خبرگزاری کار ایران

ولایتی:

سوریه حلقه طلایی خط مقاومت است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که سوریه برای خط مقاومت، حلقه طلایی است گفت: اگر سوریه تجزیه شود و دولتش سقوط کند و این تکفیری‌هایی که متصل به اسراییل، عربستان و آمریکا هستند حاکم شوند عملا هم بر لبنان و هم بر عراق اثر سو می‌گذارند.

به گزارش ایلنا، علی اکبرولایتی امروز (چهارشنبه)، در دیدار با جمعی از علما و اندیشمندان عراقی خاطرنشان کرد: خط مقاومت از ایران شروع می‌شود و از عراق می‌گذرد و به سوریه، لبنان و فلسطین می‌رسد؛ خط مقاومتی که در مقابل توسعه طلبی صهیونیست‌ها و حامیانشان که آمریکایی‌ها و بعضی کشورهای غربی هستند، می‌ایستد.

ولایتی گفت: بنابراین ما و شما باید به آنچه در سوریه می‌گذرد حساس باشیم چراکه اگر دولت و ملت سوریه از تکفیری‌ها شکست بخورند، قدم بعدی را در عراق بر می‌دارند و ایران هم از تعرضات آنها بی نصیب نخواهد ماند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: از ابتدای تاریخ اسلام تاکنون مردم ایران و عراق در کنار هم بودند و بین آنهایی جدایی نبود و الان هم نیست.

وی با اشاره به اهمیت وجود عتبات عالیات و کربلای معلی، نجف اشرف، کاظمین و سامرا در عراق افزود: این امر یک عامل بسیار مهمی در توجه ویژه مردم ایران به عراق و عتبات عالیات است و از طرف دیگر، مرقد مطهر حضرت رضا (ع) در مشهد مقدس یک عامل مهمی در توجه برادران و خواهران عراقی به ایران است.

ولایتی با بیان این که بدون تردید عراق در حال حاضر بالقوه و در آینده بالفعل، مهمترین کشور عرب است گفت: از ابتدای تاریخ اسلام بغداد مرکز جغرافیای اسلام بود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی، سیاسی، ملت ریشه‌دار، فرهنگ و تمدن عمیق عراق و ثروت‌های خدادادی آن، موجب شده است که همواره دشمنان چشم طمع به این کشور داشته باشند و در قرون اخیر و معاصر، استعمار نقش مهمی در ایجاد مشکل برای مردم عراق در جهت مقاصد خودش داشته است.

وی با بیان این که به معنای واقعی کلمه، مردم عراق یک ملت هستند و این انسجام را در بین خود دارند، خطاب به میهمانان عراقی گفت: به واسطه مجاهدت‌هایی که در طول سالها بعد از شروع استعمار انگلیس در منطقه داشتید خداوند این عنایت را به ما و شما کرده است که امروز سرنوشت عراق در دست مردم این کشور است که این دستاورد در کمتر کشوری در میان کشورهای عربی به دست آمده است.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: یکی از عواملی که بسیار برای عراق مهم است همبستگی و یکپارچگی این کشور است چرا که دشمنان این کشور دنبال این هستند که بر عراق تسلط پیدا کنند یا آنکه آن را تصرف کنند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به توطئه طرح تجزیه عراق اشاره کرد و گفت: یکی از فرماندهان نظامی آمریکا در حدود چند ماه پیش گفته بود که عراق باید به 3 قسمت تجزیه شود.

وی یادآور شد: تجزیه عراق، غیر از این که این کشور را تضعیف می‌کند موجب یک دشمنی دائم بین خود مردم عراق می‌شود که این دشمنی‌ها انتها ندارد، یعنی نیروها و امکانات کشور صرف از بین بردن خودشان می‌شود.

ولایتی اضافه کرد: چطور می‌توان بغداد، کرکوک، موصل و بصره را تجزیه کرد و این شهرهای مهم سهم چه قسمتی از عراق می شوند؟

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این یک توطئه بسیار مهمی است که پشت آن آمریکایی‌ها و بعضی کشورهای مرتجع و مزدور آمریکا در منطقه هستند و آنها هم دنبال همین موضوع هستند که باید با این مساله مقابله کرد.

