خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

وضعیت فراکسیون امید در آستانه مجلس دهم

انتخاب هیات رییسه فراکسیون امید در روزهای گذشته انجام شد؛ انتخاباتی که با رای‌گیری مستقیم انجام شد تا اعضا منتظر روزهایی باشند که هم روز آغاز مجلس است و هم انتخاب رییس مجلس.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، ترکیب اولیه هیات رئیسه فراکسیون امید با رای‌گیری مستقیم اعضا مشخص شد و اینک اعضای فراکسیون خود را برای شروع مجلس دهم در روزهای آینده آماده می‌کنند.

ترکیب استانی: به نفع تهرانی‌ها

هنوز اسامی ۱۰۵ نفر حاضر در جلسه فراکسیون اعلام نشده و معلوم نیست چند نفر از نمایندگان تهران در این فراکسیون حضور خواهند داشت. با این حال اسامی نامزدها اعلام شد و قرار شد از میان ۲۴ نفر، هشت نفر در هیات رئیسه فراکسیون قرار بگیرند.

در میان نامزدها ده نفر از نمایندگان لیست امید تهران حضور داشتند و چهارده نفر دیگر از یازده استان دیگر بودند. بهرام پارسایی و مسعود رضایی (شیراز - فارس)، محمدرضا تابش (اردکان - یزد)، قاسم میرزایی‌نیکو (تهران، دماوند)، شهاب‌الدین بی‌مقدار (تبریز - آذربایجان شرقی)، معصومه آقاپور (شبستر - آذربایجان شرقی)، حسین امیری (زرند - کرمان)، نورمحمد تربتی‌نژاد (گرگان - گلستان)، بهروز بنیادی (کاشمر - خراسان رضوی)، محمود نگهبان‌ سلامی (خواف و رشتخوار - خراسان رضوی)، غلامرضا تاجگردون (گچساران - کهگلویه و بویراحمد)، محمد فیضی (اردبیل - اردبیل)، محمدرضا منصوری (ساوه - مرکزی) و رامین نورقلی‌پور (کردکوی، بندرترکمن و بندر گز - گلستان) افرادی بودند که ممکن بود در ترکیب هیات رئیسه فراکسیون امید قرار بگیرند با این حال از این جمع تنها دو نفر وارد هیئت رئیسه فراکسیون شدند.

ترکیب جنسیتی؛ به نفع آقایان

در میان نامزدهای هیات رئیسه نیز اسم معصومه آقاپور، فاطمه سعیدی، پروانه مافی، پروانه سلحشوری و فریده اولادقبا دیده می‌شد. به این ترتیب از بیست و چهار نامزد پنج نامزد خانم حضور داشتند اما در ترکیب نهایی منتخبان بانوان حضور ندارند.

هیچ کدام از هجده زن راه یافته به مجلس گرایش اصولگرایی ندارند و احتمالا فراکسیون امید تعداد قابل توجهی از این زنان را در خود جای دهد. از ابتدای مباحث مربوط به انتخابات اصلاح طلبان به سهمیه سی درصدی برای زنان اصرار داشتند، اما در نهایت به خاطر رد صلاحیت ها این امر ممکن نشد و فقط در لیست منتشر شده در شهر اصفهان زنان به سهمیه خود رسیدند که البته با اتفاقاتی که برای مینو خالقی افتاد ممکن است حتی این ترکیب در اصفها نیز تکرار نشود.

نامزد اهل سنت در هیات رییسه فراکسیون

«محمود نگهبان‌ سلامی» تنها نامزد اهل سنت هیئت رئیسه فراکسیون امید بود که نتوانست رای کافی را برای قرار گرفتن در هیات رئیسه کسب کند. اهل سنت از کردستان و سیستان و بلوچستان گرفته تا خراسان و گلستان همواره در انتخابات همسو با گرایش اصلاح‌طلبی رفتار کرده‌اند.

احتمال تغییر در تدوین اساسنامه فراکسیون امید

یکی از اعضای ارشد فراکسیون امید در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا می گوید که هرچند بسیاری از اعضا دوست داشتند ترکیب متنوع‌تری در شورای مرکزی فراکسیون انتخاب شود، انتخاب این افراد دموکرات‌ترین روش بود، اما حتما در تدوین اساسنامه فراکسیون امید تغییراتی صورت خواهد گرفت تا این تنوع رعایت شود.

او با اشاره به اینکه بسیاری اعضای فراکسیون امید در شهرستان‌های خود حضور داشتند، تاکید کرد: تعداد اعضای فراکسیون امید در صورت تشکیل مجلس افزایش خواهد یافت، اما با توجه به حساسیت موضوع انتخاب هیات رئیسه تصمیم گرفتیم هر چه سریعتر هیات رئیسه موقت فراکسیون را انتخاب کنیم.

کد خبر : ۳۷۲۶۲۲