خبرگزاری کار ایران

در جریان سفر به توکیو صورت گرفت؛

دعوت عراقچی از معاون وزیر خارجه ژاپن برای سفر به ایران

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه که برای سخنرانی در نشست مرکز مطالعات بین‌المللی سیاست عمومی ژاپن به توکیو سفر کرده است، روز گذشته با معاون وزیر امور خارجه ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، در این دیدار سوگی یاما حصول توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام را تبریک گفت و افزود: به دست آمدن این توافق، باعث شد تا تصویر ایران در منطقه به نحو مثبت و موثری تغییر کند. ژاپن از حصول و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک استقبال می‌کند و آن را یک دستاورد تاریخی می‌داند.

وی افزود: امیدواریم با توجه به شرایط مطلوبی که برای ایران نه تنها در منطقه، بلکه در جامعه بین‌الملل پدید آمده است، ایران همچنان به ایفای نقش موثر و مهم خود در ثبات و امنیت منطقه ادامه دهد. ژاپن نیز علاقه‌مند است تا در این راستا در مسائل مختلف منطقه با ایران همکاری داشته باشد.

سیدعباس عراقچی نیز در این دیدار به روابط دو کشور در دوران قبل از برجام و بعد از آن اشاره کرد و گفت: جای بسی خرسندی است که دو دولت حتی در زمان تحریم‌ها نیز توانستند کانال‌ها و ظرفیت‌های ارتباطی خود را حفظ کنند.

وی به حساب پرداخت ویژه (SPA) در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: این حساب که با تلاش دولت ژاپن افتتاح شد و کمک کرد تا نیازهای دارویی و پزشکی ایران در دوران مذاکرات، تامین شود که قابل تقدیر است.

وی در ادامه به نقش ایران در منطقه اشاره کرد و گفت ایران چه قبل از توافق هسته‌ای و چه پس از آن، همواره نقش مهمی را در منطقه ایفا کرده است و همچنان نیز یکی از قدرت‌های مهم و تصمیم‌گیر در مسائل منطقه است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ضمن تشکر از گشایش خط اعتباری 10 میلیارد دلاری توسط دولت ژاپن گفت ادامه این گام مهم و بهره‌برداری کامل از این خط اعتباری برای مشارکت شرکت‌های ژاپنی در پروژه‌های اقتصادی ایران، نیاز به اراده مشترک دو کشور دارد.

سوگی یاما با ابراز خرسندی از روابط رو به رشد ایران و ژاپن گفت: علاقه‌مندیم علاوه بر مراودات تجاری و بازرگانی برای گسترش هر چه بیشتر روابط به ویژه روابط سیاسی و تبادل نظر در این زمینه تلاش کنیم چراکه معتقدیم ظرفیت‌های توسعه روابط بین ایران و ژاپن بسیار زیاد است و می‌توان همکاری‌های ارزشمندی را بین دو کشور دنبال کرد.

در پایان این دیدار، عراقچی از سوگی یاما دعوت کرد تا در پاسخ به سفر دوره‌ای معاون منطقه‌ای وزارت امور خارجه به  ایران سفر نمایند. 

 

کد خبر : ۳۷۲۹۳۳