خبرگزاری کار ایران

با مصوبه شورایعالی نظارت بر اسناد وزارت خارجه:

دسترسی پژوهشگران به اسناد تاریخی پیش از انقلاب و دفاع مقدس میسر شد

با مصوبه شورایعالی نظارت بر اسناد وزارت خارجه دسترسی پژوهشگران به اسناد تاریخی پیش از انقلاب و دفاع مقدس میسر شد.

به گزارش ایلنا، سومین جلسه شورای عالی نظارت بر تدوین و نشر اسناد وزارت امور خارجه به ریاست وزیر امور خارجه برگزار شد.

در این نشست مقرر شد به منظور پاسخگویی به نیاز پژوهشگران کشور، بیش از ۴۴ هزار سند تاریخی وزارت امور خارجه تا شهریور ۱۳۲۰ و بالغ بر ۳۲ هزار سند مربوط به دوران دفاع مقدس در دسترس پژوهشگران قرار گیرد.

در این جلسه که با حضور الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور، صالحی امیری مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور مجلس، هادی سلیمان‌پور رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی و حسین جابری انصاری سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه (اعضای شورا) برگزار شد، موضوع تداوم آزادسازی تدریجی اسناد محرمانه تا شهریور ۱۳۵۵ و تسهیل در ارائه خدمات اسنادی به مراجعان مرکز اسناد وزارت امور خارجه به تصویب رسید.

براساس ماده واحده مصوب ۱۲ اسفند ۱۳۶۳ مجلس شورای اسلامی و آئین نامه مورخ ۱۰ تیر ۱۳۶۵ هیات وزیران، وزارت امور خارجه موظف است بخشی از اسناد محرمانه و تاریخی خود را که از تولید آن‌ها بیش از ۳۰ تا ۴۰ سال می‌گذرد بتدریج آزادسازی کرده و در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

مرکز اسناد وزارت امور خارجه دارای بیش از پنجاه میلیون برگ سند کشف و طبقه بندی در موضوعات گوناگون بویژه تاریخ سیاست خارجی است.

کد خبر : ۳۷۲۴۸۲