خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در کنفرانس بین الملی همصدا با اقصی:

غرب به بهانه حقوق بشر کشورهای مخالف خود را تحریم می‌کند

رییس قوه قضاییه گفت: اولین معیار بحث حقوق بشر است. از سالها پیش بحث حقوق بشر و حقوق طبیعی انسانها مطرح بوده است؛ اما امروز کشورهای غربی به بهانه حقوق بشر کشورهای مخالف خود را تحریم می کنند و زیر سوال می برند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، آیت الله صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه در کنفرانس بین‌المللی همصدا با اقصی در بیاناتی مسئله فلسطین را مسئله اصلی جهان اسلام خواند و گفت: این مسئله فقط بین فلسطین و اسرائیل نیست بلکه جنگ بین جهان اسلام با دشمنان آن است. 

رئیس قوه قضاییه گفت: جریان فلسطین در این شصت سال معیارهای خاصی را در جهان مطرح کرده است که به سه معیار اشاره می‌کنم.

او ادامه داد: اولین معیار بحث حقوق بشر است. از سال‌ها پیش بحث حقوق بشر و حقوق طبیعی انسان‌ها مطرح بوده و فیلسوفان زیادی درباره حقوق بشر صحبت کرده‌اند؛ اما امروز کشورهای غربی به بهانه حقوق بشر کشورهای مخالف خود را تحریم می‌کنند و زیر سوال می‌برند. 

لاریجانی با اشاره به معیارهای متافیزیکی و مذهبی برای حقوق بشر گفت: کشورهای غربی حق ندارند تلقی خود را از حقوق بشر به دیگران تحمیل کنند. امروز فلسطین آزمایشگاه سنجش این ادعا‌ها شده است

او خاطر نشان کرد: ادعاهای آمریکا درباره حقوق بشر همه جا را پرکرده اما نسبت به مردم فلسطین چه کار کرده‌اند؟ 

رییس قوه قضاییه به ماده هشتم حقوق بشر که مربوط به جنایات جنگی است و بندهای مختلف آنکه درباره کشتن و تخریب منازل است اشاره کرد و گفت: وضعیت غزه مصداق مستقیم این بند بود. تخریب مدارس و مساجد و بیمارستان‌ها مصداق جنایت جنگی است و موارد متعدد دیگری که بسیار زیاد است

لاریجانی گفت: سید حسن نصرالله چون دری فروزان در جهان اسلام می‌درخشند؛ چون نماد شجاعت جهان اسلام است؛ اما کسانی که به اسم حقوق بشر نصرالله را محکوم می‌کنند‌‌ همان افرادی هستند که زندان ابوغریب را راه انداختند و به بهانه مقابله با تروریسم وارد افغانستان شدند. 

او تاکید کرد: آمریکا رو سیاه‌تر از آن است که با این دروغ بتواند مردم جهان را فریب دهد. اگر حقوق بشر مهم بود در عراق و افغانستان و یمن مطرح بود. سرنوشت فلسطین آزمایشگاه بزرگی برای آمریکا است.

صادق لاریجانی گفت: معیار دیگر مسئله فلسطین آگاهی ملت هاست. متاسفانه نبود آگاهی کافی در زمان شکل گیری این غده سرطانی، به رشد آن کمک کرد؛ اما امروز ملت‌ها بیدار شده‌اند و هر کس برای این آگاهی تلاش کند و برای عمومی کردن این مسئله تلاش کند توفیق بزرگی است.

او با بیان اینکه امام سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب مسئله فلسطین را مطرح کردند، گفت: در سال ۵۱ شمسی و ۹۲ قمری در یک اطلاعیه این مسئله را گفتند و فلسطین را در راس مصیبت‌ها خواندند و گفتند مقصود استعمار از ایجاد اسرائیل فقط فلسطین نیست و اگر به آن‌ها فرصت داده شود به سراغ همه کشورهای عربی می‌روند. 

صادق لاریجانی در خصوص حمایت‌های جمهوری اسلامی از فلسطین گفت: سال ۶۹ مجلس قانونی را برای حمایت از مردم فلسطین تصویب کرد.

وی افزود: به جز حقوق بشر و آگاهی، مسئله فلسطین معیاری برای خدمت و خیانت دولت‌هاست که جمهوری اسلامی در این زمینه در ادوار مختلف نقش خود را ایفا کرده است. در حالی که کشورهای دیگر در خفا و آشکار از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند. 

رییس قوه قضاییه دور شدن ذهن مردم از مسئله فلسطین را با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن فلسطین و منحرف کردن ذهن‌ها خواند و گفت: کشورهایی مثل عربستان چون خودشان نظام مردمی نیستند به این کار دامن می‌زنند. 

لاریجانی در پایان به حمایت عربستان از داعش اشاره کرد و گفت: این خشونت‌ها هیچ نسبتی با اسلام ندارد که به اسم اسلام معرفی می‌شود. این‌ها ردپای معاملات نفتی ایران را رصد می‌کردند و هر بار ایران در دوران تحریم به دنبال فروش نفت بود آمریکا می‌دید و مانع می‌شد اما سوال اینجاست که نمی‌تواند رد پول‌های کثیف داعش را بگیرد؟

کد خبر : ۳۷۱۲۷۸