خبرگزاری کار ایران

سردار جوانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

چهره‌های تاثیرگذار در عملیات آزادسازی خرمشهر

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه گفت:‌ ما در جنگ اقتصادی هم می‌توانیم روی پای خود بایستیم و با ظرفیت‌های داخلی تحریم‌ها و فشارها را از خاصیت بیندازیم.

سردار یدالله جوانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: تاریخ ۸ ساله دفاع مقدس در جمهوری اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در سال ۵۹ رژیم بعث عراق به نمایندگی از قدرت‌های بیگانه جنگ برق‌آسایی را علیه ملت ایران آغاز کرد با این تصور که می‌تواند انقلاب اسلامی را با شکست مواجه کند و ایران به چند کشور تقسیم کند.

او افزود: برخلاف برآوردهای دشمنان ملت ایران یک دوره درخشانی را پشت سر گذاشت با تبدیل جنگ تحمیلی به دفاع مقدس. امروزه هر ایرانی به این دوران افتخار می‌کند، چرا که دشمن را از رسیدن به اهداف خود بازداشت و از استقلال و تمامیت ارضی خود تمام قد دفاع کرد.

سردار جوانی با بیان اینکه عملیات‌های مختلفی در دوره دفاع مقدس انجام شد، گفت: عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر در این میان جایگاه ویژه‌ای را دارد. وقتی ارتش بعث عراق حمله کرد آنها در استراتژی خود روی عبور از خرمشهر ظرف چند ساعت حساب کرده بودند، اما مردم خرمشهر و نیروهای ارتش سپاه مقاومت جانانه‌ای را در خرمشهر انجام دادند و خرمشهر قریب ۴۰ روز مقاومت کرد.

یدالله جوانی

او گفت: وقتی ارتش عراق در خرمشهر مسلط شد تصور می‌کرد پیروزی مهمی را به دست آورده است. این مسئله در روحیه نیروهای ایرانی تاثیر منفی داشت. مقاومت خرمشهر باعث شد برنامه ارتش عراق در جنگ بهم بخورد. وقتی ارتش بعث عراق از رسیدن به اهداف خود در جنگ بازماند با مشورت‌های حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی خود به این نتیجه رسیدند که مناطق تصرف کرده را به نحوی در اختیار بگیرند که بتوانند روزی بر سر میز مذاکره درباره آنها رایزنی کنند.

سردار جوانی تاکید کرد: همان سال‌های اولیه جنگ بعثی‌ها به این نتیجه رسیدن که از نظر نظامی پیروز میدان نخواهند بود و در نهایت این جنگ باید از طریق مذاکره به پایان برسد. برای همین روی حفظ برخی مناطق سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کردند. یکی از این مناطق راهبردی که رژیم بعث عراق این نگاه را به آن داشت خرمشهر بود. رژیم عراق با بهره‌گیری از تمام توان خود خرمشهر را تبدیل به یک دژ نظامی کرد. به‌گونه‌ای که از نظر صاحبنظران آزادسازی خرمشهر غیرممکن بود.

او ادامه داد: صدام تمام توان خود را بکار گرفت و انواع موانع را اطراف خرمشهر ایجاد کرد. بر همین اساس با اطمینان خاطر اعلام کرد اگر ایرانی‌ها توانستند خرمشهر را بازپس بگیرند من کلید بصره را به آنها خواهم داد علت آن هم این است که صدام با برآوردهای نظامی اطمینان داشت ایرانی‌ها به سمت آزادسازی خرمشهر نخواهند رفت و در اینصورت با عملیات سنگینی روبه‌رو خواهند شد.

سردار جوانی گفت: در این میان نیروهای مسلح با اعتماد به نصرت الهی بعد از عملیات‌های مهم دیگری برای آزادسازی خرمشهر برنامه‌ریزی کردند و بعد از چند شبانه‌روز رزمندگان اسلام وارد خرمشهر می‌شوند و تمامی نیروهایی را که ارتش عراق برای حفظ خرمشهر آورده بود یا کشته می‌شوند یا به اسارت رزمندگان اسلام درمی‌آیند در این میان غنیمت‌ها و سلاح‌های بسیاری به دست رزمندگان ما افتاد.