وی در ادامه مساله سوریه و ارتباط آن با عراق را مهم خواند و افزود: کسانی که گفتند عراق باید به 3 قسمت تجزیه شود طرح شماره ب را به نقل از وزیر خارجه آمریکا مطرح کردند که گفته است اگر حکومت فعلی سوریه کنار نرود چاره ای نداریم که این کشور را به 5 قسمت تقسیم کنیم.

وی در ادامه به بحران لبنان اشاره کرد و گفت: در لبنان هم تخم نفاق را پاشیده‌اند و دنبال این هستند که در این کشور درگیری‌های داخلی ایجاد کنند که این درگیری‌ها هم به ضرر لبنان و منطقه و هم جهان عرب است.

ولایتی یادآور شد: اگر یک اتفاقی برای هریک از این کشورها یعنی لبنان، سوریه و عراق بیفتد آثارش بر کشورهای دیگر از جمله ایران منفی خواهد بود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر گروه تکفیری- شیطانی داعش و امثال آن در سوریه پیروز شوند قدم بعدی را در عراق بر می‌دارند که البته عکس آن هم صادق است بنابراین سرنوشت این کشورها به هم پیوسته است.

وی در ادامه به طرح خاورمیانه بزرگ اشاره کرد و گفت: دشمنان می‌خواهند با تغییر مرزهای کشورهای موجود خاورمیانه تمام هویت‌های ملی که در سرزمین‌هایی مثل عراق، لبنان و فلسطین شکل گرفته و موجب انسجام مردم در نقاط مختلف شده است را به هم بریزند و مثل آن چیزی که امروز در لیبی درست کرده‌اند در بقیه کشورها درست کنند.

ولایتی با طرح این سوال که راه حل مشکلات و آسیب‌های منطقه چیست خاطرنشان کرد: راه حل این است که هر ملتی انسجام داخلی خود را حفظ کنند و در مقابل توطئه‌های موجود که در راس آنها بدون تردید آمریکا است، هوشیار باشند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که وجود آمریکا در هر کشوری مضر است گفت: نباید به آمریکایی‌ها اجازه داد که برای عراق و سوریه و کشورهای دیگر تصمیم بگیرند؛ مگر آنها چه کاره‌اند؟

وی در ادامه یادآور شد: این حشد الشعبی (بسیج مردمی) که اشاره کردید افتخار عراق، ایران و جهان اسلام است و مانند حزب الله لبنان و حوثی‌های یمن می‌ماند و قدر این را بدانید.

ولایتی با بیان این که هیچ نیرویی قوی‌تر، مومن‌تر، جدی‌تر و موثرتر از حشدالشعبی در عراق وجود ندارد تاکید کرد: آنهایی که عراقی هستند و مخلص‌اند و دلسوز عراق هستند این را می گویند و ما از آنها این اطمینان را بدست آوردیم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که موصل باید به دست حشدالشعبی آزاد شود، افزود: همه نیروها و عوامل بیگانه که موجب اختلال در عراق شده‌اند باید سرکوب شوند.

وی با بیان این که ما نسبت به آینده عراق بسیار امیدواریم گفت: این دمکراسی که در عراق برقرار شده است مانند دمکراسی است که در ایران و براساس چارچوب ارزش‌های دینی است بنابراین قدر آن را بدانید و به طور قطع، مردم عراق نیز همین را می‌خواهند.

ولایتی به درخشش حشد الشعبی اشاره کرد و گفت: برای این که (اینها) مردمی معتقد به اسلام هستند و می‌دانند که اگر در این راه کشته شوند شهید هستند و این راه، راه امام حسین (ع) است و هرچه این نیرو بیشتر تقویت شود به نفع آینده عراق است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع مرجعیت اشاره کرد و خطاب به حاضران در این دیدار افزود: مرجعیت در عراق قطب آسیای این کشور است. مرجعیت عراق را حمایت و حفظ کنید. فتوای مرجعیت نجف موجب شد که مردم به صحنه بیایند و عراق را از دست آمریکایی‌ها و تکفیری‌ها نجات دهند.

وی با بیان این که تبعیت از ولایت فقیه می‌تواند در پیروزی‌ها موثر باشد گفت: جز در سایه ولایت، امکان نجات عراق نیست همانطور که ایران در سایه ولایت فقیه از شر شاه، آمریکا و اسراییل نجات پیدا کرد و امروز به جایی رسیده که به هر قلدری در دنیا 'نه' می‌گوید.

کد خبر : ۳۷۲۶۷۹