خبرگزاری کار ایران

از سوی معاون اول رئیس‌جمهور؛

آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور، آیین نامه اجرایی تبصره ماده (۶۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را که به تصویب هیئت وزیران رسیده، برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش ایلنا، متن این آیین نامه به شرح زیر است:

آیین نامه اجرایی تبصره ماده (۶۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف- دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی: موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی، پیام نور، شبانه دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی شهریه بگیر ایرانی مستقر در داخل کشور مورد تایید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

ب- مشمولان: دانشجویان شاهد و ایثارگر شامل همسر و فرزندان شهدا، جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالا‌تر و همسر و فرزندان آن‌ها، آزادگان و همسر و فرزندان آنان که در یکی از مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند.

پ- بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران

ماده ۲- دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی موظفند با رعایت مفاد این آیین نامه در هر نیمسال تحصیلی نسبت به ثبت نام و اخذ امتحانات مشمولان بدون دریافت وجه اقدام کنند. بنیاد موظف است نسبت به تأمین و پرداخت (۱۰۰%) هزینه شهریه تحصیلی کلیه مشمولان در وجه دانشگاه‌ها و موسسات مذکور اقدام کند.

تبصره – دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ملزم به انجام و حل و فصل تعاملات مالی بین خود و بنیاد در حدود خدمات قابل ارایه در این آیین نامه هستند. به گونه‌ای که در هیچ یک از مراحل و فرآیند تحصیل شامل ثبت نام، اخذ امتحانات، فارغ التحصیلی و دریافت گواهی و مدرک تحصیلی مانعی برای دانشجو ایجاد نشود.

ماده ۳- تعداد نیمسال‌های پرداخت شهریه متناسب با آیین نامه‌های آموزشی مربوط در مقاطع تحصیلی به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف- کاردانی و کار‌شناسی ناپیوسته: چهار نیمسال تحصیلی (دوره‌های پودمانی علمی کاربردی حداکثر هفت پودمان)

ب- کار‌شناسی پیوسته: هشت نیمسال تحصیلی و برای رشته‌های فنی و مهندسی و کشاورزی یک نیمسال و برای دانشجویان پیام نور دو نیمسال تحصیلی اضافه می‌شود.

پ- کار‌شناسی ارشد پیوسته: دوازده نیمسال تحصیلی

ت- دکتری حرفه‌ای پزشکی: چهارده نیمسال تحصیلی

ث- دکترای حرفه‌ای دامپزشکی: دوازده نیمسال تحصیلی

ج – دکتری پیوسته: پانزده نیمسال تحصیلی

چ- کار‌شناسی ارشد ناپیوسته: چهار نیمسال تحصیلی

ح- دکتری Ph.D: هشت نیمسال تحصیلی

خ- تخصص پزشکی: ده نیمسال تحصیلی

د- فوق تخصص: پنج نیمسال تحصیلی

تبصره ۱- در موارد خاص، افزایش در سقف سنوات تحصیلی برای پرداخت شهریه به تشخیص کمیسیونی با مسئولیت بنیاد و عضویت نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و

بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با معرفی وزرای مربوط، حداکثر تا دو نیمسال امکان پذیر می‌باشد.

تبصره ۲- فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلی در دوره‌های روزانه دانشگاه‌های دولتی مجدداً در‌‌ همان مقطع یا مقطع پایین‌تر مشمول بهره‌مندی از خدمات این آیین نامه نمی‌شوند.

تبصره ۳- مشمولین این آیین نامه در هر مقطع تحصیلی فقط می‌توانند یک بار از این تسهیلات استفاده کنند.

تبصره ۴ – واحدهای اخذ شده تابستان در زمره نیمسال‌های تحصیلی محاسبه نمی‌شود و پرداخت شهریه تحصیلی آن مشمول سقف سنوات نیست.

ماده ۴- شهریه مشمولینی که براساس ضوابط مندرج در آیین نامه آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در مقاطع تحصیلی مختلف، حد نصاب نمره را کسب نکرده و مشروط شوند، در آن نیمسال تحصیلی مشمول دریافت شهریه از سوی بنیاد نخواهند شد و پرداخت شهریه مربوط بر عهده دانشجو است.

ماده ۵- شهریه تحصیلی مشمولین شاغل به تحصیل در واحدهای پردیس خودگردان و بین-الملل داخل دانشگاه‌های دولتی یا غیردولتی، حداکثر معادل شهریه‌‌ همان رشته و مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور محاسبه و پرداخت می‌شود و باقیمانده شهریه بر عهده دانشجوست.

ماده ۶– مفاد این آیین نامه شامل دانشجویان تبدیل از خارج به داخل در صورت انتقال به دانشگاه دولتی روزانه نمی‌شود.

ماده ۷ – بنیاد موظف است اعتبارات مورد نیاز اجرای این آیین نامه را براساس اطلاعات مربوط به مشمولین (شامل نام و نام خانوادگی، نام دانشگاه محل تحصیل، مقطع تحصیلی، کد ملی و کد ایثارگری) در طول هر نیمسال تحصیلی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام و سازمان یادشده موظف است ضمن پیش بینی اعتبارات مذکور در لوایح بودجه سالانه نسبت به تأمین و تخصیص اعتبارات مصوب مربوط در ذیل ردیف بودجه بنیاد اقدام کند.

ماده ۸- مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده بنیاد است و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی موظفند همکاری کامل با بنیاد را انجام دهند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را برای اجرا به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرد.

کد خبر : ۳۷۱۸۰۱