او با بیان اینکه بعد از آزادسازی خرمشهر معادله جنگ تغییر کرد گفت: با نگاه‌های نظامی رفتن به خرمشهر کار غیرممکنی بود اما این قدرت سپاه و ارتش بود که به آنها ثبات قدم و امید داد و عملیات بیت‌المقدس با موفقیت انجام شد. عملیات بیت‌المقدس ضمن تغییر معادله جنگ نشان داد در ورای امکانات و طرح‌های نظامی عوامل دیگری هم می‌تواند سرنوشت جنگ‌ها را رقم بزند.

این فرمانده عالی‌رتبه نظامی تاکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تدابیر حضرت امام راهبرد اصلی در وحدت و همگرایی نیروههای مسلح هم در سپاه و هم در ارتش این اراده وجود داشت که به عنوان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در کنار هم همکاری‌های مشترک داشته باشند اما با شروع جنگ تحمیلی به دلیل حضور بنی‌صدر در جایگاه ریاست جمهوری او سیاست‌های متفاوتی را داشت و ماموریت داشت به جای ایجاد همگرایی اختلاف ایجاد کند.

او افزود: در این مسیر سپاه و ارتش در بسیاری از عملیات‌ها در کنار هم قرار گرفتند نماد این همکاری را در عملیات بیت‌المقدس مشاهده کردیم. بعد از فرار بنی صدر در طول دفاع مقدس شاهد وحدت و همگرایی بودیم که نتیجه آن عملیات‌‌های بزرگی بود.

سردار جوانی با اشاره به چهره‌های تاثیرگذار در عملیات آزادسازی خرمشهر گفت: از ارتش و سپاه و نیروهای مردمی در این عملیات رشادت‌های خوبی صورت گرفت. شهید خرازی، شهید کاظمی و سردار مرتضی قربانی ازجمله این چهره‌ها بودند. فایل صوتی وجود دارد که شهید کاظمی که فرمانده لشکر ۸ نجف بود وقتی وارد خرمشهر می‌شود در گزارشی که به عقب می‌دهد می‌گوید خرمشهر را خدا آزاد کرد. بعدها نیز امام این جمله را مورد توجه قرار دادند.

این فرمانده ارشد سپاه تاکید کرد: آزادسازی خرمشهر یک خودباوری را بین مردم، نیروهای مسلح و مسئولان ایجاد کرد که می‌توانیم مناطق خود را از چنگ دشمنان دربیاوریم. همین باعث انجام عملیات‌های بزرگ بعدی شد. اساسا در دنیا هم به لحاظ سیاسی تکاپوی زیادی صورت گرفت که جلوی این کار را بگیرند و نگذارند که جمهوری اسلامی پیروز میدان شود. در حوزه نظامی و سیاسی عملیات خرمشهر نقطه عطف به حساب می‌آید و مقدمه‌ای برای عملیات‌های بزرگ دیگر می‌شود.

او ادامه داد: بازسازی عملیات آزادسازی خرمشهر برای ما دربرگیرنده درس‌ها و عبرت‌هایی است و آن اینکه یک ملت می‌تواند با تکیه بر نیروی خود و توکل به خدا از موانع عبور کند. این درس بزرگی است. امروز در فشارهای اقتصادی باید الهام بگیریم از حماسه بزرگ آزادسازی خرمشهر و بدانیم اگر ملتی به توان خود تکیه کند می‌تواند از همه موانع پیش رو عبور کند. امروز متاسفانه باور به نصرت الهی در جامعه ما قدری کمرنگ شده است.

سردار جوانی عنوان کرد: ما در جنگ اقتصادی هم می‌توانیم روی پای خود بایستیم و با ظرفیت‌های داخلی تحریم‌ها و فشارها را از خاصیت بیندازیم.

کد خبر : ۳۷۳۵۶۱