واحدهای کوچک و متوسط رسیدگی می‌کند و کارگروه دیگر در سطح ملی رفع مسائل واحدهای بزرگ را دنبال می‌نماید. 

وی با اشاره به طرح مشکلات از سوی مسئولین استان خراسان رضوی مبنی بر اینکه بانک‌ها تسهیلات لازم را به واحدهای تولیدی که دارای چک برگشتی و یا معوقات بانکی هستند اعطا نمی‌کنند، گفت: در این زمینه مصوبه‌ای داریم و بانک مرکزی به بانکهای عامل ابلاغ کرده است که بدهی و چک برگشتی و مسائلی از این دست نباید مانع از اعطای تسهیلات به واحدهایی شود که می‌خواهند فعالیت خود را احیا کنند. 

جهانگیری تصریح کرد: بانکی که در این زمینه اقدام مناسبی نداشته باشد در واقع با اقتصاد مقاومتی مقابله کرده و می‌خواهد در اقتصاد کشور اخلال کند. از هیچ کس پذیرفته نیست که در مسیر راه اندازی اقتصاد کشور همراهی لازم را انجام ندهد. 

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به مشکلات برخی واحدهای بزرگ گفت: واحدهای تولیدی بزرگ معمولا یا مربوط به بانک‌ها هستند و یا نهادهای عمومی و آستانه‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری که به آن‌ها بخشنامه کرده‌ایم که نباید واحدهای غیرفعال خود را‌‌ رها کنند و باید همانند یک مالک دلسوز این واحد‌ها را احیا نمایند. 

وی همچنین با اشاره به محدودیت‌های موجود در بودجه دولت گفت: بخش اصلی بودجه صرف حقوق کارمندان می‌شود و این بودجه امکان اجرای طرح‌های عمرانی را ندارد. به همین دلیل قرار شده است طرح‌های عمرانی نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار شود. 

جهانگیری با تاکید براینکه دولت از واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی به دنبال درآمد و یا فروش طرح‌ها نیست، گفت: با این کار می‌خواهیم بخش خصوصی برای تکمیل طرح‌ها مشارکت کند و پس از بهره برداری و دریافت سود، در صورت تمایل می‌تواند طرح‌ها را به دولت واگذار نماید. 

معاون اول رییس جمهور افزود: دو هزار طرح در این راستا از سوی سازمان مدیریت شناسایی شده و سازمان متعهد گردیده که این طرح‌ها را تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار کند که البته ما به صورت مستمر گزارش عملکرد سازمان را دریافت خواهیم کرد. 

جهانگیری استان خراسان رضوی را یکی از استان‌های مهم کشور برشمرد و گفت: خراسان رضوی باید جایگاه خود را در اقتصاد مقاومتی مشخص کند و مدیران استان باید بصورت جدی براساس اولویت‌های تعیین شده اقدام و گزارش عملکرد خود را به دولت ارائه دهد. 

وی تصریح کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی همه باید به کمک دولت بیایند و تمام قوا و نهادهای مختلف و نیز بخش خصوصی باید دولت را یاری کند. 

در این جلسه استاندار خراسان رضوی نیز گزارشی از اقدامات انجام شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی ارائه کرد و با اشاره به جلسات متعدد برگزار شده برای این منظور گفت: ۳۵ مسئله محوری که در اثربخشی در اشتغال و تولید ثروت در استان نقش دارد احصاء شده و تمرکز ویژه‌ای بر آن معطوف گردیده است. 

در این نشست همچنین برخی مدیران و مسئولین استان گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه مسئولیت خود ارائه کردند و ضمن تشریح وضعیت استان برنامه‌های خراسان رضوی برای تحقق اقتصاد مقاومتی را تشریح کردند.

کد خبر : ۳۷۱۱۵۵