خبرگزاری کار ایران

در جوابیه‌ای مطرح شد؛

توضیح دفتر محسن رضایی در مورد یک خبر + پاسخ ایلنا

دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد خبر ایلنا توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، دفتر محسن رضایی در نامه‌ای به خبرگزاری کار ایران -ایلنا- اینگونه نوشت:

یک‌شنبه شب گذشته شبکه اول سیما (برنامه پایش) به مناسبت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر از دکتر محسن رضایی فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس دعوت کرد. در خلال برنامه ایشان در پاسخ به پرسش بیننده‌ای که از دکتر رضایی برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری پرسیده بود، با رد هرگونه شایعه در این خصوص بیان داشت که «در حال حاضر کمک می‌کنیم تا ان‌شاءالله امنیت کشور و اقتدار در بیرون از منطقه داشته باشیم.»

در هر حالتی از متن پاسخ سرلشکر محسن رضایی این نکته برداشت می‌شود که وی قصد کمک به امنیت کشور بر اساس دستورهای مقام معظم رهبری را دارند. پیش از این هم در مصاحبه‌های دیگر از زبان ایشان بیان شده که رهبر معظم انقلاب هر ماموریتی برای امنیت ملی به ایشان بدهند، در اختیار رهبری و آماده شهادت است و خود را سرباز ولایت، نظام و انقلاب می‌داند. چنین گزاره‌ای ارتباطی به انتخابات ندارد.

همچنین در برابر پرسش مجری که اگر رای می‌آوردید کدام‌یک از وزیران را در کابینه خودتان استفاده می‌کردید، بیان داشت: در این صورت آقای جهانگیری و آقای ظریف را در ذهن داشتم که از این عبارت که ناظر به گذشته است، نمی‌توان تیتر شرطی برای آینده استخراج کرد.

اما متاسفانه آن رسانه محترم از متنی که در عموم رسانه‌ها منتشر شده، تیتر جعلی و نادرستی برجسته کرده‌اند. چنین اشکالی در رسانه‌ای که علی‌القاعده باید پیشرو اخلاق و رفتار حرفه‌ای باشد، پسندیده نیست. به هر روی تیتر شیطنت‌آمیز و جعلی اولیه خبرگزاری ایلنا «اگر رهبر انقلاب ماموریت دهند، کاندیدای ریاست جمهوری می‌شوم» که به تیتر ناصحیح «اگر رییس جمهور شوم، ظریف و جهانگیری را در کابینه می‌آورم» تبدیل شده، کذب است و قرینه‌ای در گفت‌وگوی دکتر رضایی ندارد و البته میلیون‌ها بیننده و همچنین فیلم موجود این برنامه به نادرستی این تیتر شهادت می‌دهند.

پاسخ ایلنا

تیتر «اگر رهبر انقلاب ماموریت دهند، کاندیدای ریاست جمهوری می‌شوم» اساسا متعلق به ایلنا نبوده و سایت خبرآنلاین این خبر را به نقل از ایلنا منتشر کرده است. چون در ابتدای متن منتشر شده در خبرآنلاین جمله «ایلنا نوشت» آمده است، این شائبه پیش آمده است که تیتر ابتدایی ایلنا «اگر رهبر انقلاب ماموریت دهند، کاندیدای ریاست جمهوری می‌شوم» بوده، سپس به تیتر «اگر رییس جمهور شوم، ظریف و جهانگیری را در کابینه می‌آورم» تبدیل شده است، در حالیکه با سرچ کلمات «اگر رهبر انقلاب ماموریت دهند...» به سادگی می‌توان دریافت که هیچ لینکی از ایلنا در موتورهای جستجوگر مشاهده نمی‌شود، لذا تیتری که دبیرخانه محترم مجمع از آن با عنوان تیتر جعلی یا تیتر شیطنت‌آمیز یاد کرده‌اند، اصولا ارتباطی به ایلنا نداشته و ندارد.

در مورد تیتر «اگر رییس‌جمهور شوم، ظریف و جهانگیری را در کابینه می‌آورم» با توجه به نزدیکی زمان انتخابات ریاست جمهوری و گمانه‌زنی‌ها در خصوص کاندیداهای احتمالی آن، امکان در نظر داشتن دکتر محسن رضایی مسئله‌ای عجیب نیست؛ ضمن اینکه از فعالان سیاسی در این مورد سوال می‌شود که آخرین مورد آن پرسشی بود که از دکتر احمد توکلی شده بود که ایشان نیز پاسخ داده بودند فعلا تصمیمی ندارند.

مورد آخر اینکه با توجه به نامه دبیرخانه محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، تیتر «اگر رییس‌جمهور شوم، ظریف و جهانگیری را در کابینه می‌آورم» به تیتر «اگر رییس‌جمهور بودم، ظریف و جهانگیری را در کابینه می‌آوردم» تغییر کرده است تا هرگونه شائبه‌ای از بین برود.

کد خبر : ۳۷۴۱۹۶