خبرگزاری کار ایران

ولایتی در دیدار مقام‌های روس:

عزم تهران و مسکو برای توسعه همه‌جانبه روابط جدی است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عزم تهران و مسکو برای توسعه همه‌جانبه روابط جدی است.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر ولایتی در دیدار مقام‌های عالی مرکز تحقیقات استراتژیک روسیه در تهران دیدار و در خصوص همکاری‌های‌ مطالعاتی و همچنین موضوعات منطقه‌ای و بین المللی و روابط استراتژیک دو جانبه بحث و تبادل نظر کرد.

او ضمن خیر مقدم به هیات روسی گفت: جمهوری اسلامی ایران و روسیه در مسیر همکاری‌های دو جانبه و بین‌المللی به طور مستمر نقطه نظرات خود را به صورت مستقیم و شفاف با یکدیگر تبادل می‌کنند و این سفر هم به دلیل اهمیت و جایگاه تبادلات و ارتباطات تحقیقاتی و پژوهشی و انتقال دیدگاه‌های دقیق به مسئولان و تصمیم‌گیران بسیار مهم و قابل توجه است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مقام‌های عالی دو کشور عزم جدی برای ترسیم و تعیین روابط استراتژیک با یکدیگر دارند و در طول حدود ۳۵ سال تجربه کار بین‌المللی و حضور در ملاقات‌های فراوان، باید تصریح کنم که ملاقات رئیس جمهور روسیه با مقام معظم رهبری بی‌نظیر و ویژه بوده  و این نشانه اراده رهبران عالی دو کشور برای توسعه روابط است.

ولایتی افزود: در سطوح دیگر اجرایی و حتی برنامه‌ریزی‌های مرتبط باید همین اراده به طور جدی شکل گیرد و مراکز تحقیقاتی دو طرف در این زمینه می‌توانند نقش جدی و تاثیرگذار داشته باشند.

مشاور مقام معظم رهبری در ادامه تاکید کرد: در آستانه آخرین سفر و در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کردم که جمهوری اسلامی ایران و روسیه در تلاش برای گسترش روابط تا سطح استراتژیک هستند و این کلام به دقت بیان شده بود و روابط امروز دو طرف در تاریخ روابط فی‌مابین بی‌سابقه هست و البته نیازمند تلاش و همکاری‌های بیشتر و روز افزون دست اندرکاران در سطوح مختلف است و یقینا نشستی که دو مرکز در روسیه داشته و در حال حاضر در تهران خواهند داشت باید به صورت ویژه و به عنوان نگاه پژوهشی و برنامه‌ریزی به مسئولان منتقل تا در اجرا و نمونه عملی روابط مشاهده شود.

ولایتی نمونه همکاری‌های دو کشور در سوریه را یادآور شد و گفت: همکاری دو طرف در سوریه قابل توجه بوده و هست و می‌توان با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف آن، نسبت به تاکید بر نکات مثبت و رفع برخی مشکلات اقدام کرد.

او تصریح کرد: همکاری دو کشور در سوریه بسیار مهم است و سناریوهایی که آمریکایی ها و برخی متحدان برای منطقه و از جمله رفتن بشار اسد یا تجزیه سوریه به پنج قسمت طراحی  کرده‌اند، بی‌تردید برای مردم سوریه و کشورهای منطقه هیچگونه منافعی را به دنبال نخواهد داشت و باید در این زمینه با هوشیاری عمل کرد و جمهوری اسلامی ایران قطعا با این طراحی‌های شوم ایستادگی خواهد کرد و بشار اسد خط قرمز ایران است و بدیلی برای وی برای حل مشکلات منطقه وجود ندارد و رییس جمهور سوریه نیز همچون همیشه در مسیر محور مقاومت ایستادگی کرده است و ایران و روسیه هم اقتدار لازم را در منطقه دارند و حتما راه حل نظامی برای سوریه وجود ندارد.

ولایتی به حوزه‌های اقتصادی هم اشاره و تاکید کرد: در زمینه‌های اقتصادی، انرژی، ترانزیتی و ... بسترهای فراوانی برای همکاری وجود دارد که باید در این خصوص هم برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرد ضمن آن که در دیگر زمینه‌ها در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و ... نیز امکان همکاری وجود خواهد داشت.

رییس هیات روس: روسیه اهمین ویژه‌ای برای رابطه با ایران قائل است

خانم  دکتر یلنا سوپونینا رییس هیات روسی هم با اشاره به تلاش جدی دو طرف برای ترسیم نقشه راه همکاری‌ها گفت: روسیه تلاش دارد در تمامی عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی به طور فعال عمل کند و در این میان اهمیت ویژه‌ای برای روابط با جمهوری اسلامی ایران قائل است و مراکز تحقیقاتی دو طرف نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند.

او با اشاره به برنامه قبلی دو مرکز در روسیه گفت: نشست قبلی در دستیابی به نقاط مثبت و شناسایی برخی ضرورت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها در ترسیم روابط استراتژیک فی‌مابین بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود و  امیدواریم نشستی که در تهران خواهیم داشت هم بتواند تاثیر مثبت خود را در حوزه اجرا و برنامه‌ریزی و ارائه دیدگاه‌های مشورتی به مسئولان به دنبال داشته باشد.

کد خبر : ۳۷۳۷۱۵