خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان:

هر متر از سواحل مکران همانند گوهری برای کشور ارزشمند است

معاون اول رییس جمهوربا بیان اینکه دولت برای 24 بند اقتصاد مقاومتی نظیر بهره وری ، برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت تدوین کرده است اظهار داشت در سال 95 باید چرخ تولید کشور به حرکت درآید به همین منظور راه اندازی مجدد واحدهای کوچک و متوسط راکد و نیمه فعال در دستور کار قرار گرفته است و روشن شدن چراغ این واحد ها معیار ارزیابی مدیران استان‌هاست.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر پنج شنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی امری جدی است، گفت: اقتصاد کشور باید بتواند در برابر حوادث پیرامونی تاب و مقاومت داشته باشد. اگر بنیه اقتصاد کشور قدرتمند شود در برابر اتفاقاتی که باعث آسیب برای کشورهای شرق آسیا شد ، مقاومت خواهد کرد. بویژه اینکه ما به شکل مضاعف تحریم‌های ظالمانه را تجربه کرده‌ایم.

وی با تشبیه 5 رویکرد اساسی اقتصاد مقاومتی گفت: هیچکس نباید در برابر اجرای این رویکردها مقاومت کند و در غیر اینصورت باید مسئولیت را در اختیار کسی قرار داد که توان برنامه ریزی و رفع موانع به منظور دستیابی به این اهداف را دارند.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه انتظارم ازمدیریت استان راه اندازی واحدهای راکد و نیمه فعال است ، از ابلاغ دستور العملی برای کمک و رفع موانع دستگاه‌های دولتی به امر صادرات خبر داد و گفت: استان سیستان و بلوچستان دارای مرزهای آبی و خاکی گسترده ایست و می تواند در فضای جدید امکانات بیشتری برای راه اندازی چرخ تولید و صادرات داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور همچنین از برنامه ریزی عملیاتی برای مبارزه با قاچاق کالا یاد کرد و از مسئولان استان خواست تا بصورت هفتگی و ماهانه عملکرد خود در احیای فضای کسب و کار و رونق اقتصادی را رصد کنند .

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه هر متر از سواحل مکران همانند گوهری برای کشور ارزشمند است به دستور رهبر معظم انقلاب برای احیای این سواحل اشاره کرد و گفت: کار بزرگی در بندر شهیدبهشتی چابهار در حال انجام است تا این بندر از یک سو به جایگاهی برای ترافیک کالا به کشورهای منطقه و از سوی دیگر به محلی برای صادرات و واردات کشور مبدل شود .

جهانگیری با اشاره به پیشرفت طرح راه‌آهن چابهار زاهدان ، ایجاد قطب پتروشیمی در چابهار ، احداث صنایع فولاد ، انتقال انرژی و گاز رسانی و تغییر کشت در استان گفت : دولت برنامه ریزی خوبی برای توسعه استان فراهم کرده و امیدواریم در گردشگری و تجارت مایه تحول شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین ارتباط ایران با کشورهای پاکستان و افغانستان را صمیمی خواند و گفت : ممکن است در مسائل مرزی گاهی بخاطر برخی عناصر تنشهای کوتاهی وجود داشته باشد اما ما قادریم نیازهای کشورهای برادر را در عرصه‌های مختلف برآورده کنیم .

جهانگیری تأکید کرد امروز همدلی در استان حاکم است و میان شیعه و سنی برای توسعه استان پیشرفت و رفع مشکل مردم همدلی وجود دارد که قابل احترام است .

معاون اول رییس جمهور همچنین ضمن تبریک میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) از حضور در جمع مردم خونگرم سیستان و بلوچستان ابراز خرسندی کرد و گفت: بدون تردید اجرای برنامه ها و طرحهای دولت در سواحل مکران و چابهار تأثیر بسیاری در کل کشور خواهد داشت .

پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور وزرای صنعت ، معدن و تجارت ، راه و شهرسازی ، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تشریح طرح‌های در دست اقدام وزارتخانه‌های خود اظهار امیدواری کردند با تعامل منطقه‌ای و تکمیل طرح‌ها ، استان در آینده ای نزدیک شاهد رونق و شکوفایی باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان توجه دولت تدبیر و امید به جایگاه استان به ویژه در صادرات و افزایش تعامل با کشورهای همسایه را موجب توسعه اقتصادی و فرهنگی ارزیابی کرد و گفت همکاری و پیوند مردم 3 کشور ایران پاکستان و افغانستان ضامن صلح و امنیت پایدار در منطقه است وی با اشاره به موضوعاتی نظیر تغییر الگوی کشت ، احیای تالاب هامون ، ضرورت انتقال انرژی و بهره گیری از انرژی‌های پاک ، توسعه راه های مواصلاتی ، اکتشاف معادن ،حمایت از گردشگری و صنایع دستی ، شیلات و دامپروری اظهار داشت ما در چارچوب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در نظر داریم با اتکا به منابع استانی گامهای مؤثری در اشتغال زایی ، ایجاد ارزش افزودی و توسعه بر اساس عدالت برداریم .

همچنین چند تن از مدیران استان با تبیین برنامه های اجرا شده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ، توضیحاتی درباره چشم انداز و موانع پیش رو ارایه کردند.

سپس مولوی شیخ عبدالحمید نیز دیدگاه‌های خود برای تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه استان را تبیین کرد.

کد خبر : ۳۷۲۹۰۷