خبرگزاری کار ایران

شمخانی در دیدار وزیرخارجه نیوزیلند؛

جریان افراط‌گرایی و تروریسم بزرگ‌ترین تهدید امنیتی جهان امروز است

مورای مک‌کالی، وزیر امور خارجه نیوزیلند امروز با علی شمخانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، در این دیدار شمخانی با اشاره به دیدگاه‌های مشترک ایران و نیوزیلند در موضوعاتی چون خلع سلاح هسته‌ای، مبارزه با مواد مخدر و تغییرات آب و هوایی اظهار کرد: زمینه‌های مناسبی برای توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه‌های تجاری، سیاسی و اقتصادی وجود دارد که فعال‌سازی آن می‌تواند ارتقاء سطح روابط دوجانبه را به دنبال داشته باشد.

وی با تبیین رویکردهای اقتصادی جمهوری اسلامی در شرایط پس از توافق افزود: عرصه‌های جدیدی از فرصت‌های بالقوه اقتصادی میان ایران و کشورهای مختلف آسیایی پدید آمده که با فعلیت یافتن آن شرایط رشد و شکوفایی قابل توجه در همکاری‌ها فراهم خواهد شد.

شمخانی با اشاره به عضویت نیوزیلند در شورای امنیت سازمان‌ملل متحد و همچنین حضور این کشور در ائتلاف علیه داعش، جریان افراط‌گرایی و تروریسم را بزرگ‌ترین تهدید امنیتی جهان امروز دانست و با اشاره به ضرورت شکل‌گیری اراده جهانی برای مقابله واقعی با ریشه‌ها و حامیان جریان تروریسم اظهار کرد: بزرگ‌ترین آفت مبارزه با تروریسم،‌ برخورد گزینشی با این پدیده شوم از سوی برخی کشورهای حامی تفکرات تکفیری است.

وی با تقبیح به کارگیری استاندارد دوگانه در مقابله با تروریسم تصریح کرد: بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد و برقراری آرامش و ثبات در این کشور تنها با مذاکره سوری- سوری برای تحقق اراده و خواست مردم این کشور فراهم خواهد شد.

علی شمخانی لزوم توجه جامعه جهانی به نسل‌کشی و اعمال جنایت جنگی در یمن را مورد تاکید قرار داد و افزود: رشد حضور گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده و داعش، کشتار وحشیانه زنان و کودکان و از بین رفتن زیرساخت‌های اقتصادی یمن، رهاورد تجاوز وحشیانه و غیرقانونی به این کشور فقیر بوده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها را زمینه‌ای مهم در ایجاد و تقویت اعتماد میان ایران و کشورهای غیرمتخاصم عنوان کرد و افزود: با وجود حسن نیت جمهوری اسلامی برای اجرای برجام و هم‌چنین تلاش موثر برخی کشورهای طرف توافق برای سرعت دادن به اجرای این برنامه، رفتار دوگانه و سراسر ابهام ایالات متحده آمریکا هم‌چنان محل نگرانی جدی است.

مک کالی، وزیر امور خارجه نیوزیلند نیز در این دیدار با تأکید بر اراده نیوزیلند برای تقویت روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ایران کشوری بزرگ، قدرتمند و تاثیرگذار بر معادلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی منطقه است و ما خواستار از سرگیری روابط تجاری، سیاسی و هم‌چنین توسعه همکاری‌های امنیتی مشترک با ایران در حوزه مبارزه با تروریسم هستیم.

او هم‌چنین با تأکید بر این که کشورش با عزمی جدی در مبارزه با تروریسم وارد ائتلاف شده است، گفت: نیوزیلند خطر تروریسم را به خوبی احساس می‌کند و بر لزوم مبارزه واقعی با آن تأکید دارد.

 

کد خبر : ۳۷۳۳۱۶