خبرگزاری کار ایران

جنتی در مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان:

مجلس خبرگان مظهر مردمسالاری دینی است

دبیر شورای نگهبان گفت: مجلس خبرگان مظهر مردمسالاری دینی است و از طرف دیگر مظهر حاکمیت اسلامی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، آیت‌الله احمد جنتی در مراسم افتتاحیه مجلس پنجم خبرگان رهبری، با اشاره به موضوع انتخابات مجلس خبرگان و ذکر جمله‌ای از امام مبنی بر اینکه «این مجلس یک نهاد انقلابی است و مسئولیتی در راس همه نهادها را پذیرفته» گفت: به تعبیر رهبر انقلاب مجلس خبرگان مهمترین رکن نظام اسلامی است.

او گفت: مجلس خبرگان مظهر مردمسالاری دینی است و از طرف دیگر مظهر حاکمیت اسلامی است؛ از این‌رو رهبر انقلاب در دیدار خود با نمایندگان خبرگان چهارم مطالب مهمی را یادآور شدند و به مسائل مهمی درباره استحکام ساخت داخلی تاکید کردند؛ که این بیانیات باید الگوی راه خبرگان پنجم باشد.

دبیر شورای نگهبان افزود: انتخابات مجلس خبرگان در حالی در صحت برگزار شد که از آغاز از حمایت‌های مستمر رهبر معظم انقلاب نسبت شورای نگهبان برخوردار بودیم که برای این مسئله به خود می‌بالیم.

جنتی ادامه داد: لازم می‌دانم مراتب تشکر خود از کلیه سازمان‌ها و اشخاص و مقام‌ها که شورای نگهبان را در انتخابات همراهی کردند، تشکر می‌کنم. همچنین از برخی اعضا که به هر دلیل توفیق حضور در مجلس پنجم را ندارند، تشکر می‌کنم و یاد رفتگان را گرامی می‌دارم که اسامی بزرگواران را به ترتیب می‌گویم؛ آقایان قره‌باغی محمدحسن مرعشی، شیخ‌الاسلامی؛ ملک حسینی، طاهری؛ محمدی گیلانی، مهدوی کنی، سیدصابر جباری، محمد مختار امینیان؛ ابوالقاسم خزعلی و واعظ طبسی.

دبیر شورای نگهبان در ادامه با بیان اینکه بر اساس ماده ۵ گزارش دوره پنجم انتخابات مجلس خبرگان و دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی را اعلام می‌کنم؛ پس از نامه وزیر کشور، شورای دو تاریخ پیشنهادی را در جلسه خود را طرح و تاریخ را تایید کرد و مراتب به وزارت کشور اعلام شد؛ شورای نگهبان اعضای هیات مرکزی را در اولین جلسه خود بدین شرح انتخاب کرد؛ آیت‌الله یزدی، حجت‌السلام ابراهیم رییسی، محمدرضا علیزاده، ره‌پیک و احمد جنتی

جنتی افزود: پس از تعیین اعضا در اولین جلسه هیات رییسه انتخاب شدند و دستورالعمل‌ها را به استان‌ها فرستاده شد.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: با توجه به نتیجه بررسی صلاحیت علمی و عمومی داوطلبان نهایتا اسامی داوطلبان به وزارت کشور اعلام شد و بعد از آن شکایت برخی داوطلبان بررسی شد و نسبت به تمامی پرونده‌ها اعلام نظر مجدد شد.

او ادامه داد: بعد از آن برخی داوطلبان درخواست جابجایی حوزه انتخابیه داشتند که بر اساس قانون انتخابات این جابجایی انجام شد. میزان مشارکت در انتخابات ۶۲ درصد بود که یک درصد بیشتر از دوره قبل بود. بعد از انتخابات شکایات مطرح شده بررسی شد که در یک مورد به بازشماری و در یک مورد به بازبینی صندوق‌ها منجر شد که البته موجب تغییر در نتیجه نهایی انتخابات نشد و صحت انتخابات در سی و یک حوزه انتخابیه تایید شد.

آیت‌الله جنتی در پایان برای اعضای مجلس خبرگان رهبری آرزوی موفقیت کرد و برای رهبر انقلاب نیز آرزوی طول عمر باعزت و بابرکت کرد.

کد خبر : ۳۷۳۹۴۳